Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Volkswagen Golf 1,4 TSi Sportsvan

Prøvekjøring: Volkswagen Golf 1,4 TSi Sportsvan

Av Vegar Bjørge

Volkswagen selger Golf som aldri før og den topper salgsstatistikken overlegent hittil i år. Faktum er at den kanskje ville blitt Norges mest solgte bil i år selv om Volkswagen i dag hadde lagt ned salget av denne populære bilen. Kan en modell være så god at den overgår konkurrentene med det dobbelte selv når konkurrentene legger sine tall sammen? Eller er det slik at vi nordmenn må kjøpe det alle andre har og at vi derfor kan forvente en bilpark kun bestående av Golfer om noen år? Nei jeg tror nok ikke det, for så god kan ikke Golf være, eller…….

Jeg valgte og ta et dypdykk i problemet, ja om det er riktig og si at det er et problem da, og sjekket ut hvor i landet Golf egentlig ligger. For å gjøre det ekstra vanskelig for Golf var en Sportsvan øverst på ønskelisten. Altså ingen hybridbil eller elbil. Ei heller noen stor stasjonsvogn eller folkelig combi. En høyreist og litt snodig Sportsvan var valget.

Første minuspoeng kommer ved navnet. Sport setter man nå stort sett på alt som skal selges i litt mer enn det den fortjener. Der er vi mennesker lettlurte. Hvem lar seg lure av biltypen Sport Utility Vehicle? De selges i hopetall men jeg vil vel tro at de fleste som kjøper biltypen har behov for litt bedre fremkommelighet opp til hytta, enn at de skal kjøre særlig fort langs svingete veier eller spinne av gårde i lyskryss. Eller hva med SportTouring-utgaver? De kjøper vi vel også fordi plassen er tilstrekkelig fremfor og tro at vi kan kappkjøre med Porscher og Ferrari langs fjellveier i sommersolen. Så Sportsvan vil vel egentlig bare bety at den har plass som en van, for Sport tror vi vel ikke lenger noe særlig på?

Sportsvan har mindre plass til det meste enn det Golf stasjonsvogn har. Her ryker altså min hypotese for hvorfor folk kjøper denne bilen. Når jeg i tillegg får greie på at kundegruppen stort sett er par over 60 år så knuses mitt argument for hvorfor den er populær. Van er altså ikke populær fordi den har ekstra stor plass. Dette er ikke en ny Chevy Van. Kan det da være noe i at vi kjøper den fordi det er Sport??

Den må ut på veien for å finne ut hvordan den står seg. Golf har fått bedre understell og mer dynamiske kjøreegenskaper og det kommer Golf Sporsvan til gode. Likevel er bilen høyere enn en vanlig Golf og ikke like god å kjøre aktiv med som for eksempel stasjonsvognen. Motor og girkasse gjør likevel sitt til at man kan få en følelse av kjøredynamikk som er Golf verdig. 1,4 literen leverer 150 friske hester og DSG-kassa med 7-trinn leverer kraften til hjulene på en tilnærmet perfekt måte. Denne pakken gjør ingen skam på bilen og hjelper den til å fremstå som litt sporty. Sportsvan er mer komfort enn de andre Golfene og det er enkelt å komme seg inn og ut av den. Volkswagen treffer kundegruppen og selv om jeg ikke er 60 enda, er den tiltalende også for meg.

Innvendig kjenner man seg igjen fra andre Golfer og instrumentering og knapper er ryddige og sitter der man forventer. Første som slår meg er at dette er litt traust og kjedelig. Etter et par dager fremstår den mer som smart og fornuftig. Bak rattet er det altså orden som råder. Innstillingsmuligheter for ratt og stol legger til rette slik at de aller fleste kropper kan ta maratonetapper bak rattet. Stolen er fast og fin i stoppen og har passe sportspreg slik at man føler at man sitter fast i stedet for å skli rundt. Baksetet kan flyttes fremover eller bakover så her er det også muligheter for de fleste å finne en komfortabel sittestilling. Selvfølgelig er sofaen litt for kort til at man velger baksetet på turen gjennom Europa, så sant man ikke er barn. Helt bakerst får man plass til 500 – 590 liter med bagasje, noe som må sies å være bra. Ikke like mye som Golf Stasjonsvogn men likevel en del flere liter enn Golf Combi. Innvendig er det altså stort sett bare plusser og dele ut.

Designet har jeg noen synspunkter på. Golf Sportsvan er litt snål. En forkortet Touran? Fronten har Volkswagen elementer så det holder og bakenden har også elementene som uten tvil gjør at folk kjenner igjen bilen. Volkswagen er gode på design og om interiøret kan virke kjedelig blir det ingen fest utvendig heller. Likevel er det noe over det som gjør at man vil ha den. Den er stilig kjedelig eller helt omvendt, kjedelig stilig….

Så til slutt når jeg sitter bak rattet og skal levere bilen tilbake til forhandleren blir konklusjonen at minusene gjør denne bilen til et bra produkt. Fordi minusene er så lite opplagte og egentlig bare en sær bilentusiast sine synspunkter. Den kjedelig stilige designet utvendig, litt trauste instrumenteringen innvendig og det lite passende navnet Sportsvan. Den komfortable sittestillingen og kjøreegenskapene mangler ikke sportslighet når man kobler den sammen med en 150 hk bensinmotor og 7-trinns DSG-kasse. Porsche trenger man ikke akkurat å måle seg mot, men det er ikke så mange Sport Utilety Vehicle eller lignende kjøretøy som kjører bedre. I hvert fall ikke til samme pris……

Bil
VW Golf Sportsvan
1,4 TSi Highline
Pris fra
268 100
Pris testbil
Ca. 400 000
Motortype
R4 Bensin
Motorvolum
1395
Hk v/omdr
150/ 5000
NM v/omdr
250/ 1500
Girkasse
7-DSG
Lengde/Bredde/Høyde
433,8/180,7/159,8 cm
Akselavstand
268,5 cm
Vekt
1334 kg
Max tilhengervekt
1500 kg
Bagasjevolum
500-590 Liter
Volum, nedlagt baksete
1520 Liter
0-100 km/t
8,8
Toppfart
212
Forbruk
0,55
Utslipp g/km
126
Om tabell: 

Pris fra gjelder minste motor,
pris testbil utfra beste tilsvarende motor- og utstyrsnivå. Alle andre fakta
hentet fra importørens nettside og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig.