Hjem Klassikere Ford Mustang: Historien

Ford Mustang: Historien

Av Vegar Bjørge

Ford Mustang er et ikon for oss som er interessert i bil og amerikansk bilindustri ble ikke helt den samme etter at Ford presenterte Mustang i 1964. Første årsmodell ble 1965, selv om mange av disse bilene ble produsert høsten og vinteren 1964. Populariteten var enorm og alle amerikanere ville ha Mustangen. Med base i en Ford Falcon, et kompakt bil, var familiefedrene noe skeptiske i starten, men det var likevel disse som var i flertall på ordresedlene. Mustangen var mer dugelig til vanlig enn konkurrentene fra England, da først og fremst biler fra MG og Triumph. I tillegg var det stor motor foran og brom, brom fra eksosen, noe amerikanere var bortskjemte med på den tiden. I løpet av kort tid passerte Ford 1 million produserte biler av Mustang, og konkurrenten General Motors så seg nødt til å komme på banen. Chevrolet Camaro og Pontiac Firebird ble resultatet og sammen med Mustang også bildet på den amerikanske drømmen.

Tanken bak disse i amerikansk målestokk, små sportsbilene, var at de skulle være rimelige og derfor mulig for de fleste å kjøpe. Derfor ble også bilene basert på kompaktmodeller fra respektive produsenter. Selv om basisen kunne virke simpel var aldri produktene det. Mustang fikk fra starten av motorer på øverste hylle, og særlig 289-motoren er sterkt verdsatt av entusiastene i dag. Den blir sett på som mer riktig i Mustang enn de senere 429- og 428-motorene. Grunnen var ganske enkel. Den lille motoren var lettere enn de store og ga enn mer fordelaktig vektfordeling. Selv om Ford gjorde noen tiltak for å få bilene med store motorer mer kjørevennlige, ble de aldri like bra som bilene med 289-motor.

Carroll Shelby la sin elsk på Mustang og fikk i oppgave av Ford å lede racerbilsatsingen med Ford Mustang. Dette resulterte i utallige seirer på banen. I tillegg måtte man produsere tilstrekkelig med kundebiler for å få kjøre standardbilsracing, og derfor kan vi i dag glede oss over modeller som GT 350 og GT 390 med flere. Dette er modeller som er ettertraktet i samlermiljøer. Første generasjon Mustang ble produsert fra 1964 og frem til 1973 som coupe, hatchback, fastback og cabriolet.

Der den første generasjon Mustang viste råskap og store muskler, ble andre generasjon en skuffelse og noe som de fleste entusiaster vil glemme. Tro det eller ei men den vant likevel Motor Trend Car of The Year i 1974! Denne modellen fikk mindre motorer og bilen var også mindre. Alt på grunn av den pågående oljekrisen. Konkurrentene var i stor grad europeiske og japanske sportsbiler som for eksempel Toyota Celica og Ford Capri. Denne nitriste perioden varte til 1978 og de fleste spør seg nok hvor elbil-industrien var da man trengte de.

Dårlige tider blir som regel etterfulgt av fest og glede, men det var ikke helt tilfelle med Mustang. Selv om generasjon tre ble bedre både motormessig og utseendemessig, var det langt unna opprinnelsen. Cabrioletversjonen som hadde vært savnet siden 1973, kom tilbake i 1983. I 1984 var det mulig å få bilen med en 4-sylindret 2,3 liters turbo-motor og for de som likte litt mer pondus under panseret, en V8 på 5,0 liter. Uten sammenligning forøvrig har du de samme valgene i dag. Denne generasjonen levde i hele 15 år, fra 1979 og frem til 1993.

I 1994 var det igjen klar for en ny Mustang og denne gangen så den faktisk bedre ut enn på lenge. Mustang hadde en 6 sylindret motor på 145 hk som rimeligste alternativ, men det var V8erne som gjaldt for entusiastene. På slutten av modellsyklusen kom en Cobra-utgave med 390 hk og denne viste vei om hva som skulle komme.

2005 var året da jeg begynte å tro på ikonet Mustang igjen. Den tok flere bilshow med storm og 5. generasjon av Mustang var så nære utgangspunktet det kunne komme. Trodde vi. I dag vet vi bedre. Uansett var Mustang igjen foregangsbilen som muskelkulturen i USA hadde ventet på. General Motors og Chrysler slang seg på med sine utgaver av Muskel-bilen som de fleste trodde døde en gang tidlig på 70-tallet. Sterke motorer, mye brøl og masse sort gummi. Den amerikanske drømmen var tilbake.

Mustang har vært med i utallige filmer og de mest kjente er Bullitt, Gone in 60 seconds, Goldfinger, Damonds are forever og enda 500 andre i tillegg til en mengde tv-serier. Utallige modellbiler har blitt bygget og da Hot Wheels kom med sine 16 opprinnelige modeller, var selvfølgelig Mustang blant de. Etter starten for Hot Wheels har Mustang kommet i ny utgave hvert eneste år. Mange har sin første Mustang enda og da i form av en Hot Wheels-modell. Dokka Barbie kjørte selvsagt også en Mustang Convertible på 90-tallet. De strategiansvarlige hos Ford visste nok godt hvem de skulle få på kroken. Selvfølgelig har Mustang vært avbildet i kanskje alle verdens blader, ihvertfall alle verdens bilblader og den har også fått plass på flere frimerkeutgaver.