Av David K Andersen
Foto David K Andersen |
Kia Optima er en bil jeg har gledet meg til å teste. Hvorfor? Den ser utrolig bra ut, og så er jeg stor tilhenger av store sedaner. Definitivt de beste bilene på denne siden av sportsbiler etter min mening. Dette blir spennende. Optima møter tøff konkurranse fra etablerte spillere som Toyota Avensis, Mazda6, Opel Insignia og ikke minst Ford Mondeo og Volkswagen Passat som nettopp har kommet i helt nye versjoner.
Tiger Nose
Det er navnet på Kias grill som vi kjenner fra nesten alle modellene i programmet. For ett år siden skrev jeg at den så grei ut og om ikke annet hadde et eget og gjenkjennelig utseende. Nå har den vokst litt på meg og sikkert flere, og den begynner å bli noe man godt kan like. Morsomt å se hvordan slike spesielle designelementer vokser på oss og til slutt blir noe vi lett kjenner igjen og som automatisk gir en rekke assosiasjoner.
Foto David K Andersen |
Bilens design ellers er for meg særdeles godt. Den ser ultramoderne og stilig ut. Denne hvitfargen med sort tak skader ikke akkurat bilens sak heller. En rekke detaljer hever utseendet uten å gjøre det hele kludrete og overdesignet. Rett på oversiden av kanalene går det et «innhakk» som brekker opp bilsiden uten å dominere for mye, det liker jeg. Tiger Nose-grillen er eksepsjonelt godt integrert med frontlysene, og under der igjen pågår det en egen greie med de fire små tåkelysdiodene på hver side med øyenbryn over seg. Lenger bak, skiller c-stolpene seg markant fra resten av garden i segmentet med sin slake senking mot bakluka. Dette er rett og slett en av de stiligste sedanene på markedet uansett merke eller segment.
Det merkes også under testperioden. Mange er interessert i hva jeg synes om denne bilen. De har sett den på bilder, synes den er stilig, og nå lurer de på hvordan resten er.
Foto David K Andersen |
Interiør med god-følelse
Flere viktige plusspunkter legges til da førerdøra åpnes og man stiger inn. Kvalitets- og luksusfølelsen imponerer stort. Det er noe tungt og solid over interiøret som fører tankene mot premium-merkene. Noen detaljer, som for eksempel rattet, girspaken, treverket i pianolakk-style og instrumentene gir full premiumfølelse. Andre detaljer, som blinklyshendel og grafikken i infotainmentskjermen, drar det hele litt ned mot jorden igjen, men i det hele er dette en utrolig flott bil på innsiden.
Foto David K Andersen |
Alt sitter der det skal og er enkelt å bruke. Følelsen i knapper og småratt er fin, og responsen god. Kia har på et eller annet vis klart å unngå problemet mange andre sliter med hva gjelder knappehysteri. Du lurer liksom litt på hvorfor noen andre biler må dytte 50 like knapper ved siden av hverandre på dashbordet da det tydeligvis er fullt mulig å gjøre det på denne måten i stedet.
Foto David K Andersen |
Infotainmentsystemet fungerer enkelt og fint, men mens det i andre Kia-biler som Cee’d på en måte passer fint inn, blir grafikken litt i enkleste laget for Optima. En mer påkostet skjerm hadde gjort seg.
Foto David K Andersen |
Utstyrsnivået i denne toppmodellen er godt. Utover mer vanlig utstyr som selvfølgelig er med, har den blant annet varme og kjøling i forsetene, varme i baksetet, varme i rattet, Infinity lydanlegg, ryggekamera og parkeringsassistent, filskift- og blindsonevarsler, varsling for kryssende trafikk bak, elektrisk justerbare skinnseter og mye mer. Jeg savner adaptiv cruisecontroll, men det er også alt.
Seter og sittestilling er det lite å utsette på. Jeg ønsker meg alltid litt mer teleskopjustering på rattet og muligheten til å senke setet litt mer, det gjør jeg også i denne bilen, men det er ikke snakk om mye, og jeg føler jeg sitter «i» bilen og ikke «på» den. Det er bra.
Foto David K Andersen |
Plass
Baksetet er romslig og har glimrende komfort i setet. Gulvet kunne nok vært lavere for bedre benvinkel, og taket høyere for de med god lengde, men utenom det er det et fint sted å tilbringe noen timer.
Du får ikke Kia Optima som stasjonsvogn, men legg ikke på røret med en gang av den grunn. Det svelger faktisk hele 505 liter, og med nedlagt baksete bikker du kubikken. Dette er en stor bil og plassforholdene er deretter, selv om du selvfølgelig ikke får samme fleksibilitet som i en stasjonsvogn. Selv har jeg hverken barnevogn eller mountainbike, så Optimas enorme bagasjerom klarer seg finfint.
På veien
Kia har plukket 1,7-liters dieselen sin til denne bilen. Det høres i minste laget ut, men den yter 136hk og 320nm og strekker dermed til, selv om jeg synes bilen lett fortjener kraftigere maskineri for å komplettere luksusfølelsen ellers. Følelsen av å ha krefter i overskudd er ikke helt til stede. 0-100 går likevel unna på 11,6 sekunder, så du holder fint unna og kan kjøre forbi tregere trafikk omtrent som du vil.
Da er det litt verre med støynivå og vibrasjoner. Dieselmotoren er ikke av de mer kultiverte, og gjør litt vesen av seg. Den føles slik sett ikke helt verdig resten av bilen. Jeg vil tro hybridversjonen løser de fleste problemer. Vi skal ta en prøvetur med den da det blir mulig.
Foto David K Andersen |
Oppgitt forbruk på kombinert kjøring er 0,6, og på vanlig Kia-vis, er det et tall du kan komme ned mot selv, uten altfor store anstrengelser. Det er bra. Noterer meg imidlertid at den manuelle versjonen skal gå på 0,49. Det er ganske stor forskjell og betyr at det snart er på tide med en mer moderne automatkasse. I praksis har jeg imidlertid ikke noe å utsette på girkassen, selv om den med sine 6 gir ikke leverer like godt som de moderne 8- og 9-trinnskassene du finner hos noen andre merker.
Fjæringskomfort og kjøreegenskaper er på det gjennomsnittlige. Du finner konkurrenter som er bedre på begge, men Optima har funnet et greit kompromiss. Styringen er ikke full av tilbakemeldinger eller spesielt sportslig, men desto mer komfortabel og avslappende.
Foto David K Andersen |
Konklusjon
Jeg hadde store forhåpninger og er fornøyd med det jeg erfarte i testuken. Designet tilfredsstiller i høyeste grad både utvendig og innvendig. Det samme gjelder opplevelsen fra innsiden, det er et veldig fint sted å være. Her synes jeg Kia ligger et hakk over en del av konkurrentene – imponerende. Jeg ønsker meg en motor som gjør litt mindre ut av seg støymessig. Kunne også tenkt meg et chassis som er ennå mer komfortorientert, det hadde passet bilen bra.
Kommentar til priser, versjoner og utstyr:
Testbilen koster 419 900. Det er en god pris i forhold til størrelse og utstyr, men ikke nødvendigvis med tanke på motoren. Hybriden er 20 000 rimeligere og ser ut til å være noenlunde likt utstyrt. Den ville jeg kikket på. Ellers starter Optima på under 300 000, det er veldig lavt, og kan være et godt alternativ.
Foto David K Andersen |
Bil
|
Kia Optima 1.7 CRDi
Exclusive Plus |
Pris fra
|
299 900
|
Pris testbil
|
419 900
|
Motortype
|
R4
|
Motorvolum
|
1685
|
Hk ved o/min
|
136/4000
|
NM ved o/min
|
320/2000-2500
|
Girkasse
|
6a
|
Forstilling
|
Fjærben/McPherson
|
Bakstilling
|
Multilink
|
Vekt
|
1520 kg
|
Tilhengervekt
|
1300 kg
|
Bagasjevolum/med nedlagt sete
|
505 liter/1080 liter
|
Utvendig L/B/H
|
4845/1830/1455 mm
|
0-100 km/t
|
11,6 sek
|
Forbruk oppgitt, blandet
|
0,60 l/mil
|
Topphastighet
|
197 km/t
|
Utslipp g/km
|
158
|
Foto David K Andersen |