Hjem Klassikere Storauksjon hos Mecum når 3000 biler bys frem til ivrige spekulanter

Storauksjon hos Mecum når 3000 biler bys frem til ivrige spekulanter

Av Vegar Bjørge

Hos Mecum er januar høytidsmåned og 10 dager til ende feirer de nyåret med en bilauksjon som overgår det meste. 3000 entusiastbiler skal under hammeren og flere av de er riktige godbiter. Mecum har solgt biler i 27 år og familiebedriften selger mer enn 15 000 biler hvert år og holder minst en stor samlerbilauksjon hver måned. I tillegg selges det motorsykler og traktorer på egne auksjoner. Mecum er auksjonshus nr.1 i USA hva angår omsetning og antall solgte objekter. I januar holdes også verdens største bilauksjon i Kissimee, og Mecum regner med å selge de aller fleste av de 3000 bilene som skal vises frem. Her er det noe for alle lommebøker. Auksjonen holdes fra 16. til 25. januar og er selvfølgelig mulig å følge online.

I USA er det populært med modeller som utgis i et begrenset opplag eller en begrenset periode og det kryr av slike. Vi skal se på noen av de som tilbys på auksjonen og selv om disse er ekslusive i antall produsert, er det ikke sikkert de går for veldig mye mer enn standard utgaver. Uansett vil de nok stige noe mer i pris enn standardmodeller og er attraktive for samlere og investorer. Mens vi i Europa er vant til Limited Editions i en antall av noen få hundre biler, kan man i USA oppleve at Limited Edition utgaver produseres i så mye som titusen biler. Stor forskjell her altså. Kanskje de mest kjente spesialmodellene er Pace Car-biler som er brukt på Indianapolis. Den produsenten som har Pace Car i dette løpet, lager en modell av denne bilen og selger den som Limited Edition-utgave i et opplag på noen tusen.

Chevrolet Corvette er en elsket modell i USA og denne har det blitt en del Limited Edition utgaver av. En av de er den lekre Collector Edition som kom i 1982. Det ble produsert hele 6 789 eks. av denne modellen, men det låter mer enn det er. Chevrolet Corvette er en av de mest populære sportsbilene i USA og selges i flere titusener hvert eneste år. Spesialutgavene er attraktive og selges veldig fort. Corvette har ikke opplevd samme prisutvikling som Porsche 911, men fremtidsutsikten er god for det amerikanske ikonet. Disse spesialmodellene er derfor forventet og ha en god prisutvikling for den som ønsker å investere. For den som vil ha en fin hobbybil er det ikke mange biler som passer bedre. Selv om den ikke har like spenstige kjøreegenskaper som sine europeiske konkurrenter, er det en fantastisk bil med fantastisk maskin under panseret. Denne har en 5,7 l V8 med 200 hk.

Mens vi er på Corvetter tar vi også med denne Pace Car Edition fra 1978. Dette var første gangen Chevrolet Corvette var Pace Car på Indy 500, men den blir brukt desto mer senere. Hele 10 ganger etter 1978 har den blitt brukt og gjør den til en av de vanligst brukte Pace Car-bilene. Om denne blir så veldig dyr tviler jeg på. Den er produsert i 6 502 eks., en for hver Chevrolet-forhandler i USA, og har en 5,7 liters V8 under panseret. Bilen fikk front- og hekkspoiler som året etter kom som ekstrautstyr for de som ønsket det. I pris tror jeg denne havner noe under Collector Edition-utgaven over, et sted mellom 40 000 – 50 000 dollar. Det er ikke den mest ettertraktede Corvette-modellen men utrolig stilig i sin to-fargede lakk.

En Corvette-utgave fra samme år fikk tilleggsbetegnelsen Silver Anniversery og besto av ekstrautstyr i tillegg til en spesiell lakk. Denne bilen ble solgt i 15 283 eks og utgaven var bare tilgjengelig i 1978. Chevrolet solgte ca 33 % av alle Corvetter dette året som Silver Anniversery. Dette blir sett på som en fin samlerbil med riktig ekstrautstyr og regn med en pris rundt 40 000 dollar.

General Motors er glade i å lage spesialmodeller og neste er også en Chevrolet. I 2001 omkom en av de store motorsportstjernene i verden i Daytona 500 (Nascar) etter en krasj bare få hundre meter før mål. Ralph Dale Earnhardt Sr. kjørte en Chevrolet Monte Carlo og for å minne denne store racerføreren ble det laget en Earnhardt Edition i 3333 eks. Bilen er en SS og har ikke helt samme motor som Nascar-førerne har i sine biler, men denne modellen har sponsordekalene som satt på siste bilen som Earnhardt kjørte. Bilen er spesiell og det blir spennende å følge denne under auksjonen.

I 1979 kom Pontiac Trans Am 10th Anniversary. Denne modellen skulle feire 10 år med Trans Am. I USA ble Trans Am en hit og derfor ble det begrensede opplaget satt til å mange som 7 500 eks. av jubileumsmodellen. Det høye tallet til tross er dette en attraktiv Pontiac-modell. Bilen har original Trans Am motor på 6,6 liter og 220 hk. General Motors var eier av Pontiac og merket skulle være mer sporty enn Chevrolet og Oldsmobile. Pontiac gikk i graven desember 2009 og bilene har fått et oppsving på samlermarkedet. Da er det ikke så feil at den i tillegg er tøff! Regn med 30 – 40 000 dollar for denne bilen.

10 år etter 10th Anniversary dukker selvfølgelig 20th Anniversary opp. Den ser slik ut og blir kun bygget i 1555 eks. Dette er turbo utgaven og V8-motoren er byttet ut mot en mindre V6. Dette gjør modellen kanskje mindre ettertraktet, men regn med at dette er en fremtidig pengemaskin for den som kjøper den. Dette året ble også Pontiac Trans Am Turbo valgt som Pace Car i Indianapolis 500.

I 1979 var Ford valgt ut til å være Pace Car på Indinapolis 500 og de stilte med 3 Mustanger. Disse ble oppgradert av Roush Industries. Ford bygde selvfølgelig noen replikaer av disse 3 Mustangene som kunder kunne få kjøpe for en noe høyere pris enn standard Mustang. Det ble produsert 10 478 pace cars av denne Mustangen i flere motorutgaver. 5,0 l V8 med automat som denne bilen har, ble produsert i 2 106 eks. En artig detalj med denne bilen er at den har Targa-topp, noe som ikke var å få på standard Mustang før i 1981.

Amerikanske bilprodusenter er glade i racing og da også mer enn Nascar og IndyCar. Pontiac hadde i mange år flere biler i forskjellige racingklasser i USA og når de vant måtte det feires med en spesialmodell. Derfor er det en modell som heter Solstice GXP SCCA T2 Champion Edition. SCCA T2 står for racingklassen og Pontiac vant den for andre gang i 2007. Det ble da bestemt at det skulle bygges en editionutgave i bare 250 eksemplarer. Denne modellen er sjelden å se på auksjoner og kan oppnå en hyggelig pris, kanskje over 25 000 dollar?

Mazda Raceway Laguna Seca er kanskje den tøffeste racerbanen i USA. Korketrekkeren er kjent og har bydd på problemer for flere enn en. Når man kommer over toppen og skal kjøre ned i denne berømte delen av banen, får man et lite løft, og er man da ikke 110 % konsentrert så går det galt. Denne banen har uansett gitt navn til flere bilmodeller, og denne Ford Mustangen har også det. 2012 bygget Ford 767 eksemplarer av Ford Mustang Boss 302 Laguna Seca. «Mazda Raceway» var ikke så viktig å ha med.

Denne 2002 m. Chevrolet Camaro er en 35th Anniversary Edition og den er brukt som Pace Car på Brickyard 400. Av det begrensede opplaget Edition-biler, ble 45 plukket ut til Pace Car-tjeneste på Brickyard 400 og dette er serienr. 001 av disse bilene. Den har stått på museum hos General Motors og har derfor bare gått 907 miles. Forventet pris er et sted mellom 50 – 75 000 dollar.

Porsche 911 SC Weissach Edition fra 1980 ble bygget i så lite som 408 eksemplarer. Den er utstyrt med Porsches 3,0 liter og har alt som Turbo-utgaven kunne by på med unntak av Turbo-breddingen. Denne har vært hos en privat samler og har gått under 10 000 miles. Prisen er forventet å havne mellom 40 – 60 000 dollar.

Med denne 911’en avslutter vi denne artikkelen, men det kommer mer og dette var bare et lite utvalg av alle de spesial editions modellene som tilbys på denne auksjonen. Neste artikkel kommer til å handle om stasjonsvogner, for de er det også en hel bråte av på en slik auksjon.

Foto: Mecum.com