Hjem Tester Michelin med nytt SUV-dekk – vi testet mot konkurrentene

Michelin med nytt SUV-dekk – vi testet mot konkurrentene

Av David K Andersen

SUV-dekk er kanskje ikke det mest spennende temaet å snakke om. SUVer er tunge, har høyt tyngdepunkt og stort sett diesel-motorer. Med andre ord ganske langt unna hva jeg forbinder med gode kjøreegenskaper og kjøreglede. Ok, de er lette å gå ut og inn av, du sitter høyt og har god sikt og mange av dem er praktiske familiebiler og ikke minst statussymboler. Hva slags dekk som sitter på SUVen din er dermed kanskje ikke så viktig? Eller? Faktum er at nettopp fordi SUVen er både tung og høy og dessuten brukes til familietransport, er gode dekk om mulig ennå viktigere enn på vanlige personbiler.

Michelin har i mange år jobbet blant annet med Porsche om å levere de beste dekkene til asfaltspisende firehjulstrekkere. Porsche har alltid ment at selv SUVen Cayenne skal være en kjøremaskin, og i den prosessen har Michelin stått sentralt i å levere dekk som lever opp til det ypperste i klassen rent kjøremessig. Så er det da også slik at 70% av luksus-SUVene i Europa i dag leveres med Michelin-dekk fra fabrikk. I disse dager kommer Michelin med et helt nytt dekk til SUVer, store som små, dyre og billige. Vi tok turen til Stockholm for å teste nye Michelin Latitude Sport 3 og finne ut hvordan det nye dekket fungerer i praksis mot konkurrentene. Vil en SUV krenge, understyre og føles ustabil under press uansett, eller kan dekkene gjøre en forskjell?

Latitude Sport 3 er tredje generasjon «onroad» SUV-dekk fra Michelin. I utviklingsarbeidet har ingeniørene fokusert på to kategorier: Rasjonell og følelsesmessig ytelse. Den rasjonelle delen handler om sikkerhet (grep under ulike forhold), lav rullemotstand (lavere drivstoff-forbruk) og lengst mulig levetid. Den andre delen dreier seg om bilførerens kjøreopplevelse, hvordan bilen ser ut med dekkene på og slike ting. Vi skal ikke gå i detalj på hva som er gjort med dette dekket for å oppnå resultater, men det handler om ting som gummiblandinger, mønster, ulik seiping på ulike deler av dekket, stivhet og soliditet i dekksider, bruk av silica i kombinasjon med andre materialer og mye mer. Jeg konstaterer at det nye dekket er ekstremt gjennomtenkt og gjennomtestet fra produsentens side (det bør det også være, Michelin bruker rundt 6 milliarder kroner i året på utvikling av nye produkter), og setter meg i stedet bak rattet på en Audi Q5 for å komme i gang med første test.

Bremsing
På plassen ved siden av de ulike testbanene ved Arlanda står en rekke med identiske Audi Q5. Noen utstyrt med Michelins nye Latitude Sport 3 og andre med dekk fra konkurrenter. Bilene har datasamler fra Racelogic og Linus fra Michelin forklarer hvordan vi bør kjøre og bremse for å få sammenlignbare data. Jeg starter med å kjøre en bil med dekk fra en premium-konkurrent, og slår med en gang fast at bremseevnen på vått underlag fra rundt 90 km/t er suveren. En av forutsetningene for å få ut riktig informasjon fra testen er at jeg bremser så hardt det bare går. Det stopper så utrolig raskt at jeg med en gang tenker på alle ulykkesrapporter som viser at forferdelige ting svært ofte kunne vært unngått dersom sjåføren hadde bremset fullt og ikke bare nesten fullt. En liten oppvekker der. Uansett: Dekkene som sitter på den første bilen jeg tester imponerer, kan Michelins nye dekk virkelig være bedre enn dette? Vel, noen stor forskjell merker jeg i alle fall ikke i praksis. Alle dekkene jeg bremsetester imponerer. Etter bremsingen er ferdig og jeg går bort og snakker med han som har registrert tallene, kommer imidlertid forskjellene opp. En ting er at Michelin-dekket i snitt ser ut til å stanse bilen omtrent 1,5 meter før de andre. Det virker kanskje ikke som så mye, men den dagen man virkelig må bremse kan det være forskjellen mellom bulk og ikke bulk, kanskje til og med skade/ikke skade. Den største forskjellen mellom de ulike dekkene er imidlertid ikke bremselengden, men jevnheten i resultatene. Jeg vet ikke hvor mange oppbremsinger jeg gjør, men siden jeg var lur og skaffet meg egen bil så jeg slapp å dele med andre journalister, ble det mange. Mens de andre dekkene varierte i bremselengden med rundt 3 meter fra gang til gang, holdt Latitude Sport seg stort sett innenfor meteren. Altså mer forutsigbart og konsekvent. En viktig kvalitet med tanke på sikkerhet.

Grep og egenskaper i sving
På handlingbanen treffer jeg på en av favorittsvenskene mine, race-esset Richard Göransson, og slenger meg med ham et par runder i Volvo XC60n før jeg tar over selv. Vi snakker mer om rallycross og Ferrari 458 enn SUV-dekk, så hvordan Latitude Sport 3 fungerer i svinger og i lastvekselreaksjoner må jeg finne ut av selv. Like greit, så er det lettere å bedømme om det er noen forskjell.

Igjen starter jeg med en bil påmontert «referansedekk», men de første rundene er det kanskje mer biltypens uegnethet for denne type hardkjør på bane enn dekkets kvaliteter som fanger oppmerksomheten. Det krenger og kaster, under- og overstyrer om hverandre mens antisladd-systemet gjør sitt for om mulig å gjøre det hele ennå mer kaotisk. Det er trygt og sikkert som det skal i en Volvo, men den virker ikke til å føle seg helt komfortabel under disse forholdene. Da jeg backer av litt, får jeg bedre rytme og kan kjøre «likt» hver runde. Det er viktig med tanke på sammenlikning. Dekkene synes jeg er greie. Grepet er for så vidt imponerende, men bilen flytter seg mye på grunn av myke dekksider og den oppfører seg ikke nødvendigvis likt i hver sving. Over til Michelin-bil og det er lett å merke forskjell. Egentlig er det det samme som i bremsetesten: Mer konsekvent og forutsigbart. Det er vanskelig å merke om der er mer grep, men dekkene beveger seg mye mindre sideveis i gummien og følgelig blir bilen mer forutsigbar og lettkjørt på grensen. Fortere går det også fordi jeg vet hvordan bilen oppfører seg i svingen. Den skifter ikke lenger så mye mellom over og understyring og det er enklere å kjøre samme linje i hver sving runde på runde. Aller størst forskjell er det ved brått retningsskifte i høy fart, altså en brå overgang fra for eksempel høyre- til venstresving. Volvoen kaster mye mindre på seg med Michelin-dekkene.

Landeveiskjøring og konklusjon
Siste post på programmet er landeveiskjøring og jeg hopper inn i en Ranger Rover Evoque. Helt ærlig, er det ikke lett å se noen forskjell fra det ene aller andre i denne type ganske rolig kjøring langs svingete landeveier. Det eneste jeg noterer meg er at Evoquen oppfører seg temmelig sporty og personbilsaktig med tanke på styrefølelse og chassisbevegelser. Den leverer faktisk en ganske skarp kjøreopplevelse til SUV å være. Om det har mest med dekkene eller bilen å gjøre er ikke så lett å si, så jeg reflekterer i stedet litt over hva jeg har opplevd tidligere på dagen.

Nok en gang viser det å teste dekk seg å være en helt egen vitenskap hvor det skal betydelig mer til for å finne gode data enn en dag som dette med ulike kjøretester. Marginene er små og faktorene mange. Imidlertid sitter jeg igjen med et klart inntrykk av at Michelin Latitude Sport 3 er et mer gjennomført og konsekvent dekk enn hva andre tilbyr. Det føles litt som om Michelin med dette dekket har tatt neste skritt i utviklingen og nå tilbyr noe som bringer SUVens kjøreegenskaper og sikkerhet ett hakk nærmere personbilen. Etter slike dager, hvor bil og dekk presses til det kritiske, sitter jeg gjerne igjen og tenker mer på sikkerhet enn de andre forholdene og sidene ved produktet og settingen. Det er bra at Latitude Sport 3 både har lav rullemotstand og lang levetid, men når alt kommer til alt, er det på grunn av kjøre- og bremseegenskaper i farlige situasjoner i en stor SUV, at jeg selv ville valgt nettopp dette dekket til min egen bil. Uansett: Tenk deg litt om før du bestiller nye sko til familie-SUVen din!