Hjem Nyheter Nyheter: Lamborghini Asterion LPI 910-4

Nyheter: Lamborghini Asterion LPI 910-4

Av Vegar Bjørge

Hybridbiler er i ilden som aldri før og i Norge hadde Toyota lenge hele markedet alene, frem til andre fabrikanter fant ut hvor tørste vi var etter el-motorer. De fleste fant det ut litt sent, for nå vil vi gjerne slippe hybrid og tar heller til takke med bare el-motor. I vår lille verden her langt oppe i nord er det nemlig billig både å kjøpe og å eie en el-bil, mens slik er det ikke i resten av verden. Der koster el-biler mye penger og derfor er de heller ikke så populære. Derfor står hybridbiler fortsatt øverst på ønskelista hos de fleste.

Hybridbilene var kjedelige, gikk dårlig og hadde mer eller mindre dårlige kjøreegenskaper. Det var i tiden hvor Toyota spydde ut de fleste hybridene som ble solgt. For et par år siden skjedde det endelig noe og nå får du morsomme sportsbiler med hybriddrivlinje. Ferrari har bygd sin LaFerrari, Porsche har sin 918 Spyder og McLaren har sin P1 og felles for alle er at de har el-motor sammen med en bensin-motor. At Lamborghini skulle komme med en lignende løsning var nok ingen stor overraskelse, og i Paris skjedde nettopp dette. Lamborghini LPI 910-4 er derfor ingen sensasjonell nyhet. Likevel er det med stor beundring jeg nå følger Lamborghini og deres aktivitet. De spyr ut modeller i et tempo som ligner klesproduksjonen hos Hennes & Maurits. Vi har fått mange nye modeller fra italienerne og selv om dette foreløpig er et konsept, vil det ikke komme som noen overraskelse når denne kommer i produksjon. Jeg tipper det er en realitet ut på høsten neste år.

Hva er da Asterion LPI 910-4? Det er som nevnt først og fremst et konsept av en fremtidig Plug-in-Hybrid hos Lamborghini. Chassiet er av carbon, noe som går igjen i hele bilen sammen med utbredt bruk av aluminium og titanium. Bilen er en GT mer enn ren supersportsbil, selv om den har prestanda i superbilklassen. Fronten har store luftinntak, doble lykter med antydning til øyeskygge og fine linjer over panseret. I sideprofil er eleganse noe som går igjen og her kan man se tydelige klassiske italienske former og linjer. Bak legger man fort merke til led-lysene som går fra ytterkant og helt inn mot midten. Selvfølgelig er det 4 potter i enden som gir gromlyd når man kjører i riktig modus.

Motorene er 4 i antall og bensinmotoren har vi sett før. V10eren er på 5,2 liter og er den samme som vi finner i andre modeller fra Lamborghini. Den yter 610 hk og får hjelp av 3 el-motorer på til sammen 300 hk for å drifte bilen fremover. 2 el-motorer driver forhjulene mens en sitter sammen med dobbelclutchkassa og gir automatisk hjelp når man trenger ekstra kraft. Max effekt er 910 hk og da kjenner man også igjen sifferkoden i navnet som er valgt. Sammen med en 7-trinns dobbelclutchkasse gir det aks til 100 på 3 sekunder og den stopper ikke før man når 320 km/t. Man kan kjøre 50 km på strøm, og toppfarten i el-modus er 125 km/t. Forbrukstallene er som regel ikke relevante i slik type bil, men for de interesserte kan det opplyses om at den bruker bare 0,41 l/mil og har et CO2-utslipp på rekordlave 98g/km. Ny rekord hos Lamborghini. men det har dere nok allerede skjønt.

Foto: Lamborghini

vegar@bilogmotorbloggen.no