Av Vegar Bjørge
Foto: Auctionata
Jeg liker å sitte og blad gjennom auksjonskataloger fra de store auksjonshusene. Da drømmer jeg meg bort og tenker » tenk om jeg hadde vunnet den store gevinsten». Sjeldne Ferrarier til flere 10-talls millioner og andre godsaker kun fåtallet har råd til. Interessen for samlerbiler er uansett økende og det går litt på bekostning av oss vanlig dødelige. Drømmen må jo være å bli udødelig så man en gang får råd. Eller tenk om man kunne gå tilbake i tid. Da kunne man kjøpte mye billige samlerbiler for en slikk og ingenting og gjort noen grunker nå. Nei det fungerer ikke slik for da han man vel kanskje ikke klart å skille seg fra bilene. Uansett så er det faktisk noen auksjoner hvor man selger biler til litt mer folkelige priser. Bilauksjonene til Auctionata er av slikt format og her har jeg plukket ut noen objekter som jeg ville vurdert om jeg var i kjøpemodus:
Vi starter med denne franskmannen. Det er en Renault Alpine A310 V6 fra 1978 i Vert clair metalikk og brunt skinninteriør. Tidsriktig og lekkert. Motoren er en 2,6 liters V6 med 150 hk. Denne modellen ble produsert i 1216 eksemplarer og kan få en fin verdistigning i tiden fremover. Renault er i ferd med å børste støvet av Alpine og det er også snakk om en racing satsing. Spennende!
Estimert verdi: € 26 000,-
Denne Renault Alpine A110 er mer ettertraktet enn nyere modeller og dette er også en fabrikksbygd rallybil. Det er en 1970 modell og den har en 1,3 liters maskin på 70 hk.
Estimert verdi: € 80 000,-
Jeg er en Alfaist og synes det er trist at Alfa Romeo ikke har klart å ta vare på arven fra fordums stunder. Det er kanskje et lite håp om noe en gang i nær fremtid, men det som Alfa Romeo har i sin modellrekke nå er langt unna det som en gang var. Jeg tar med noen glimrende eksempler som selges på auksjonen.
Denne Giulia fra 1976 er egentlig en 1,3 liter men den er i senere tid bygget om til rallybil. Da duger selvfølgelig ikke en 1,3 liter og derfor sitter det en maskin med litt mer power under panseret. Det loves rundt 150 hk fra 2,0 literen med Solex forgassere, og dette er nok en perfekt bil for klassiske billøp.
Estimert verdi: € 30 000,-
Alfa Romeo 1750 GTAm Special er nok en mer kjent løpsbil enn Giulia. Dette er en replica av fabrikksbilen og bygget på en original 1750. Selgeren har også den originale løpsbilen i sitt eie og replicaen ble bygget for å ivareta originalen. Replicaen ser meget pen ut og koster selvfølgelig bare brøkdelen av det den ekte gjør. Motoren er en 2,0 liter på 145 hk og bilen er en 1976 modell.
Estimert verdi: € 30 000,-
På denne bilen kan jeg egentlig gjenta det som står over. Jeg gjør selvfølgelig ikke det. Dette er en 1971 modell Alfa Romeo Giulia Sprint GTV bygget for racing og med godkjente FIA papirer. Selvfølgelig er det en replica, og ja selgeren har også originalen.
Estimert verdi: € 30 000,-
En mer moderne Alfa Romeo er denne 75 V6 med en 3,0 liters motor med 192 hk. Stilig og tidstypisk Alfa Romeo fra 1992 og noen vil si at dette er den siste riktige Alfaen. Jeg er nok ikke helt enig i det.
Estimert verdi: € 10 000,-
Italienerne har alltid hatt øye for design og denne Lancia Fulvia S 1,3 er intet unntak. Da jeg vokste opp på 70-tallet, var Lancia et så spesielt merke at vi oppsøkte områder hvor disse sto parkert. Jeg hadde mange lange sykkelturer bare for å få se en av Italias skjønnheter. Denne er fra 1973 og har en nydelig brunfarge med beige interiør. 90 hk fra 1,3 liter var ikke dagligdags på denne tiden og forteller litt om hva Lancia faktisk var. Jeg har en drøm om at de kommer dit igjen….
Estimert verdi: € 50 000,-
Det var i rallyløypene på 80- og 90-tallet Lancia virkelig gjorde seg kjent, med Lancia Delta HF Intergrale i forskjellige versjoner og ofte med Martini reklame. Dette er en replica og er godkjent for vanlig vei. Motoren på 2,0 liter yter ca 360 hk. Bilen er fra 1987 og det kan nok tenkes at denne vil stige fort i verdi de neste årene. Det som taler litt i mot det er at den ikke er original, men når man ser prisene på fabrikksbiler brukt i rally, så er dette et funn.
Estimert verdi: € 80 000,-
For de store auksjonshusene gjelder det å ha et godt utvalg av dyre Ferrari-modeller. Auctionata begrenser det til en og det er en 308 GTB fra 1977. Disse bilene har fått et godt oppsving i markedet de siste årene, selvfølgelig drevet av den generelle prisstigningen på klassiske Ferrarier. Jeg vil fortsatt tro at dette er et godt investeringsobjekt. Motoren på 3,0 liter yter 255 hk.
Estimert verdi: € 90 000,-
Fra italiensk skjønnhet og over på tysk. Både klassiske Mercedes og Porsche oppnår gode priser i markedet og etterspørselen er stor. Særlig Porsche 911 opplever nærmest en gullalder hva gjelder priser på fine årganger. Porsche 912 var en simplere utgave enn det storebror 911 var og har foreløpig ikke hatt den samme prisvekst. Derfor kan en 912 fra 1969 fremstå som et aldri så lite kupp. Motoren er en 1,6 liter på 90 hk og selv om det er lite i dag, så var det ikke ille for snart 50 år siden.
Estimert verdi: € 36 000,-
Porsche 914 er en annen modell som kan være verdt å ta en titt på for deg som er ute etter et godt investeringsobjekt. Denne bilen ble første gang registrert i 1975 og har en 1,8 liters motor på 85 hk. Bilen er i god stand men ikke strøken.
Estimert verdi: € 20 000,-
En av mine favoritter er Porsche 968 og flere og flere får øynene opp for sportsbilen som tok over etter 944. Bare 11241 eksemplarer ble bygget og disse kan bli ettertraktede objekter i ganske nær fremtid. Motoren er en 3,0 liter på 240 hk. Det ikke alle er klar over er at sylinderantallet bare er 4. Ekstra skjelden med targatak som denne har. Dette er en 1994 modell.
Estimert verdi: € 24 000,-
Fra Porsche går vi over til Mercedes og først ut er denne 190 SL fra 1958. Motoren er en 1,9 liter med 105 hk. Med klassisk sølvfarge og rødt interiør vil man være et vakkert blikkfang på sommerens utflukter.
Estimert verdi: € 120 000,-
Denne 1957 Mercedes 220 S Cabriolet er heller ikke å forakte som sommerbil. Denne ble først levert til USA men senere importert til Italia. på 2000-tallet ble den helrenovert og har bare rullet 1545 km etter dette. Motoren på 2,2 liter yter 100 hk.
Estimert verdi: € 120 000,-
Denne 280 SE er ikke like dyr og kommer nok aldri til å bli like ettertraktet som 190 SL eller 220 SE Cab. Likevel er den nydelig og representerer en tid hvor det var vanlig med relativt små motorer i store biler. 2,8 literen yter 185 hk og har bare rullet 65 000 km. En gang bil for fiffen, i dag overkommelig for de fleste.
Estimert verdi: € 12 000,-
BMW 3,0 CSL var også for de få og knapt nok det. Denne 1972 modell har gjennomgått en stor modernisering med M88-motor, 5-trinns Getrag girkasse og mye annet godis. Den har stått siden 1993 men er kjørbar og ser veldig fin ut. Prisverdien gjennspeiler at dette er et objekt man må bruke litt tid på for å få den klar for veien.
Estimert verdi: € 80 000,-
BMW M635 CSI er også en favoritt hos meg. Fantastisk formgivning som aldri går av moten og fine 6-sylindrede motorer som maler katteaktig opp mot rødmarkeringen. Dette er noe annet enn dagens turbomotorer med 3 og 4 sylindrer. Fra 3,4 literen kommer det 286 galopperende hester som gjør denne bilen til en av historiens mest fantastiske M-biler. Dette er en 1985 modell og er lakkert i Alpinhvit med sort skinninteriør.
Estimert verdi: € 34 000,-
1992 modell BMW Z1 er en spesiell og sjelden modell. Denne har kun hatt en eier og ikke gått mer enn 21969 km. 2,5 liters motoren har 192 hk og stammer fra BMW 325i. Denne vil ganske sikkert stige godt i pris de nærmeste årene!
Estimert verdi: € 45 000,-
Jaguar E-Type er vakker som få og denne 1968 modellen i vakker rødfarge gjør ikke skam på merket. Det er en Serie 2 utgave med 4,2 liters motor og 210 hk. Denne er i meget god stand og har alltid blitt sett over hos autorisert Jaguar-verksted.
Estimert verdi: € 60 000,-
Dette er bare et utvalg av bilene som selges på morgendagens auksjon, og jeg anbefaler alle å gå innom nettsiden www.auctionata.com for å se hele listen i tillegg til mange flere bilder på bilene over. Du kan også følge auksjon live på nettet om du har litt dødtid på jobben, og hvem har ikke det…
vegar@bilogmotorbloggen.no