Hjem Nyheter Alpina B5 Biturbo Edition 50: Når bare det beste er godt nok!

Alpina B5 Biturbo Edition 50: Når bare det beste er godt nok!

Av Vegar Bjørge
Foto: Alpina

Denne uken har jeg rast rundt i en BMW 218i xDrive GranTourer. De som vet hva det handler om skjønner at familie og fornuft har vært hovedfokus noen dager. For dere som ikke vet hva en 218i, xDrive og GranTourer betyr, skal jeg ta en rask gjennomgang. 218 i betyr 3 sylindret motor på 1,5 liter og 136 hk laget av BMW. xDrive er BMW sitt 4 hjulstrekksystem som nå er like kjent og kanskje like bra som Audi sitt Quattro-system. GranTourer står for flerbruksbil på BMWspråket og denne bilen har altså 7 sitteplasser. Utenkelig for noen år siden, og for meg handler dette om alt det BMW en gang absolutt ikke var. Derfor ble det litt nettsurfing etter BMWskapelser som gir hjerte den frekvensen den bør ha. Mer om 218i xDrive GranTourer kommer senere her på bloggen.

Jeg surfer ofte innom Alpina sine nettsider og dette er en side for drømmer. Min drøm er en Alpina B5 Biturbo Edition 50. Denne modellen skal kun bygges i 50 eksemplarer og feirer Alpina sine 50 år som bilprodusenter. Her er det motor så det holder, effekt mer enn man bruker og toppfart ingen annen 5 seter kan måle seg med. Og man får den som fornuftig stasjonsvogn eller Touring som det heter på BMWspråket. La oss ta tallene som imponerer: Motoren er en 4,4 liter V8 med doble turboer. Den leverer 600 hk ved 6000 rpm og 800 nm ved 3500 rpm. Sprinten til 100 gjøres unna på 4,2 sekunder mens toppfarten er imponerende 328 km/t. Ingen begrensning her altså. ZF sin automatiske Sportsgirkasse med 8 trinn står for perfekt giroverføring.

Eksteriøret og interiøret står i stil med prestasjonene, men kanskje ikke helt slik man forventer. Det er nemlig ikke bare lagt opp til sportsopplevelser i Alpina sine biler, men de får også en god dose komfortdetaljer. Utvendig er bilene diskret stylet med små spoilere og forsiktig bredda skjermer. Alpinastripene som har fulgt bilene siden starten er også på plass, men nå ikke i samme synlige farger som de første modellene fikk. Felgene kjenner man også igjen selv om de tetteikede sportshjulene har vokst i størrelse. Innvendig er det luksus som gjelder og særlig skinnsetene stikker seg ut. Disse er en modernisert utgave av de man fant i den legendariske B7 Turbo fra 1981. Pris fra 114 200 Euro før norske særavgifter er betalt. Nyt bildene!