Klarer du deg uten firehjulsdrift, frister Lexus med stort prisavslag på den mellomstore SUVen RZ 300e.
Tekst og foto: David Kordahl Andersen
Luksus-sedaner og store SUVer er ute – det samme gjelder sports-sedaner og coupéer. Lexus er ikke hva det en gang var. I alle fall ikke akkurat nå – her i Norge, hvor kun elektriske modeller selges.
Verken det, eller de to tilgjengelige el-SUVenes begrensninger, påvirker imidlertid merkets popularitet her i landet – fjoråret var det beste noen gang.
Den lille UXen, som ble oppdatert med mye større batteri i 2023 (les test her), har nå glimrende rekkevidde for segmentet, men mangler hurtiglading.
Mellomstore RZ som vi har om hendene her, har merkverdig lite batteri, men begge går altså unna i rekordtakt.
Den firehjulsdrevne utgaven av RZ heter 450e og er den mest populære – les test av den her.
Bilen starter på 653 900 kroner. Klarer du deg uten firehjulsdrift, er imidlertid avslaget betydelig. Testbilen RZ 300e koster bare 479 000 kroner på kampanje – inkludert metallic lakk og vinterhjul. Det gjør akkurat denne bilen til den kanskje mest spennende i Lexus-programmet for tiden.
Familiebil
Med drøye 4,8 meters lengde, er RZ en håndfull cm større enn Tesla Model Y, og også større enn Toyota bZ4X som den deler plattform med. For deg som vil ha referanse fra gamle-skolen, er den altså som en Lexus NX, Volvo XC60 eller BMW X3.
Riktig like plasseffektiv som Teslaen, er den riktignok ikke, men hvem er vel det.
Poenget er at denne størrelsen bil har vist seg å være midt i blinken for de aller fleste nordmenn: Stor nok til familien med bagasje, men ikke så stor at den er upraktisk der det er trangt.
Bakseteplassen er glimrende som i de fleste elbiler, selv om gulvet selvsagt er noe høyt. Men sittekomforten er fin og innsteget ekstra enkelt siden dørene går utenpå kanalene og helt ned. Det hjelper også til når barn skal plasseres inn.
Bagasjerommet tar 522 liter og er dermed stort nok, men dessverre mangler skiluke og/eller 40/20/40-deling av bakseteryggen. En merkelig miss i dette segmentet.
Taklast på 75 kg er som normalen, men dessverre er tilhengervekten som på mange andre elbiler, svært lav. Bare 750 kg.
Uansett må vi konkludere med at RZ treffer godt når totalen legges sammen for kategorien praktiske egenskaper.
Helt premium?
Noe av poenget med denne bilen – til denne prisen – er at du får en mellomstor premium-SUV til under halvmillionen. Trekkes ordet premium ut av den setningen, er vi på tynn is – da åpner en verden av firehjulsdrevne folke-SUVer til 500 000 kroner seg opp for deg.
Temaet er spesielt aktuelt siden Lexus med denne bilen har lagt om taktikken fullstendig, sammenlignet med tidligere.
De fleste detaljene som du før satt ekstra pris på i en Lexus, er borte. Enten det er softclose dører, treverk, hjul og knapper med ekstrem kvalitetsfølelse ved bruk, påkostede materialer og kanskje til og med skinn i hver minste lille detalj – det får du ikke her.
I stedet er designen innvendig moderne, med åpne, rene flater og få knapper.
Jeg synes ikke Lexus helt klarer å få til samme komplette luksusfølelse som før, men kanskje er det mer denne nye stilen enn noe annet som lurer meg. For overflatene er faktisk påkostede, myke og solide.
Og enkelte elementer, som følelsen av å holde i det skinntrukne rattet, eller setene med sin glimrende komfort, føles virkelig påkostet.
Jeg gir den godkjent, det er egentlig ganske lett om du sammenligner med en bZ4X eller Volkswagen ID.4.
Fordeler og ulemper
Brukervennligheten på førerplass er litt både og, men hovedtrekkene er heldigvis gode.
Startknapp er deilig, så slipper du og bilen å misforstå hverandre, og kjørestillingen er perfekt med gode justeringsmuligheter for ratt og pedaler.
Jeg setter også pris på følelsen i girvelgeren. Denne funksjonen er den siste med mulighet til et snev av mekanisk tilfredsstillelse i en moderne elbil, Lexus utnytter den godt.
Som du ser på bildene, dominerer den store infotainmentskjermen i midten hele dashbordet. Den har nok ikke verdens beste menysystem, men det er ikke dårlig heller.
Langt viktigere, er det at skjermen er plassert sånn at du slipper å strekke deg for å nå den. Det er både komfortabelt og trafikksikkert.
Hjulene for justering av temperatur er kule, de er god design. Og jeg er glad for at vi får beholde volumhjul i midten. Følelsen av å bruke disse, kan imidlertid ikke matche forrige generasjons Lexus-biler med ekstremt påkostede løsninger for samme funksjoner.
På minus-siden, teller førerdisplayet, som har lav oppløsning og heller ikke dekker hele flaten det er plassert i. Samt funksjonaliteten på rattknappene, som er koblet til head-up displayet. Jeg liker idéen og kudos til Lexus for å tørre å sette nye løsninger ut i verden, men det blir mer komplisert enn nødvendig.
En siste ting å klage på, er overkomplisert måte å slå av fartsgrense-varslingen på via skjermen. Dette burde plasseres på egen, fysisk knapp.
Høydepunktet
Det viktigste med hele Lexus RZ, enten den er for- eller firehjulsdreven, er kjørefølelsen og komforten.
Her slurver mange bilprodusenter i dag – de tror de kan putte inn masse hestekrefter i elmotoren(ene), og så lukke øynene når det kommer til hvordan elbilens høye vekt håndteres av chassis og hjuloppheng.
Lexus har gjort motsatt, de har latt være å ta helt av på effekt. Testbilen har bare 204 hestekrefter og bruker hele 8 sekunder på å nå 100 km/t (den firehjulsdrevne 450e er mye raskere med sine 5,3 sekunder).
Det Lexus har gjort, er å tune inn kjøreegenskaper, fjæringskomfort og kjørefølelse på mesterlig måte. En langt mer krevende oppgave enn å montere inn en kraftig elmotor.
Styringen er perfekt vektet og klarer å kombinere presis og direkte respons med retningsstabilitet på enestående vis. Jeg tror faktisk vi må opp på Porsche-nivå for å matche dette.
Kjøreegenskapene er lignende, og følger merkets teori om at følelsen av å kjøre bilen skal minne om samspillet mellom rytter og hest. Det er ganske sjeldent at bilprodusenter kaster ut slike storslåtte vyer, og så faktisk følger opp med å levere i virkeligheten.
RZ er ikke veldig sportslig, men den presise og gode kontrollen du har med bilen langs krevende veier, er like fullt svært tilfredsstillende å oppleve.
Eller sagt på helt enkel måte: Denne bilen er bare veldig god å kjøre.
Hva fjæingskomfort angår er den fortsatt litt i stiveste laget over skarpe ujevnheter i lave hastigheter, det er nok tilnærmet umulig å unngå i en elbil med høy vekt (selv om en av fordelene med lite batteri er at RZ relativt sett, er ganske lett). Men så fort du kommer litt opp i hastighet, slik at belastningen på hjulopphenget øker, kommer også komforten.
Den er svært høy, nesten som med luft, oppe i hastighet.
Konklusjon
Med firehjulsdrift, er Lexus RZ i dyreste laget – når batteristørrelse med tilhørende rekkevidde tas med i regnestykket. Kan du imidlertid klare deg med forhjulsdrift, er besparelsen så stor at mye snus opp-ned. Plutselig har du en familiebil med masse plass, solid premium-følelse, bedre rekkevidde og ikke minst klassens kanskje beste kjørefølelse og komfort, til lokkende pris.
Galleri:
Data:
Lexus RZ 300e | |
Pris fra | 479 900 |
Pris testbil | 479 900 |
Motortype | Elektrisk x 1 FWD |
HK | 204 |
Nm | 266 |
Sek. 0-100 km/t | 8,0 |
Topphastighet km/t | 160 |
Forbruk blandet kWt/mil | 1,50 |
Egenvekt kg | 1 955 |
Tilhengervekt kg | 750 |
Bagasjerom liter | 522 – 1 515 |
Lengde mm | 4 805 |
Bredde mm | 1 895 |
Høyde mm | 1 635 |
Akselavstand mm | 2 850 |
Bakkeklaring cm | 20 |
Taklast kg | 75 |
Ombordlader 11 kW 0-100% | 390 min |
Hurtiglading 150 kW 10-80% | 30 min |
Batterikapasitet kWt | 64/71,4 brutto |
Rekkevidde WLTP | 475 |