Hjem BMB-BLOGGEN Tidenes Porsche-fest: Rennsport Reunion

Tidenes Porsche-fest: Rennsport Reunion

Porsche har feiret 75-årsjubileet med markeringer og spesialmodeller hele året. Nå var det imidlertid bare fansens tur. Bli med til Laguna Seca og Rennsport Reunion – tidenes Porsche-fest!

Tekst og foto: David K Andersen

California og Porsche er en magisk kombinasjon. Om staten var et land, hadde det vært merkets femte største marked.

Det er ikke bare James Dean og 550en. Det er 911 Cabriolet i solnedgang under palmene på Hollywood Boulevard. Det er sportsbilentusiasten i en 914 på Mulholland, og en 356 Speedster langs State Route 1.

Filmer, TV, kule folk. Alltid sol. En dose magi.

Og racerne. Amerikanere som nekter å godta resten av landets hang mot enten å kjøre i runding, eller bare rett fram. De bor i California og har bygget om en gammel 944, en Boxster. Eller selvsagt en 911. På søndagene kjører de lavbudsjetts club-racing på skikkelige baner. I California.

Selv, sover jeg i baksetet på en Cayenne. Det er sent på kvelden, flyturen var lang. Bilen kjører sørover – fra San Fransisco mot Monterey.

Når vi kommer inn i byen, våkner jeg og kikker ut. Det er California. Og det er Porsche. Allerede nå, er det mye Porsche.

To bruktbilforhandlere langs gata. De har imponerende mengder solskadde luksusbiler fra en annen tid. G-modell Targa, mørkeblå 928, 356. Og enda mer 911 – blandet med W126-Mercedeser og en XJS-Jag eller to.

På den tomme parkeringsplassen nede ved havna står to karer og snakker under gatelysene. Ved siden av dem, en 991 GT3 RS. Han andre har oransje 997 GT3.

Men foreløpig har jeg sett ingenting.

Rennsport Reunion

Rennsport betyr motorsport, og det andre ordet kan du. Med frekvens på tre til fem år, har Porsches amerikanske avdeling arrangert dette stevnet siden 2001.

Det har vært en suksess. Verdens største treff for racing-Porscher, og førere.

I år er det 75 år siden merket ble født, og det feires voldsomt. At 911 er 60 år, reduserer ikke festen.

Vi har fått spesial-modeller som 357, og drømmevarianter av 911 som Sport Classic. Porsche har feiret hjemme ved museet med et kjempeshow, og jeg har vært på Goodwood Festival of Speed, som nesten var mer som Porsche-treff, akkurat i år.

Nå står siste post i feiringen for tur, og det er den største. Og villeste. Rennsport Reunion 7, er det råeste biltreffet på planeten – bare for ett merke.

Tallene kommer snart, men la meg først fortelle hvordan det føles å møte dette spinnville entusiast-eventyret.

SE MER ENN 100 BILDER I GALLERIET NEDERST I ARTIKKELEN!

Koker på Laguna Seca

Det starter allerede med banen. Du har hørt om Laguna Seca eller? Tipper du har kjørt der på bilspill, selv har jeg i alle fall lagt ned noen tusen runder i simulator.

Eller kanskje du har sett noen av de utallige løpene i ulike grener på to eller fire hjul. For eksempel var det her Casey Stoner og Valentino Rossi utkjempet en av racinghistoriens mest episke kamper i 2008.

Sentralt i nettopp den kampen, var Cork Screw – den blinde og ekstremt bratte nedoverbakken i sving – kjent om et av de mest krevende partiene på noen racingbane.

Skulle ikke det være nok, er faktisk grunnen til at denne banen har fått sin legendariske utforming, en nordmann. Les om hvordan Kjell Qvale sørget for det i 1957 i denne artikkelen fra Ivar Engerud i Finansavisen.

Det som møter meg i det minibussen jeg sitter i bikker bakketoppen og jeg ser ned mot baneanlegget, får hjertet til å dunke.

Du vet spenningen det er å ankomme en hvilken som helst bane en løpshelg? Enten det er å gå opp bakken mot Rudskogen på Gatebil, eller du bare stikker innom den lokale bilcrossbanen for å se noen heat.

Først hører du racingmotorer på full gass, så begynner du å kjenne lukta av brent olje og gummi. Gang den med 10.

Ikke bare er det full aktivitet og vanvittig støynivå fra racingbilene som er ute på banen, inne i midten, som er et ikke ubetydelig stort område når banen måler 3,6 km, koker det.

Tallene

Det sies at det er parkert 4 000 Porscher på indre bane. Fire tusen.

Akkurat det tallet har jeg ikke fått verifisert, men det spiller liten rolle, for rekkene av biler, er uendelige.

91 000 fans er til stede, de har betalt 200 dollar for billetten, som gir tilgang til alt. Det er billig, Porsche kjører dette arrangementet i null, og hva som måtte bli til overs, investeres i neste Rennsport Reunion.

250 journalister er til stede for å dekke det Porsche Nord-Amerika har brukt to år på å planlegge. Og som driftes ved hjelp av 700 funksjonærer.

100 fabrikk-førere fra 7 tiår er invitert, de kjører ikke bare løp på banen med de over 300 racingbilene som er til stede, de signere autografer og vandrer rundt på indre bane for å snakke med fansen.

Porsche-familien er også på plass, og de koser seg. Så smilende, og med så lave skuldre, har jeg aldri sett Dr. Wolfgang Porsche – vandrende rundt mellom bilene for å kikke.

Ikke heller kjendisene holder seg unna. Jerry Seinfeldt, som er en av verdens fremste Porsche-samlere, spiser lunsj på nabobordet. Akkurat da jeg har bygd nok mot til å gå bort for å be om et bilde, kommer Patrick Dempsey, som har sitt eget Porsche racing-team, bort. Samtidig som Jacky Ickx slår seg ned på andre siden. Det ble nesten for mye.

Her er det mye å se

Gamle og nye racingbiler, 300 i antallet, kjører løp på banen. Når de ikke gjør det, kan du gå bort og kikke, spørre, og ikke minst passe deg litt når de kjører ut og inn av depotet.

En 911 Carrera RS 3.8 er Mirage i den nye Transformers-filmen, så et eget område er dedikert alt med det – inkludert kinosal hvor filmen kan ses, og de gigantiske robotene – in real life.

På kveldene spiller Doobie Brothers konsert, det er utallige barer, og maten fra de mange bodene og foodtruckene er til å få vann i munnen av. Det grilles kjøtt av alle slag, lages pizza, og hamburgerne er som de bare kan være i USA.

911 GT3 R Rennsport med 620 sugehester har verdenspremiere den første kvelden. Etter at alle andre racingbiler har forlatt banen, drar Jürg Bergmeister den vanvittige spesialmodellen et par runder på full skur. Jeg kunne reist hele veien, bare for å høre den, og se bilen forsvinne ned over kulen på målstrekka i solnedgangen.

Vil du se bilene oppe i Cork Screw, går du bare bort til en av de utallige Cayennene, hvor en av Porsches førere kjører deg opp den ekstreme bakkesiden fra depotet – offroad. Selvsagt for å demonstrere at bilen duger utmerket i terrenget. Der oppe er det Dakar-utstilling, og pub. Med perfekt utsikt over indre bane og den legendariske svingkombinasjonen.

Et eget område er dedikert deler, tilbehør, klær, kunst og mer til. Her kan du kjøpe plakater og malerier, bakdiffer, komplette, restaurerte motorer, racinggirkasser, eller bare en kul girspak. Absolutt alt som kan ha noe å gjøre med Porsche, er å få.

Porsche Exclusive Manufaktur, som lar deg skreddersy bilen din på alt fra farger til vesker og bagger som matcher din egen og Porschens stil, har satt opp et stort bygg med flere utstillinger.

Kjente aktører er på plass. Hoonigan har med flere biler du kan se på, den eksklusive felgprodusenten HRE stiller med ting du sikler av, og ett sted, er det satt opp en lang vegg med påtegnede Porscher av alle slag som du kan fargelegge som du vil.

Det er jammen meg også en ikke ubetydelig samling av Porsche-traktorer på plass. På lørdagen kjøres det race på banen – med klassisk LeMans-start.

Men mest av alt, er det altså biler. Porscher av absolutt alle slag. Porscher du ikke husker fantes. Porscher du har drømt om å se i virkeligheten. Samlinger av vanvittige modeller – jeg har for eksempel aldri sett så mange 959 på ett sted.

Antallet modifiserte biler er vanvittig. Det er nesten vanskelig å forstå at det finnes så mange mennesker i verden, med så kule Porscher. Fra racing til offroad. Nytt til gammelt.

Så mens du sveiper deg gjennom bildegalleriet under, er det egentlig bare for deg som liker Porsche, å begynne planleggingen for reisen til Rennsport Reunion 8.

For det finnes en Porsche-himmel, den er i California, og du kan ikke gå glipp av den flere ganger.

Galleri: