Forventningene til Kia EV9 er nesten like store som SUVen selv – det blir den største bilen fra Kia i Europa noen gang. I slutten av mars vises den ferdige versjonen – i mellomtiden kommer en forsmak.
Av David K Andersen
Det kryr ikke akkurat av 7-seters, elektriske SUVer, så selv om Kia selv ikke mener dette kommer til å bli en volumselger i Europa (den er for stor), er det knyttet stor interesse til EV9 i Norge.
Plattformen er den samme som på EV6, den heter E-GMP. Men i EV9 strekkes den til sitt absolutte maksimum. Det betyr hele 3,1 meters akselavstand. Da snakker vi nesten Mercedes GLS.
Så får vi se hva totallengden ender på, men om vi forstår det riktig, kommer bilen i alle fall med 7 seter.
Kia sier nå at ferdige EV9 bil vises i slutten av mars. Da skal vi få se den både på utsiden og innvendig.
Enn så lenge må vi nøye oss med de to videoene nederst i artikkelen. Der kan vi registrere hovedlinjene, og at LED-lys blir en greie å regne med. For ordens skyld er det altså den ferdige bilen, og ikke konseptbilen, som vises i filmene.
Og så kan vi jo spekulere i at plattformen har evne til hurtiglading med effekt opp til 350 kW. Og at vi kanskje både får dagens 77 kWt-batteri – pluss et større et?
Mer sikkert, er det at EV9 kommer med valg mellom bakhjulsdrift og firehjulsdrift (i alle fall i andre markeder – kanskje havner bare firehjulstrekkeren i Norge?).
Den skal også debutere helt nytt førerassistent-system, som vil inkludere radikalt forbedret grunnlag for selvkjøring enn hva vi har i dagens modeller.
Koblet opp mot dette er også OTA-egenskaper, pluss at det ryktes om mulighet for å kjøpe og låse opp funksjoner også etter at du har kjøpt og mottatt bilen. For eksempel som hos Audi, hvor du kan kjøpe til LED Matrix, eller Mercedes, der styrevinkelen på bakhjulene kan økes fra 4,5 til 10 grader om du betaler for det – når som helst etter at du har fått bilen.
Dette gjør at Kia kan tilby færre ulike versjoner av hver modell, men fortsatt med like store valgmuligheter.
Hva EV9 skal koste vet vi selvsagt ikke foreløpig, men om ryktebørsen på nett sjekkes, kan ting tyde på at en innstegsversjon med lite batteri og bakhjulsdrift kan starte rundt en halv million, mens en godt utstyrt firehjulstrekker kan betinge rundt 800 000 kroner.
Vi viser selvsagt bildene når Kia er klare med bilen senere i måneden.
MER KIA ELBIL? LES TEST AV EV6 HER!