Hjem Nyheter Volkswagen ID.3 facelift

Volkswagen ID.3 facelift

En ikke helt problemfri fødsel skal bøtes med tidlig facelift. Her er oppdaterte Volkswagen ID.3.

Av David K Andersen

Forventingene til denne bilen, tilbake i 2020, var enorme. Verden lå for den kommende, elektriske Golf-erstatterens føtter – det er vel aldri noen som har snakket like mye om en ny bil før dens ankomst. I alle fall ikke fra produsent- og importørhold.

Det var knapt nok engang noe poeng i å la uavhengige journalister teste bilen – Møller-sjefen selv gjorde første prøvekjøring, inkludert full rapport.

Noen måneder etter det, og etter at mange kunder hadde fått bilene sine, slapp vi andre også til med en kort prøvekjøring. Det gikk ikke helt etter planen antagelig, for mottakelsen var lunken. Programvaren hikket, interiøret skuffet. Fallhøyden var stor etter den voldsomme oppjagingen i forkant.

Så ble det etter hvert sånn at for min egen del, når det flere måneder etter dette igjen endelig var mulig å gjøre en normal test, så viste ID.3en seg å faktisk være minst like glimrende som ventet. På veien hadde noen bugs også forsvunnet.

For dette er som jeg har sagt flere ganger, en av mine absolutte elbil-favoritter, den står fortsatt nær toppen av listen – snart tre år etter introduksjonen. En suveren hverdagselbil med overlegen komfort.

Og om ikke suksessen har vært like stor som ventet, ruller det faktisk 14 000 ID.3 på norske veier.

Men den trange fødselen har uansett medført at oppdateringen som nå kommer, lander tidligere enn vanlig for en bilmodell. Det var ikke bare i Norge at den kom litt skjevt ut, så dermed er det kanskje like lurt å gi bilen nytt fokus først som sist.

Oppdateringene

Som vanlig ved en facelift, er det gjort endringer med utseendet. Bilen er jo den samme, men fronten har ny design – ikke bare i selve frontpartiet – legg merke til at det mørke elementet under frontruta er borte. Baklyktene har også nytt utseende.

På innsiden kommer imidlertid det største løftet. Materialvalgene skal være betydelig oppgradert, med bedre følelse av kvalitet – slik vi er vant til fra Volkswagen. Dette skjer samtidig som andelen av gjenvunnede råmaterialer øker.

Du får også en større 12-tommers infotainmentskjerm. Den har ny programvare med OTA, sånn at bilen kan oppdateres kontinuerlig. Denne muligheten gjør også at Volkswagen kan innføre «on-demand»-tjenester, hvor du kjøper til funksjoner som kan låses opp etter at du har fått bilen din. Enten permanent eller for begrensede tidsrom.

At rattknappene, som har vært gjenstand for kritikk, ikke ser ut til å endres, er imidlertid rart. Det har tidligere blitt sendt ut signaler om at Volkswagen skal bort fra slike berøringsfølsomme overflater og tilbake til vanlige knapper. Men altså ikke i denne omgang.

Som før har ID.3 bakhjulsdrift og 204 hestekrefter, og batteripakkene på 58 og 77 kWt beholdes i programmet.

Du kan velge mellom 7 ulike farger, hvorav Dark Olive Green som du ser på bildene her, er én.

VIL DU VITE MER OM ID.3? LES VÅR TEST HER!

Galleri: