Hjem Tester Test: Mercedes EQB 350 4Matic

Test: Mercedes EQB 350 4Matic

Denne bilen tar bokstaven B til et nytt nivå, både for Mercedes og konkurrentene. EQB er en elektrisk, 7-seteres SUV – med firehjulsdrift.

Av David K Andersen

Bokstavene Mercedes bruker kan oppleves forvirrende, men oversikt er bare to avsnitt unna. Ser du en velkjent bokstav, som S, E eller C, betyr den det samme som alltid. Står det GL først betyr det SUV, og starter det med EQ, er vi på elbil.

Som betyr at B, som alltid, er en mer praktisk versjon av A. Og at vi her snakker innstegsmodeller og kompakt-klassen.

Det som er nytt med EQB, og den fossile broren GLB, er at de har blitt SUVer. I motsetning til før, hvor B var mer av en flerbruksbil. Og for første gang har B plass til 7.

Hvordan Mercedes har tenkt å få bokstavleken til å gå opp når det skal skilles mellom elektriske SUVer og sedaner, vet jeg ikke. La oss heller gå løs på bilen.

Plass til 7

EQB sitter på MFA2-plattformen, som betyr at den er beregnet for kompakte biler med tverrstilt fossilmotor og for- eller firehjulsdrift. Du får ladbare hybrider på den (men ikke B), og du får elbilene EQA og EQB.

EQA har vi allerede testet, du kan lese mer om den her. Denne EQBen er imidlertid strukket med 10 cm på akselavstand, og drøye 22 på totallengde. 4,68 betyr 10 cm lenger enn Volkswagen ID.4, og 8 cm kortere enn Mercedes EQC.

At det er plass til tre seterader, skyldes altså egentlig ikke størrelsen i seg selv, men måten Mercedes har bygget bilen på.

Riktignok er stylingen tonet betydelig ned sammenlignet med fossile GLB, spesielt i front, hvor alt ser mye snillere ut – kanskje i snilleste laget.

Men dette er fortsatt en usedvanlig firkantete bil, og den er ganske tøff på grunn av det. Med relativt høy og oppreist sittestilling i tillegg, blir det mer plass for folk og bagasje.

Danseplass på bakerste rad er det ikke, men fullt mulig å skvise inn voksne for kortere turer. Mercedes selv, sier at personer under 1,68 sitter fint der. Som de har rett i, men husk at det betinger at andre rad skyves litt forover, og dermed blir noe mindre romslig.

Er du forresten vant til en kompakt 7-seters flerbruksbil, kan det være greit å være oppmerksom på at tilgangen til tredje rad i alle fall ikke bedres når det dreier seg om SUV i samme klasse. Dette er mer krevende enn å klatre inn på bakerste rad i en EQV, for å si det sånn.

Og så er det ikke mye plass til bagasje om alle setene skal benyttes, 130 liter. I praksis kan du kanskje dytte inn fire myke bagger. Eller en god del handleposer da – det skal den ha.

Men tingen er at tilgangen til tredje rad, og plassen der, eller om den tar 130 eller 190 liter bak der igjen, ikke er poenget med EQB. Det er umulig å oppnå kjempegod plass til 7, og få med all bagasjen, i en bil på denne størrelsen.

Derimot er det snakk om å kunne frakte 7 stykker når det er nødvendig. Resten av tiden bruker du bilen som 5-seter. Og da, snakker vi god plass til både reisende og bagasje.

På andre rad er det nemlig absolutt ikke noe å si på verken komfort eller plass. Gulvet er til og med nesten flatt. Justeringsmulighetene for disse setene gjør dessuten at du kan variere bagasjevolumet mellom 465 og 655 liter. Da snakker vi.

Eneste praktiske minus med EQB er egentlig at den ikke kan trekke tilhenger. For noen vil naturligvis det være en dealbreaker. Taklast, går imidlertid fint.

Robust luksus

På første rad, befinner også første klasse seg. Ikke at det er helt det samme som i sitte i en C eller E, men Mercedes er definitivt blant merkene som er flinkest til å ta med premium og luksus også ned til de rimeligere og mindre modellene.

Flere elementer gjør sammen en forskjell. Designen er smårøff og robust. Det er nok ment å minne litt om en G. Som Mercedes også lykkes med – backet opp av den mer oppreiste sittestillingen.

Kvalitetsfølelse i materialene som benyttes, sammen med stilige kontrastsømmer, bidrar også – i likhet med stemningsbelysning og meget kul luft-dyse-design.

MBUX, med de to skjermene, touchpadden i midten, stemmestyringen og Mercedes me-appen, kompletterer det hele. Dette er akkurat sånn vi ønsker det i 2022: Flere valgmuligheter for utseende og hva slags informasjon du vil ha fremme, masse justeringsmuligheter for alt mellom himmel og jord – enkelt kontrollert via betjeningsorganer, stemmestyring og intelligent teknologi. Appen fungerte dessuten meget bra.

På ett punkt synes jeg til og med EQB slår sine betydelig dyrere storebrødrene: Dette rattet, med disse knappene, er enklere å bruke enn de nye. Og du har volumhjul i midtkonsollen – akkurat der høyre hånda som regel befinner seg.

Rå på hurtiglading

EQB er utrustet med batteripakke på 66,5 kWt, og er oppgitt med rekkevidde på 419 km. Forbruket er 1,94 kWt per mil (testbil med utstyr).

Jeg var sjåfør på denne bilen under NAF og Motors store rekkeviddetest nå i januar, hvor den fulgte opp fabrikkens tall godt, med forbruk på 22,6 kWt. Såpass merforbruk må du minst regne – når det er vinter og tillegg går litt oppover.

HER KAN DU SE RESULTATETENE FRA NAF OG MOTORS STORE REKKEVIDDETEST

Du får ikke rekkevidde helt i samme land som i en dedikert elbil med lik størrelse, ala Audi Q4 e-tron – spesielt ikke med drøye 10 kWt mindre kapasitet på tanken. Og under krevende forhold. Men å kunne komme rundt 300 km på vinteren i en 7-seter til denne prisen, det er helt fint.

Dessuten er EQB helt rå på hurtiglading. Den skal ifølge Mercedes ta maks 100 kW, men etter å ha tømt bilen helt, dro den på til 113, og lå der en god stund. I NAF og Motors ladetest, som også jeg gjorde for denne bilen, plugget jeg inn på 5% SOC, hvorpå den gikk rett til drøye 100 kW effekt. Der lå den konstant med maks 2 kW i avvik til 60%, før den dalte til noen og 90, og så gikk ned til 80 kW ved 80% SOC.

I praksis er en sånn ladekurve gull verdt, og gjør at relativt begrenset toppeffekt har null å si. EQB ladet fra 5 til 80%, og tok imot 53,3 kW på drøye halvtimen.

Kvikk familiebuss

I motsetning til forhjulsdrevne EQA 250, som nøyer seg med 190 hestekrefter, drar EQB 350 4Matic på med 292. Dermed tas 0-100 på 6,2 sekunder.

Og selv om det ikke er i samme liga som eksempelvis Volvo C40, er det seriøst kvikt for en 7-seter SUV. Skyvet i ryggen er om ikke sjokkerende, så meget kraftig. Og det lar deg svippe forbi annen trafikk uten anstrengelse.

Vil du spare 21 000 kroner, kan du gi fra deg 64 hestekrefter og velge EQB 300, men ta heller denne.

På vanlig Mercedes EQ-vis, er gasspedalrespons, bremsepedalfølelse og automatisk regenerering basert på trafikk og vei, mesterlig utført. Dette er så gjennomtenkt, testet og kalibrert, at det alene gjør bilen til en fryd å kjøre. Det er ikke bare materialene i dashbordet du betaler for hos Mercedes.

Den harmoniske følelsen fortsetter i resten av kjøreopplevelsen – naturlig nok rettet mot komfort.

Styringen er fint vektet og gir god retningsstabilitet – sannsynligvis avhjulpet av lang akselavstand. Og selv om fjæringen må være nokså stiv, for å håndtere karosseribevegelsene som følge av voldsom egenvekt, klarer den også å dempe unna skarpe ujevnheter i veien.

De dynamiske ferdighetene, om de skal måles på sportslighet, har en del å gå på – her gjør ikke akselavstanden EQB noen tjenester. Men det toget skal du vel heller ikke ta, om det er en bil som dette du ser etter.

Konklusjon

At dette merket lager den første el-SUVen med 7 seter til folkelig pris, er nesten en overraskelse. Men hvem takker nei til interiør og kjørefølelse signert Mercedes på kjøpet? Ikke vi.

Galleri:

Data:

Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
Pris fra 489 800 (300 4Matic)
Pris testbil 609 194
Motortype Elektrisk x 2
HK 292
Nm 520
Sek. 0-100 km/t 6,2
Topphastighet km/t 160
Forbruk blandet kWt/mil 1,94
Utslipp CO2 g/km 0
Egenvekt kg 2 175
Tilhengervekt kg 0
Bagasjerom liter 130/465–655/1 620
Lengde mm 4 684
Bredde mm 1 834
Høyde mm 1 691
Akselavstand mm 2 829
Ombordlader kW 11
Ombordlader, tid 0-100 6 timer
Hurtiglading 100 kW 0-80% 32 min
Batterikapasitet kWt 66,5 netto
Rekkevidde WLTP 235 – 270