Tekst og foto: David K Andersen
Mens du hos noen bilmerker helst bør være fast inventar på Åndenes Makt for å klare å gjette hva det er de viser på de store bilutstillingene, er det takknemlig enkelt hos Honda. De kaller det de viser et konsept eller en prototype, men det du ser er er det du får. Dermed: Her er helt nye Civic!
Ok, kanskje ikke helt – bilen du ser på bildene er tydelig oppjazzet med litt ekstra styling, store hjul og blant annet eksosutslipp i midten bak. Noe vil sikkert forsvinne på mer folkelige versjoner. Men ellers tror jeg, uten at det er offisielt fra Honda, at dette er den nye Civicen.
Vi har dessuten fått en antydning fra USA allerede, der ny Civic ble lansert i fjor. Vi har ingen informasjon om hvor like de to bilene eventuelt blir annet enn det vi ser, men i og med at Honda ikke har sluppet interiørbilder av Civic Hatchback Prototype, må vi foreløpig gjette på at den kan ligne den amerikanske versjonen innvendig. Som du ser av bildet, ser jo det ganske lovende ut. I amerikanske tester har nye Civic forresten gjort det svært bra.
Foto: Honda |
Turbo bensin
Noe av det mest spennende med den nye bilen, er hva som befinner seg under panseret. 1,6-liters dieselen vi allerede kjenner, vil komme i oppdatert versjon, så den biten er grei. På bensinsiden derimot, blir dette den første Hondaen i Europa som får den nye 1,5-literen med turbo. I tillegg kommer en ny 1-liters turbomotor.
Jeg skrev om disse motorene i fjor høst, og tippet den gang at 1,5-literen vil komme i to versjoner med ca 150 og 180 hestekrefter, og at 1-literen kommer med ca 90 og 120. Den gjetningen står jeg fortsatt for.
Et lite skjær i gleden for oss bilentusiaster kan være at automatkassene blir trinnløse CVT-enheter. På den annen side har jo CR-V en glimrende 9-trinns converterautomat. Det blir spennende å se hvilket alternativ vi ender opp med.
Større
Prototypen er hele 13 cm lenger enn utgående modell. Det er veldig mye, og om vi antar at Honda har tenkt å fortsette med å tilby verdens smarteste interiørløsninger, burde nye Civic kunne sette ny standard for kompaktklassen.
At bilen ser lavere ut skyldes imidlertid ikke bare at den er lenger. Den er også lavere – 2 cm for å være presis. Og så er den 3 cm bredere.
Designet er betydelig skarpere enn tidligere med tydeligere linjer og profiler. Civic har i de to siste genereasjonene kjørt litt på romskipkortet, men dette ser nå ut til å tone seg litt ned. Men den ser fortsatt betydelig mer spacet ut enn mange av konkurrentene. Ifølge meg er det bra – det gjelder å skille seg ut.
Av detaljer, ser vi en midtlinje som går om dørhåndtakene, tydelig uthevede skjermer, ny lyssignatur i baken og aggressiv front med skrape elementer. Og Honda: Takk for at dere ikke gjør som nesten alle andre nå og lager «floating roof» med sort C-stolpe.
I følge Honda skal bilen ha betydelig forbedrede dynamiske egenskaper og være mer sportslig enn tidligere.
10. generasjon Civic kombi skal produseres i Storbritannia for hele verden, det investeres 270 millioner euro i oppgraderinger på fabrikken. Bilen er her om et snaut år.