Tekst og foto: David K Andersen
Audi har kappet taket av superbilen R8 V10. I dag viste de resultatet på New York-utstillingen, og mot normalt må vi denne gangen innrømme at Spyderen faktisk er enda finere enn coupéen.
Ikke bare stemmer det fint med påske – R8 Spyder gjør seg glimrende i gult. Takløse versjoner av superbiler er ikke vanligvis noen favoritt hos meg, men denne Audien er unntaket. Bilen ser helt fantastisk ut. «Tett på himmelen» sier Audi. Jeg kan ikke protestere.
Under panseret befinner det seg en 5,2-liters V10 på 540 hk. Den sender bilen til 100 km/t på 3,6 sekunder, og har du skikkelig dårlig tid og i tillegg befinner deg på en motorvei i Tyskland, kan du nå 200 på 11,8 sekunder. Med 540 Nm beholdes garantert kjørbarheten selv om momentet leveres på høye 6 500 o/min. Akkurat slik det skal være i en superbil – her er det nemlig ingen turbo, toppeffekt leveres på 7 800 omdreininger. Forvent gassrespons en bil av dette kaliberet verdig. Toppfarten er 318 km/t.
Mye av chassis og karosseri er i karbonfiber og aluminium. Derfor holdes egenvekten på forholdsvis lave 1612 kg. Karosseriet er hele 50 prosent stivere sammenliknet med forgjengeren, så her skal du ikke behøve å ofre noe på kjøreegenskaper på grunn av manglende tak.
Stofftaket er selvfølgelig automatisk, det bruker 20 sekunder på å komme på eller fjernes. Du kan dessuten gjøre det mens du kjører, så lenge hastigheten er under 50 km/t.
Audi sier de har utstyrt Spyderen med alt utstyr du forventer i en moderne Audi – her finner du både luksus og sikkerhetsutstyr på høyeste nivå.
Lanseringen blir på sensommeren, men norsk pris er ikke klar foreløpig. R8 V10 med tak koster imidlertid drøyt 2,2 millioner kroner, så noen økonomibil er dette ikke. Antakelig må du selge huset, noe jeg etter å ha sett og prøvesittet ikke har nevneverdige problemer med å anbefale…