Tekst og Foto Vegar Bjørge
Jeg har brukt noen dager nå på å kjøre noen hybridbiler for å prøve å la meg imponere. Jeg er nemlig noe lunken til dette nymotens påfunn, og venter egentlig på at det skal forsvinne. Men så var det en liten fugl som visket i mitt øre at denne energimiksen mest sannsynlig har kommet for å bli. I hvert fall for en god stund. En veldig god stund. Fuglen mente jeg burde venne meg til hybridbilene. Derfor har det blitt noen mil bak forskjellige utgaver og jeg prøver virkelig å like dette.
Etter noen småturer og litt lenger turer med både Toyota Rav 4 Hybrid og Mitsubishi Outlander Plug in Hybrid, begynte jeg å forstå noe av fordelene med denne type miks, men var det så fryktelig moro? Tja, du skal få mer av disse ved en senere anledning. BMW 225 Xe og VW Passat GTE viste hybrid fra en litt annen side. Vi tar BMW her og om du følger oss får du Passat GTE om noen dager.
For å ta det selvsagte først. BMW lager vel ingen kjedelige biler. Slik er det også når de skal bygge en hybridbil. 225 Xe har fått en enorm stor bensinmotor på 1,5 liter fordelt på 3 sylindre. De som har fulgt med på bloggen kjenner min entusiasme til denne motoren, og her yter den 136 hk. Egentlig bra nok for å få en trivelig bil til hverdagsbruk. Modellen heter da 218 i Active Tourer. 225 Xe er også en Active Tourer, men har fått en batteripakke koblet til bensinmotoren og dermed skremmer man effektantallet opp i 224 hk. Og da viser det seg at den ikke lenger bare er en trivelig hverdagsbil, men en GTi-killer kledd som en hverdagsbil.
Akselerasjon opp til 100 skal skje i løpet av 6,7 sekunder og det føles også slik. Det er også mer enn nok effekt i mellomregisteret og forbikjøringer går som en lek. Takket være elmotoren har man en ganske jevn akselerasjon, og automatkassen reagerer kjapt om man stiller den inn på sport. Men det er vel egentlig i eco-mode disse bilene skal kjøres, og er man er flink kan man kjøre på bare el i 41 km. Jeg testet ikke ut det, men bilen slo bensinmotoren av ganske så ofte og alltid fra start. Jeg opplevde batteripakken som hovedkilden til energi, og tenkte svært lite over den fortreffelige bensinmotoren. Det er tross alt den som gir den herlige lyden, om du tillater det.
Kjøreegenskapene i 225 Xe er også veldig bra. Den veier 160 kg mer enn tilsvarende bil med kun bensinmotor, men det merker man ikke så mye til. Samspillet mellom automatkassen og motorene er veldig bra, og chassiet leser de fleste bevegelser på en riktig måte. En meget fin styring topper det hele og derfor er det lett å ha det gøy bak rattet.
Plassen er som i en standard Active Tourer, med unntak av bagasje. 400 liter får man plass til i 225 Xe og det er 68 liter mindre i bilen uten batteripakke, men litt mer enn en vanlig Golf. BMW har satt inn gode stoler foran, og man har ingen problemer med å finne en sittestilling som er god. Setene bak er også gode og passe harde, men likevel er det litt trangt til voksne menn. 3 barn får likevel god plass i baksetet selv om det er litt begrensninger i bredden. Fordelen med slik type bil er at man kommer litt høyt, og mine unger setter stor pris på å slippe og strekke hals for å se ut.
Økonomisk har hybrider blitt nærmest gullgruver å regne. Staten gir avgiftslette så det holder på 225 Xe og man sitter faktisk igjen med en liten regning på kr 5 907,- i forhold til eieren av 225 i xDrive som må ut med kr 184 120,- i avgift til staten. Plug in Hybriden starter på kr 372 400,- noe som er 42 000 kroner dyrere enn 218i med 3 sylindret bensinmotor og 136 hk. Et funn vil jeg si og i tillegg kan du spare en del penger om du velger å bruke kabelen under bagasjen så ofte som mulig. Da skal den bruke 0,20 l/mil ved blandet kjøring, og det er faktisk mulig om man lader og kjører optimalt. Er du som meg blir forbruket nærmere 0,6 l/mil, for akselerasjonen er nærmest avhengighetsskapende.
Ja jeg lar meg sjarmere av BMW 225 Xe Plug in Hybrid og ser en del fordeler med en slik løsning. Her er også hele pakken optimal og gir mye kjøreglede for ganske overkommelig pris. Liten familiebil er også smart i forhold til alle disse store SUVene som går på blandet mix, men som egentlig bruker forferdelig mye suppe og svært begrenset med ren el…. Skal verden gå fremover bør vi få flere små familiebiler med hybriddrift og skrote alle store SUVer en gang for alle. I hvert fall om vi ser alt i et miljøperspektiv….