Det er kanskje den mest berømte og sagnomsuste Mercedes-modellen, men fornyes så sjelden at vi nesten glemmer at den finnes. Nå skal vi straks huske: Ny Mercedes SL er på gang.
Av David K Andersen
Med måkevingedører, lav vekt og direkte innsprøytet rekkesekser på 215 hester, var ikke bare første generasjon SL en sensasjon i 1954, den var rene superbilen. Den kom imidlertid også i langt snillere, åpne versjoner også.
Neste generasjon kom i 63, og er etter min mening ikke bare den fineste SLen designmessig, men en av de fineste Mercedesene noen gang. Den rene designen med ultralav sidelinje, gjorde «Pagode»-generasjonen legendarisk.
R107 fra 1971 er ikke mindre kjent den, og vi fikk god tid til å huske den: Bilen var i produksjon helt fra til 1989. En kjent klassiker her i landet som gjennom en årrekke har vært mulig å skaffe seg for en rimelig penge før prisene endelig begynte å øke nå nylig.
Nestemann ut var 90-tallets drømmebil for mange, og ble også både solgt og ikke minst bruktimportert i anselige tall til Norge. Det var en periode der jeg nærmest oppfattet R129 som en anelse «harry», men jammen er den ikke i ferd med å seile opp som en designfavoritt nå som den er i 30-årene. Se opp for denne fremover – her er prisene allerede på tur – dette kommer til å bli en kul bil om ikke veldig lenge, spør du meg.
Det skal gå en håndfull eller to år før R230 fra 2001 oppnår den statusen. Den første SL fra «runde Mercedes», om du skjønner. Det betyr at akkurat nå, er den kanskje hverken gammel eller ung nok til å være superattraktiv. Monsterytelser fra V12 og AMG derimot, går aldri av moten.
R231 kom i 2012 og er dagens versjon. Den antydet for første gang på en stund at innholdet i bokstavene SL, Super Leicht, er noe som tas på alvor også i moderne tider – dagens SL har nemlig karosseri i aluminium.
Om det fortsetter på modellen som skal lanseres i år vet vi foreløpig ikke, men den er i alle fall ikke så langt unna nå.
I vinter har kommende blant annet vært på vintertest i Sverige, hvor kalibrering av 4Matic+-systemet helt sikkert har stått på programmet. Japp, SL får firehjulsdrift.
Det understreker forsåvidt hva vi allerede vet: Det er lenge siden SL var en superlett superbil, snarere kan vi vente en videreutvikling av konseptet som gir en slags blanding av GT, roadster og sportsbil. En slags ultimat allroundbil for den som har råd. Da er firehjulsdrift naturligvis på planen.
Mercedes lover imidlertid en mer sportslig tilnærming enn på lenge. Bilen er grundig testet på Nürburgring og skal ha mer dynamisk tilnærming til kjøreopplevelsen. Trenden fra 2012 forsterkes, med andre ord.
Nye SL skal i store deler være utviklet og testet digitalt, men testing i virkeligheten er selvfølgelig også sentralt. Den svenske vinteren har også vært viktig for det nydesignede stofftaket SL får.
Skulle du føle at SL så langt har vært i trangeste laget, vil den nye modellen være utstyrt med et lite baksete. Dette blir altså en 2+2-seter, som sannsynligvis mer betyr at du kan legge fra deg ting bak forsetene som i en R107, enn at det vil være god plass for voksne personer der.
Vi kommer tilbake så snart de offisielle bildene slippes, her er det fra testingen i Sverige.