BMW kobler for første gang egen sportssedan-arv sammen med helelektrisk bil: I dag vises produksjonsversjonen av i4 for første gang.

Av David K Andersen

Det er under BMW Groups årskonferanse i dag, at nye i4 i produksjonsversjon vises. Dette blir BMWs fjerde elbil, den lanseres senere i år.

i4 er en firedørs Gran Coupé, og vil komme i flere ulike versjoner. Den med lengst rekkevidde skal nå opp til 590 km, mens topputgaven med 530 hestekrefter skal klare 0-100 km/t på rundt 4 sekunder.

Modellen blir viktig med tanke på BMWs sportslige arv, og hvordan den tas med inn i fremtiden: -Med BMW i4 elektrifiseres selve kjernen av BMW. Kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet har gjennom flere tiår vært fundamentet som selskapet er bygget på. På mange måter blir BMW i4 summen av en perfekt BMW – bare helt elektrisk. De første bilene vil rulle inn på norske veier i fjerde kvartal, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Minst like viktig som ren akselerasjon, har utviklingen av en dynamisk, sportslig og presis kjørefølelse vært. Et nytt dempersystem skal hindre at bilen «setter seg» når du akselererer kraftig. Den har også et nyutviklet antispinn-system som skal jobbe raskt og presist.

Lang akselavstand, bred sporvidde, stivt karosseri, lavt tyngdepunkt, god balanse, store hjul og avansert hjuloppheng, skal sammen med kraftige bremser og presis styring gjøre i4 til en seriøs kjøremaskin.

Den vil også komme i M Performance-utgave, som ytterligere skal understreke fokuset.

BMW lover samtidig at komforten er ivaretatt og bidrar til å gjøre bilen like egnet for korte som lange turer.

Håndfaste tekniske spesifikasjoner og mer informasjon skal komme om ikke lenge.