Nye Skoda Octavia kommer i mange utgaver, men iV er den beste.
Av Dave Humphreys
Siste utgave av Skoda Octavia fortsetter i høyeste grad å være en folkebil, så det kommer ikke som noen overraskelse at den samler påskjønnelser, blant annet i form av å være finalist i Årets Bilkjøp fra Autobest.
Denne nye Octavia-generasjonen mangler ikke visuell appell heller, designen utstråler klasse, men uten å være radikal på samme måte som den nyeste generasjonen BMWer med sine dominerende griller er. Samtidig er den tydeligere i endringene i forbindelse med modellskiftet, enn søstermodell Golf.
Det er imidlertid grenser for hvor langt utseendet tar deg i livet, så Octavia byr på mer. Ikke bare kommer den i en praktisk stasjonsvogn-utgave, men også med en rekke ulike drivlinjer.
Både konvensjonelle diesel- og bensinmotorer er tilgjengelige, sistnevnte nå i mild-hybrid-utgave med 48V-system. Det tillater blant annet motoren å slå seg av når du triller, og gjør kjøreopplevelsen mer raffinert. Ved siden av den ladbare hybriden vi kjører her, finnes også en CNG-modell (tas ikke til Norge). Noen full-elektrisk utgave er ikke på trappene foreløpig.
Ladbar hybrid
Det betyr at denne plug-in hybriden er den mest elektrifiserte. Ved siden av toppversjonen RS iV med 245 hestekrefter, har denne vanlige Octavia iVen aningen mindre potent drivlinje. Den velkjente 1,4 TSI turbo-fireren kombineres med elmotor på 85 kW, og er koblet til forhjulene via en 6-trinns dobbeltclutch automat.
En batteripakke på 13 kWt er plassert under og bak baksetet, og selv om den spiser 150 liter bagasjeplass, er Octavia en stor bil for klassen, så du har fortsatt 450 liter. Til Norge importeres bare stasjonsvognen, og ikke denne kombien vi kjører her. Den har 640 liters bagasjerom i fossil-utgave og 490 som iV. Det er verdt å merke seg at mye av differansen befinner seg i plassen under bagasjeromsgulvet.
Med fulladet batteri, det tar det litt over tre timer fra null til full på 3,6 kW veggboks, er elektrisk rekkevidde opp til 61 km. Kaldt vær vil selvfølgelig skape utfordringer med å nå så langt, men forvarmer du mens du står i laderen, hjelper det.
Med unntak av når det er kaldere enn 10 minus, starter bilen alltid i elektrisk modus. Og kjøring på bare strøm er som ventet en myk og raffinert opplevelse. Selv med ekstra vekt, er fjæringen for det meste behagelig, og tenderer mot det myke.
Styringen er et av høydepunktene ved Octavia, den har fint forhold mellom vekting og presisjon i Normal-modus. Verdt å merke seg er at rattet nå bare har to spiler, noe som ser ut til å være en greie om dagen, det samme er blant annet tilfelle i kule Honda e.
Resten av interiøret tilfredsstiller i høyeste grad. Designen minst like bra som i nye Golf, blant annet med digital instrumentskjerm på 10,25 tommer som kan konfigureres på fire ulike måter. Infotainmentskjermen i midten er frittstående og på 10 tommer.
Og så holder byggekvaliteten og materialvalgene høy klasse.
Elektrisk kjøring
Skodaen leverer aller best som hybrid i det daglige, borte fra motorveien. Da blir rekkevidden lengst, både fordi det elektriske forbruket er lavere, og fordi du kan dra mer nytte av regenerering. Dessuten har elmotoren under slike forhold nok krefter til at du lettere unngår at bensinmotoren starter.
Ved veldig lave hastigheter kan den oppleves som antydningsvis brå, spesielt når du skal ta i gang fra stillestående i elektrisk modus, den har hele 330 Nm tilgjengelig. Men det gjør da også at du har nok krefter når det trengs.
Du kan naturligvis også kjøre elektrisk på motorveien, det er ikke før du passerer 140 km/t at bensinmotoren uansett starter.
Når batteriet er tomt, merker du knapt at bensinmotoren tar over. I alle fall ikke om radioen står på og du er oppe i fart. Idet batteriet er utladet skifter den automatisk til hybrid-modus, hvor den fortsetter å regenerere og slå av bensinmotoren når den kan. Du oppnår imidlertid ikke særlig mye tilført rekkevidde av det. Men forbruket blir lavere.
Sport-modus kombinerer begge motorene og gir systemeffekt på 204 hestekrefter. Mindre en RSens 245, men etter å ha kjørt den også, leveres kreftene mer raffinert her, og passer bedre med Octaviaens chassis-oppsett. Jeg tviler på at så mange eiere kommer til å bruke Sport-modus i det daglige, for Normal holder egentlig fint. På maks høres dessuten 1,4-literen litt anstrengt ut.
Konklusjon
Å få det beste ut av Octavia iV, betyr å få det meste ut av batteriet. Har du mange kortere turer i det daglige, er dette en svært attraktiv pakke. Men den er også betydelig mer kostbar enn de rimeligste fossil-utgavene, så det er verdt å tenke en ekstra gang over behov og nytte når du skal velge Octavia-drivlinje. Utenom det er jo dette en bil som virkelig imponerer, enten du måler i design eller interiør-kvalitet, for ikke å snakke om plassforholdene – de er som alltid suverene.
Red anm: Denne første prøvekjøringen skjedde med kombi-utgaven av Octavia. Siden det er stasjonsvognen som er aktuell i Norge, oppgis dataene under, for den. Vi kommer tilbake med norsk test.
Data:
Skoda Octavia iV Stasjonsvogn Style | |
Pris fra | 339 100 (1.0 bensin aut stasjonsvogn) |
Pris testbil | 449 100 |
Motortype | R4 bensin turbo + 1 x elmotor |
Drivlinje | 6A, FWD, elmotor på trans. |
Motorvolum ccm | 1 395 |
HK o/min bensin | 150 5 000 – 6 000 |
Nm o/min bensin | 250 1 550 – 3 500 |
HK elmotor | 116 |
Nm elmotor | 330 |
Systemeffekt hk | 204 |
Systemmoment Nm | 350 |
Batterikapasitet | 13 kWt |
Sek. 0-100 km/t | 7,8 |
Topphastighet km/t | 220 |
Topphastighet el | 140 |
Rekkevidde el km | 52 – 61 WLTP |
Forbruk blandet l/mil | 0,14 |
Utslipp CO2 g/km | 24 |
Egenvekt kg | 1 545 |
Tilhengervekt kg | 1 500 |
Bagasjerom liter | 490 – 1 555 |
Lengde mm | 4 689 |
Bredde mm | 1 829 |
Høyde mm | 1 477 |
Akselavstand mm | 2 680 |
Galleri: