Av David K Andersen
Michelin fjerner tvil om motorsportens nytteverdi for vanlige gatebiler. Dekket de utviklet for den elektriske racingserien Formula E, når nå gata i form av Pilot Sport 4.
Selv vi som er over middels opptatt av motorsport kan noen ganger lure på hvor relevansen for vanlige gatebiler faktisk ligger. Forskjellen fra en liten lett formelbil med ytelser fra en annen planet til den bilen du kan kjøpe i butikken kan ofte virke voldsom. På dekksiden motbeviser nå Michelin.
Ingen selskaper eller leverandører snakker nemlig mer om relevansen mellom motorsport og gatebiler enn Michelin. Motorsport-sjef Pascal Couasnon snakker så ofte han kan om at forutsetningen for å delta i motorsport for Michelin er at de kan ta med seg erfaringene fra baner og rallyløyper over til utviklingsavdelingen for vanlige dekk og dra nytte av dem der.
Nye Pilot Sport 4 er beviset for at det er nettopp det franskmennene holder på med. Som vi vet, er formelhjul generelt noe som ikke har veldig mye med vanlige dekk å gjøre. Små felger med enorme dekk er strengt tatt så langt unna du kommer – ingen har vel unngått å få med seg at nye biler i dag kjører på stadig større felger med lavere profil på dekkene enn noen gang.
I Formula E er det annerledes. Som du kan lese om her, byr den elektriske formelbilserien som nå er inne i sin andre sesong på en lang rekke nyheter inne racingens verden. En av dem er dekkene – her kjøres det med 18-tommere i dimensjon 255/40 foran og 305/30 bak. Michelin, som er eneleverandør av dekke med kontrakt på de første fem sesongene, har pushet hardt for å få gjennom dette – de ønsket å utnytte serien for å lære mer om hvordan slike dekke fungerer på formelbiler.
At det i Formula E bare kjøres med ett dekk og ikke med mange ulike typer avhengig av vær, temperatur og slike ting, gjør naturligvis relasjonen til gata sterkere. Noe av baktanken i Formula E-sammenheng er naturligvis miljøaspektet serien har i alle ledd – når det kommer til dekk ønsker man ikke å dra med flere rundt omkring i verden gjennom året enn høyst nødvendig.
For Michelin ble derfor utfordringene mange da spesialdekket for Formula E skulle utvikles. Ikke bare skulle det være en formelbildekk med 18-toms felg, det skulle takle regn og tørt, kald og varm asfalt og dessuten skulle det vare hele løpet. Produktet de kom opp med er i følge førere og team svært vellykket. Og for Michelin, var det så vellykket at du nå altså kan kjøpe det i butikken til din egen bil i form av nye Pilot Sport 4.
Når det er sagt, må det nevnes at racingdekket og gatedekket er totalt ulike når det kommer til ting som stivhet i dekksider, gummiblanding, produksjonsmetode og mye mer. Et racingdekk slik Pilot Sport EV (electric vehicle) er, vil aldri kunne brukes på gata – til det er livslengden altfor kort, komforten for dårlig og kostnaden for høy. Men mønsteret og teknologien som ligger bak det er med. I praksis dreier deg seg om å levere mer grep i alle situasjoner, lavere rullemotstand og mer.
Pilot Sport 4 er et sportsdekk for personbiler med litt ekstra og sportsbiler. Jeg har faktisk selv brukt forgjengeren Pilot Sport 2 og har vært svært fornøyd fordi det har gitt akkurat passe kombinasjon av sport og komfort til min bil – en Jaguar med bakhjulsdrift og lettere sportslige ambisjoner. En annen interessant ting, er at mens Pilot Sport 3 gikk mer over til å være et touring-dekk med litt snillere egenskaper, har nye 4 gått litt tilbake til å bli et mer sportslig dekk. For de som virkelig kjører mye aktivt på svingete veier eller liker å ta med bilen på bane, finnes andre mer optimale dekk, men for de fleste andre med en bil litt utenom det vanlige eller med ønske om noe ekstra fra dekkene på en helt vanlig bil, er Pilot Sport 4 et glimrende alternativ med spennende egenskaper.
I sammenhengen skal man naturligvis samtidig merke seg at Formula E antakelig har enda mer å si for elektriske gatebiler enn det har for fossilbiler – skulle bare mangle. Michelin sier at mens dekkene og deres rullemotstand i vanlige biler står for 20 prosent av energiforbruket, er tallet for elbiler 30. Eksempelvis vil redusert rullemotstand på 10 prosent gi 3 prosent lenger rekkevidde for en elbil, men bare 2 for en vanlig bil. En elbil med 40 mil rekkevidde, vil da gå 1,2 mil lenger på ladingen dersom rullemotstanden i dekket reduseres med 10 prosent.
Noe som er tilfelle i Michelin Energy Saver EV. Dekket har i tillegg ny teknologi for støyreduksjon – viktig i elbiler der mangel på støy fra motor ofte kan skape irriterende dekkstøy.