Verdens mest eksklusive bilmerke lanserer ikke helt nye modeller hver dag. Denne høsten er det imidlertid klart for ny utgave av «baby-Rollsen» – dette er Ghost.
Av David K Andersen
Oppkalt etter deres første modell – Silver Ghost i 1907 – lanserte Rolls Royce en ny modell i klassen under Phantom i 2009. Derfor kalles den gjerne «baby-Rollsen». Men ikke la deg lure.
Ghost er nemlig en luksusbil i full størrelse, denne nye modellen er 5,6 cm lengre enn den forrige, og måler hele 5,56 meter. Det er 40 cm mer enn en Mercedes S-klasse, det. For utgaven med kort akselavstand.
Under panseret sitter et monster av en V12er på 6,75 liter med to turboer. Den yter 563 hestekrefter og 860 Newtonmeter – kreftene leveres fra 1 600 omdreininger. Rolls-Royce sier den er nesten helt lydløs, og yter maksimalt nesten fra tomgang.
For bedre håndtering på trange plasser er bilen utstyrt med firehjulsstyring, og for første gang kommer Ghost med firehjulsdrift.
Byggekunst
En bil fra dette merket skal fremstå som det beste som er mulig å kjøpe for penger. Et mylder av alt fra ulike byggeteknikker og håndverk til materialvalg og design, sørger for det.
For eksempel fremstår karosseriet som ett stykke – som om det skulle vært frest ut av en gigantisk bit materie. For å få til det, er panelgapene rekordsmå (åpningene mellom panser og skjermer, dørerene, osv). Det oppnås med at fire mann håndsveier karosseriet sammen, samtidig. Det sikrer perfekte, uavbrutte sveisesømmer og lik varmgang i alle deler av stålet samtidig. Dørene, som er i aluminiuem, er laser-sveiset.
Dette gir ikke bare ekstremt presist karosseri, men også en svært stiv struktur, som igjen er grunnlaget for å levere maksimal komfort uten vibrasjoner og med full kontroll av hjulbevegelsene.
VI BESØKTE ROLLS-ROYCE – LES MER OM HVORDAN BILENE BYGGES HER!
Og komfort, det er hva dette dreier seg om. Rolls-Royce har de siste 10 årene jobbet med et flyvende teppe-konsept de kaller Planar Suspension System, oppkalt etter fly som ligger perfekt i luften. Målet er å skape en følelse av å fly – på bakken.
Dermed er det mer enn adaptive dempere og luftfjæring som skal til, selv om det naturligvis også er på plass, sammen med adaptive stabstag. Foran, hvor Ghost er utstyrt med doble lenkearmer, har et eget team i 5 år jobbet med å utviklet et separat støtdempersystem for den øverste lenkearmen. Som selvfølgelig kommer i tillegg til hoveddemperen. Japp – vi er der.
Nye Ghost er dessuten utstyrt med Flagbearer-systemet, oppkalt etter merkets første tid i starten av forrige århundre, der det en periode var påbudt med en egen mann som gikk foran bilen inne i byene – for å rydde unna folk, hester og annet, og varsle føreren så han eller hun ikke kjørte på noen.
I dag er det et system med kameraer som leser veien foran bilen og tilpasser det adaptive hjulopphenget kontinuerlig deretter. GPS er også knyttet til drivlinje og chassis, slik at den eksempelvis automatisk girer ned inn mot en sving.
For stille
Arbeidet med å skape en lydløs kabin, er like fascinerende å lære om som fjæringskomforten. Det starter med bilens base i aluminium, som er mer støydempende enn stål. Istedet for å benytte helt slette overflater i aluminiums-strukturen (der det er mulig), er det brukt mer komplekse former – som også tar opp støy og vibrasjoner. Videre består hele gulvet, samt andre paneler utad, av dobbelt lag stål eller aluminium – med akustisk isolasjonsmateriale mellom.
Etter at bilen så ble ferdig bygget, har man analysert støybildet innvendig, lokalisert de ulike kildene som skaper lyd, og så modifisert disse for redusert støy – en etter en.
For eksempel fant de ut at luften fra klimaanlegget, som ble blåst ut av enkelte av dysene, skapte et uønsket hint av turbulens-støy. Det medførte endringer i produksjonen, hvor innsiden av luftdysene ble polert opp.
Til og med diameteren og materialtettheten i mellomakslingen ble justert.
På et tidspunkt under utviklingen, var bilen så stille at passasjerene opplevde ubehag og bilsyke fordi kroppen ikke oppfattet nok støy til å oppfatte at bilen var i bevegelse. Det ble derfor skapt en hviskende bakgrunnsstøy – en undertone som blir oppfattes som én enkel og behagelig tone.
Litt bling, men ikke for mye
Selv om denne Rolls-Roycen er langt mer substans enn bare bling, er den selvfølgelig også noe å vise seg frem i.
Nytt i den sammenhengen er opplyst grill. Ikke noe revolusjonerende i bilenes verden, det er en motegreie som også har nådd Mercedes og BMW. Men som vanlig er man hakket mer nøye hos britene.
For etter å ha testet ut grill-belysningen, var man ikke helt fornøyd med resultatet – det ble litt i meste laget. Løsningen? Å rubbe av finishen på metallet langs sidene av spilene i grillen slik at de tok opp en anelse mer av lyset fra de 20 diodene.
Interiøret følger den utvendige designens tross alt nokså dempede aura. Rolls-Royce sier interiøret er fritt for stressende detaljer og overfladisk fjolleri. Det gir ikke bare en mer avslappende atmosfære, men flytter fokuset til substansen i materialvalgene, fargene og byggekvaliteten.
338 paneler inne bilen er skinnkledde, og det forsikres om at behandlingen av læret følger den absolutt høyeste standarden i bilverdenen.
Treverket er ikke mindre påkostet, du kan velge mellom en rekke typer overfaltebehandlinger og farger. I tillegg til å videreføre eksisterende valg, finnes nye alternativer eksklusive for Ghost. Som for eksempel Obsidian Ayous som er inspirert av farge-kompleksiteten i lava-steiner, og Dark Amber hvor striper av små aluminiumsbiter er integrert i mørket treverk.
Skulle det bli for klassisk, eller du bare ønsker en himmel å se opp i, er Starlight Headliner videreutviklet. 152 LED-elementer er plasser på innsiden av taket, og så er det stemplet ut hull i taktrekket, som skaper en perfekt stjernehimmel – selvfølgelig med farger som matcher resten av interiørbelysningen. Betaler du ekstra, får du naturligvis stjernehimmelen nøyaktig gjenskapt fra den siden av kloden du befinner deg på. Temaet går nå også igjen i panelet foran passasjeren.
Dermed er det bare å lene seg tilbake og nyte livet, som nok ikke er så ille for deg som har mulighet til å skaffe et eksemplar av nye Rolls-Royce Ghost.
Prisene starter rundt 2,5 millioner kroner før norske avgifter, men med skreddersøm og personlige valg, øker den nok betydelig.
Galleri: