Mer hestekrefter og nye spesial-utgaver står på programmet når Ford fornyer den vanvittige superbilen GT.
Av David K Andersen
At de lager denne bilen i det hele tatt, er i seg selv sykt nok. Hvilken annen folkebil-produsent har en av verdens råeste superbiler i programmet liksom?
Siden introduksjonen i 2017, har Ford selvfølgelig stadig jobbet med forbedringer. Mange av dem kommer naturlig nok etter bred satsing i sportsvognracing, blant annet i det legendariske 24-timersløpet i LeMans.
13 nye hestekrefter tar nå effekten opp til 660. Som før, er det Ecoboost-V6eren på 3,5 liter som befinner seg der baksetet på en normal bil er plassert.
I tillegg til mer effekt, er dreiemoment-kurven mykere for bedre kjørbarhet, et resultat av forbedret motorstyring. Bedre kjøling av stemplene og nye coiler med mer energi, bidrar både til effekt og holdbarhet.
Smartere form på en del av luftinntakene skal gi opp til 50 prosent bedre luftflyt, og nye og større intercoolere serverer innsuget kjølig luft selv gjennom lange perioder med maksimal satsing på racingbanen.
Ford GT er kjent for å være helt ekstremt stiv i Track Mode, men demperne blir nå likevel oppgradert til å takle enda mer press – først og fremst for å bedre stabiliteten gjennom høyhastighets-svingkombinasjoner på de raskeste banene i verden. Ford leker ikke superbil akkurat…
Muligens ikke aktuelt i Europa, hvor reglene for utvendig støy dessverre har blitt skjerpet kraftig inn for 2020, vil GT fra nå av bli levert med eksosanlegg fra Akrapovic som standard. Det er bygget i titanium og sparer drøye 4 kg vekt. Ifølge Ford Performance, blir det allerede ekstreme lydbildet samtidig tilført kraftigere trøkk i de lavere tonene.
Liquid Carbon, heter en ny spesialversjon, og som du ser på bildene, legges det lite skjul på hva slags materialer denne bilen blir bygget av. Utgaven skal produseres i begrenset opplag og kommer med felger i karbonfiber som standard.
Holder ikke det, kan du ekstrautstyre den med hjulbolter og anker til 6-punktsbeltet i samme materiale. Liquid Carbon kan også spesifiseres med nye fartsstriper på langs over toppen av bilen.
I tillegg til denne, oppdateres Gulf Racing Heritage-utgaven med ny design som inkluderer en smal sort stripe mellom de klassiske blå og oransje Gulf-fargene. Detaljen er et tilbakeblikk til LeMans-bilen fra 1968 og 69. Også denne spesialutgaven vil nå bli å få med felger i karbonfiber.
Ford Performance sier leveringene av de nye 2020-utgavene allerede er i gang, i forkant av produksjonsslutt for GT i 2022. Det er så langt vi kjenner til, ingen planer om 2020-utgaver av GT for Europa.