Navnet iNext sier alt om den nye elektriske toppmodellen BMW skal lansere neste år. Grensene på alt fra drivlinje til selvkjøring presses – forberedelsene er godt i gang.
Av David K Andersen
Bildene kommer fra BMWs utviklings- og innovasjonssenter i München. Der jobber 850 ansatte med utvikling av nye biler – selvfølgelig bak strengt bevoktede dører. Kapasiteten er på inn til 6 ulike biler samtidig. Som nok også er nødvendig for en aktør som har så mange nye modeller på trappene.
BMW skal i løpet av 2023 ha 25 elektrifiserte modeller i programmet. Frem til det, er det først og fremst tre modeller som er spesielt interessante for oss nordmenn. I alle fall i den grad elbil er din greie.
Den første som kommer, er ikke iNext som vi snakker om her, men elbil-utgaven av X3 – som skal hete iX3. Deretter er det i4s tur – som er en lav og sportslig bil med rekordlang rekkevidde og stilig design.
Og så er det klart for denne – det elektriske flaggskipet.
Men før det skjer, skal omfattende testing og tilrettelegging av produksjonen gjennomføres. Rundt 100 prototyper er i ferd med å bygges nå. De benyttes ikke bare til testing av selve bilen, men også med tanke på produksjon.
Den kommer for iNext sin del, til å foregå på samme produksjonslinje som hybrider og biler med ren fossil drivlinje. Denne trenden ser vi stadig mer av – blant annet hos PSA som tar samme tilnærming med Opel Corsa-e, Peugeot e-208 og e-2008.
Fordelen er naturligvis mye større fleksibilitet. Blir etterspørselen større en beregnet, er elbilen på en stor linje med høy kapasitet, som gjør det mulig å produsere svært mange biler. Skulle det gå andre veien, kan man fylle på med flere hybrider eller fossilbiler gjennom fabrikken.
Oppkjøringen til produksjonsstart av en ny modell som dette er en ekstrem operasjon – bare tenk på alle maskiner og systemer som skal programmeres og kalibreres ned til 100 mikrometer (som er BMWs standard).
Samtidig vil ifølge BMW ny teknologi gjøre deler av produksjonen enklere enn tidligere. En egen avdeling opprettet for 3D-printing, er et eksempel. Tyskerne bruker dessuten virtuelle arbeidere i planleggingen av produksjonslinjen – de simulerer rett og slett hvordan de ansatte best kan bygge bilen før den settes i produksjon. Målene er enklere og raskere tilgang under montering, og ikke minst bedre ergonomi for de ansatte.
Studiemodellen BMW har laget av iNext tidligere, og som har blitt vist på flere utstillinger siden 2018, målte drøye 5 meter i lengden og 2 i bredden. Med høyde på snaue 2 meter, snakker vi virkelig en fullvoksen SUV – litt lenger enn X5, men ikke fullt så voldsom som X7
LES OGSÅ: TEST AV BMW X7 M50D!
Det er foreløpig få detaljer ute om iNext, men BMW lover rekkevidde på 600 km målt i henhold til WLTP, og selvkjøring på nivå 3. De sier også at den vil få ratt i polygon-design, som betyr at det blir flatt på toppen og bunnen, mens sidene blir buede som vi er vant til – omtrent som i en racingbil eller et fly.
Dette skal lette autonom kjøring, i tillegg til å gi mer luftighet og bevegelighet på førerplass, og øke instrumenteringens synlighet.
En helt annerledes infotainmentskjerm er også på trappene. Den skal være større enn vi er vant til, være buet og kunne betjenes av både fører og passasjer.
Det er med andre ord rimelig å vente langt større endringer enn BMW pleier å by på ved introduksjonen av nye modeller, når iNext om ikke så altfor lenge er klar for offisiell presentasjon.