Satsingen på hydrogenbilen styrkes stadig, men Toyotas tilnærming forandres totalt med nye Mirai.
Av David K Andersen
Når man bor i Norge, hvor elbilen har tatt helt av, og omtrent den eneste hydrogen-stasjonen vi hadde gikk i lufta, er det kanskje vanskelig å forstå at det fortsatt satses på teknologien.
Ser man litt lenger enn egen nese og det i sammenhengen mikroskopiske markedet vårt, er imidlertid situasjonen en helt annen.
Det satses nemlig fortsatt betydelig på brenselcelle-teknologi. At det har bremset noe de siste par årene, er ikke fordi troen på teknologien har dabbet, men heller at det en periode nå, har vært helt nødvendig for alle bilmerker å pushe batteri-elektrifisering maksimalt for å møte utslippskrav som er strengere, og kommer før tidligere antatt.
Selv om det også kreves betydelige investeringer i infrastruktur for å få hydrogen til å fungere, er det mange steder i verden likevel en smart løsning for å senke utslipp fra personbiler.
En viktig faktor i det regnestykket er tunge kjøretøy. Ikke bare at det for øyeblikket lener mot å være smartere og lettere gjennomførbart med brenselcelle-teknologi fremfor batteri i slike kjøretøy. Dette har noe å gjøre med at dersom tunge biler (lastebiler, busser osv) i fremtiden skal kjøre på hydrogen, så vil det medføre at et nettverk av fyllestasjoner uansett på bygges ut.
Og om det plutselig begynner å poppe opp fyllesteder for hydrogen både her og der, blir det raskt betydelig mer nærliggende å tenke at løsningen også er smart for personbiler.
At BMW for uker siden viste et hydrogen-konsept på Frankfurt-utstillingen, og Toyota nå på kommende Tokyo Motorshow vil vise en ny Mirai, sier sitt om bilgigantenes tro på teknologien. Også Hyundai-konserte legger enorme investeringer i brenselcellebiler.
Selv har jeg kjørt hydrogenbil noen uker, og fant det svært tilfredsstillende. Rekkevidden på 50 mil, var faktisk rekkevidde på 50 mil selv om det var vinter og ugunstige forhold. Dessuten gir det å bare kunne fylle bilen som du fyller en fossilbil – altså på få minutter, full frihetsfølelse i hverdagen.
Toyota overrasker stort med de første bildene av nye Mirai i dag. Tidligere har modellen fulgt Prius-skolen, altså at den med sterke design-virkemidler skal fortelle alle som ser den at den er en miljøbil.
Det har gitt utseende gjenstand for mange diskusjoner.
Nå slår Toyota helt om, og sier at nye Mirai ikke bare skal tiltale den miljøbevisste, men også skape ha-begjær basert på design og ytelser.
Resultatet er denne – en nærmest sjokkerende stilig storbil med lekker design og sportslige linjer.
Bilen som vises på Tokyo Motorshow byr på slank profil og lave linjer med solid stance – blant annet takket være 20-tommers hjul.
Den nesten 5 meter lange bilen byr nå på betydelig bedre plass, med 5, istedet for 4 seter som før. Teknologi-nivået vises dessuten også på førerplass, blant annet via det 12,3 tommer store digitale instrumentpanelet.
Basert på TNGA-plattformen, kjent for potensiale for sportslige kjøreegenskaper i kombinasjon med god komfort, er Mirai bakhjulsdreven, og kommer med lovord om underholdende kjøreopplevelse.
Rekkevidden forbedres også betydelig. Nåværende Mirai, fra 2014, går 50 mil på tanken, mens denne nye sies å øke med ca 30 prosent. Det betyr rundt 65 mil.
Det er hva vi vet så langt, men jeg skal til Tokyo Motorshow der bilen har premiere om en drøy uke, og lover å komme tilbake med mer informasjon, bilder og sikkert en story på Instagram og Facebook slik vi pleier!