Av Vegar Bjørge
Foto: David K Andersen
Etter å ha ertet oss med med nærbilder av visse detaljer den siste tiden, dro Audi endelig teppet av helt nye Q5 på Paris-utstillingen torsdag denne uken. Utvendig kan forandringene føles moderate, men under skallet er alt nytt.
Audi Q5 har hengt med oss i 8 år, og nå er det altså klart for en ny utgave av den populære SUVen. Den selger fortsatt ganske bra her til lands, selv om den har sine hardeste konkurrenter foran seg på salgsstatistikken. BMW X3 har hittil i år blitt solgt i et antall på 762, mens den nyeste i gjengen, Mercedes GLC har funnet 902 nye eiere hittil i år. Tallet for Audi Q5 er 566 i samme periode. Det er ikke så aller verst alder tatt i betraktning.
Nye Q5 får tildels lik design som Q7. Den deler også plattform med storebror, og dette har gjort at nye Q5 er nesten 100 kg lettere enn dagens modell, takket være utbredt bruk av aluminium i plattformen.
Q5 vokser og er nå 466 cm lang, 189 cm bred og 166 cm høy. Dette er 4 cm lenger og 1 cm høyere enn dagens modell. Bredden er den samme, mens akselavstanden har økt med 2 cm og er nå 282 cm. Bagasjevolumet er 550 til 610 liter stort. Man kan få kjøpt bakseter som er justerbare og i fremste stilling øker disse setene bagasjevolumet med 60 liter. Med baksetene felt ned har man 1550 liter til rådighet.
Audi er langt fremme når det gjelder teknikk, og nye Q5 får virtual cockpit som består av en 12,3 tommers skjerm i stedet for vanlige instrumenter. Skjermen har muligheter for individuelle innstillinger. I tillegg har Q5 alt av sikkerhetsutstyr og den tar også autonom kjøring et stykke videre. Adaptiv Cruice, Active Lane Assist og avstandsvarsler jobber sammen og gjør Q5 delvis selvkjørende.
En nyhet på den nye generasjonen er mulighet for luftfjæring, en viktig detalj for mange norske kjøpere.
Motoralternativer er tre 2-litersmotorer fordelt mellom to dieselalternativer på 163 hk og 190 hk, og et bensinalternativ på 252 hk. En 3,0 liters diesel kommer etter hvert med 286 hk, og vi forventer også en Q5 e-Tron uten at Audi har sagt om eller når en slik kommer.
– Vi gleder oss til å presentere nye Q5 for det norske markedet, og til salgsstarten i løpet av høsten. Egenskapene som har gjort bilen til en knallsuksess i vårt marked kjennetegner også den nye utgaven. Samtidig er den lettere og full av tekniske nyvinninger som gjør at du kjenner forvandlingen så fort du setter deg bak rattet, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
David fra Bil og Motorbloggen var på plass i Paris og fikk etter en nærmere kikk med blant annet prøvesitting, et godt inntrykk: – Utvendig er ikke forandringene sjokkerende, den føles mer som enn videreutvikling sånn sett. Utgående modell begynner å føles gammel, og den biten er helt bortblåst med den nye – dette fremstår som en svært moderne bil. Innvendig er forandringene formidable og de som har kikket på nye A4 eller Q7, vil raskt kjenne seg igjen og ikke minst sette pris på et av bilverdenes for tidens absolutt flotteste førermiljøer. Kvalitetsfølelse, detaljarbeide, teknologi og ergonomi er på absolutt høyeste nivå. Plassforholdene virker også til å være gode. Denne kommer vi nok til å se mange av i Norge.
Priser og bestillingsmuligheter er klare i november, mens de første bilene i begynnelsen av 2017 hit til landet.