Det kommer flere og flere kinesiske modeller til Europa, og kanskje HiPhi 1 er en av de. Vi ønsker den velkommen, og det av en meget spesiell grunn.
Den gang jeg lærte å kjøre bil, var drift på bakhjulene mer vanlig enn i dag, og derfor ble også hele veiens bredde brukt i større grad enn hva dagens nyutdannede førere gjør. Det kan kanskje bli bedre i fremtiden, men da er det viktig at produsenter som HiPhi slipper til.
Her bygger de en tøff SUV som skal ha bakhjulsdrift som standard. Dermed er mulighetene tilstede for at det kan dukke opp en erstatter til den populære Volvo 240. Elmotoren, ja den er selvfølgelig elektrisk, yter 272 hestekrefter, og den får autonom kjøring i nivå 3 fra salgstart i 2021. Den kommer også som firehjulstrekker for de som ønsker bedre fremkommelighet. Rekkevidden skal være over 60 mil i følge NEDC-standarden, og batteripakken er 96 kWh.
Denne spesielle SUVen er fullspekket med førerassistenter og sikkerhetssystemer. Føreren kan selv velge om han vil kjøre bilen, eller la seg bli kjørt under gitte forhold. Etterhvert utvides de autonome egenskapene så den får nivå 4 på autonom kjøring.
For at føreren skal kunne fraktes fra A til B har HiPhi 1 hele 562 sensorer rundt hele bilen. 18 sensorer er forbundet med de spesielle sidedørene, der bakerste dører er en blanding mellom selvmordsdører og vingedører. Disse er spesialtilpasset for best mulig tilgang til den bakerste seteraden. Bilen har plass til seks, og den skal selges også selges utenfor Kina.