Taket ryker på T-Roc – blir den første folke-SUVen med kabriolet.

Ideen er slett ikke ny – takløse varianter var populært for 30-40 år siden – så lenge siden at begrepet SUV enda var et tiår eller to unna å bli oppfunnet. For ikke å snakke om den tradisjonelle Jeepen – den hadde jo ikke tak den heller.

Men sett bort fra Chevrolet Blazere, Ford Broncoer, Land Rover Defendere og Mercedes G-wagen, som i todørs-utgaver kom uten tak, har ikke cabriolet-SUV vært særlig vanlig i det senere. Bortsett fra Range Rover Evoque såklart. Og Nissan Cross Cabriolet – den var kanskje ikke det helt store.

Volkswagen på sin side, har en temmelig stolt tradisjon når det kommer til takløse biler – den startet jo allerede med Bobla, og har levd videre i Golf.

Så er det selvfølgelig sånn, at nå til dags vil folk helst ha SUV, så hvorfor ikke ta taket av en sånn en, istedet for en kompaktbil?

Nye T-Roc Cabriolet er hvertfall den første folkes-SUVen uten tak, og vi må si spenningen er nokså stor med tanke på hvor populær denne bilen kommer til å bli. Kanskje er det lov til å gjette på at den enten kommer til å overraske og blir skikkelig hot, eller det helt motsatte.

Det finner vi ikke ut av før neste år, men siden bilen skal vises for publikum for første gang under Frankfurt-utstillingen om noen uker, har Volkswagen nå sluppet de offisielle bildene. De skal være av en nær produksjonsklar prototype, så regn med at bilen du ser på bildene er ferdig hva utseende gjelder.

Her er det snakk om stofftak, og fellingen er helt automatisk. Bare 9 sekunder, krever mekanismen for å ta taket av eller legge det på, og operasjonen kan gjøres i hastigheter opp til 30 km/t.

NYE BMW Z4 ER 1 SEKUND TREGERE MED TAKET, MEN DU KAN KJØRE 20 KM/T RASKERE MENS DET FELLES – LES TEST HER!

Sikkerheten er godt ivaretatt, med en veltebøyle som popper opp på brøkdelen av et sekund om du skulle være så uheldig å legge bilen på taket (som ikke er der). Den beskytter også baksetepassasjerene. I tillegg er rammen rundt frontruten forsterket, og karosseriet avstivet.

Sistnevnte burde også gagne kjøreegenskapene.

Selv om karosseriet ser veldig likt ut til dagens vanlige T-Roc, er det meste nytt på Cabriolet-utgaven. Ikke bare har den to dører mindre og stort sett egne karosserioverflater, akselavstanden er 3,7 cm lengre, mens totallengden øker med 3,4.

Bilen er utstyrt med skikkelig baksete, hvor også voksne får plass, og bagasjen skal ta 284 liter, som tilsvarer småbilstørrelse, minus litt.

Motorene kjenner vi fra før, det er snakk om en 1-liters bensinturbo med 115 hester og manuelt gir, eller 1,5-literen på 150. Bare den store kan velges med automat.

Ytelser og vekt har vi foreløpig ingen informasjon om, ei heller pris. Utenlandske medier rapporterer imidlertid om startpris under 300 000 kroner, som kan bety at vi snakker rett under 400 000 i Norge.

T-ROC ER EN AV DE BESTE BILENE FRA VOLKSWAGEN – LES HVORFOR I DENNE TESTEN!

Galleri: