2 800 nordmenn venter på Porsche Taycan: Dette er årets mest spennende bilnyhet. Vi har snakket med sjefen for prosjektet, og Formel 1-fører Mark Webber – som har kjørt den.

Av David K Andersen

Det var under Goodwood Festival of Speed tidligere i sommer, vi fikk se Porsches nye elbil for første gang. Riktignok lett kamuflert, men bare på detaljnivå.

Linjene er tydelige, og det du kanskje ikke ser på bilder, men som jeg klart opplever i virkeligheten, er at den oppleves som langt lavere, slankere og mer sportslig i designen og proporsjonene enn Panamera.

Kjempemange harde fakta i forkant av verdenspremieren i starten av september, er det ikke. Porsche haler og drar nokså solid i opptakten til lanseringen, og slipper litt nå og da, i takt med ulike stunt verden over.

Det vi vet, er at topputgaven får 600 hester og firehjulsdrift, fordelt på 400 bak og 200 foran (en elmotor på hver aksling). Batteriet antas dessuten å være på 96 kWt, og rekkevidden rundt 500 km i henhold til vel optimistiske NEDC.

Noe fast tall for akselerasjonen er ikke oppgitt, men Porsche sier den skal være betydelig raskere enn 3,5 sekunder fra 0-100 km/t. Med andre ord blir den muligens ikke like rask som Tesla S, men Porsche sier den skal klare fulle akselerasjons-runs gang på gang uten pauser.

Det ble langt på vei bekreftet ved at Fully Charged Show nylig dro bilen 0-200 km/t 26 ganger på rad. De var for øvrig de første utenfor Porsche som har fått kjøre bilen så langt.

En av de store nyvinningene med Taycan, er at den bruker 800 volts batterisystem, i motsetning til andre elbilers 400. Etterhvert skal Taycan kunne ta lading på hele 350 kW, men fra starten av dreier det seg om 250. Som også er utrolig raskt.

Porsche har så langt rundt 30 000 bestillinger på Taycan, 2 800 av dem i Norge. For å prøve å bli mer kjent med bilen før den lander her ved årsskiftet, har vi snakket med Robert Maier. Han er «Director Complete Vehicle» for Taycan. Vi fikk også en prat med eks Formel 1-fører Mark Webber, rett etter at han kjørte Taycan opp bakken på Goodwood.

Robert Maier

Hvordan er lyden?

-Hvis du kjører bilen, hører du motorlyd. Vi ville ikke den skulle være helt stille. Lyden er annerledes, men tilfredsstillende. Noen form for kunstig bensinmotorlyd har ikke vært ønskelig.

Hva har dere gjort for å sikre god kjørefølelse?

-Du får lett kunstig følelse – spesielt i bremsene – hvis du ikke gjør dette riktig. Vi har jo elektrisk styring av bremsene, som sørger for regenerering. Hvis du ikke stiller inn dette riktig, får du dårlig følelse. Vi har jobbet med bremsefølelsen i et halvt år nå, og da Mark Webber testet den forrige uke igjen, hadde han ikke noe å klage på. Følelsen er nå veldig lik den i en 911.

Mange har mulighet for kjørepedal – dere har det ikke?

-Vi hadde en veldig lang diskusjon på om vi skulle ha en-pedals kjøring eller ikke. Det endte opp med å ikke gå for en slik løsning, fordi vi mener vi klarer å skape bedre regenerering om du faktisk bremser istedet for bare å slippe gassen. Vi mener også at bilen er bedre å kjøre med to pedaler – mer intuitiv og smooth.

Hva med kjørestillingen? Du sitter jo på batteriene?

-Når du sitter i bilen har du samme sittestilling som i 911. Selvfølgelig litt høyere, men rattets posisjon i forhold til deg og pedalene er identisk, så du føler deg komfortabel med en gang. At kundene skal kjenne seg igjen når de setter seg inn, har vært målet hele tiden.

Siden man sitter på batteriene og dermed noe høyere – har dere også flyttet dashbordet og resten av interiøret opp?

Nei, du vil se at instrumentene sitter nokså høyt, men resten av dashbordet har vi plassert lavt. Det er fordi vi ønsker at hele bilen skal være lav. Uten en stor V8 under panseret, er det mulig, og da må også dashbordet ha en lavere profil.

Hvordan plasserer du den i Porsche-programmet? Kjøremessig?

Den er mye mer dynamisk enn en Panamera Turbo S Plug-in Hybrid. De store fordelene, er for det første det lave tyngdepunktet, og for det andre er batteriet en del av plattformen, som dermed blir veldig stiv. Sammenlignet med vanlige biler, har denne en mye stivere base, som gjør det mulig å stille inn chassiset mer nøyaktig. Det er de største fordelene.

Virkelig? Mer sportslig enn Panamera?

-Ja, den er mer sportslig enn Panamera, det var ett av målene. Den er godt plassert mellom en 911 og en Panamera.

Kan denne Porschen driftes?

-En av de store fordelene er firehjulsdriften, du har en elmotor foran og en bak, og er derfor helt fleksibel. Vi kan sende masse krefter bakover sånn at hyggelig overstyring er mulig. Forskjellige kjøreprogram gjør det mulig å velge hvordan den oppfører seg. Også på vinterføre er den meget god, og ikke minst veldig veldig moro!

Mark Webber

-Jeg var egentlig ikke for elbiler før jeg kjørte 919 (LeMans-bilen) – jeg hadde aldri prøvd, og var skeptisk. Men når du begynner å skjønne hva elektrifisering tilbyr – dreiemomentet og de store mulighetene du har for å stille inn og justere, er det nesten som en åpenbaring for en racingfører som meg.

Hvordan opplever du fordelene med drivlinjen?

-Da vi utviklet og testet 919, kunne vi velge å kjøre på bare bensin, eller vi kunne bruke den i e-modus som hybrid. Ingen av testførerne ville kjøre den bare på bensinmotoren. Alle Le Mans-førere vil ha hybrid. Elmotoren gir endeløs jevn og direkte kraft – i motsetning til bensinmotoren hvor turbo, wastegate og masse annet påvirker når du har maksimal effekt og høyest moment.

Hva slags Porsche er dette?

-Ikke misforstå, jeg elsker min 911 GT3 RS, så jeg er stor tilhenger av begge. For du kan være det. Når du setter deg bak rattet og kjører Taycan, er det 911 der, 918 og alt som er typisk Porsche – virkelig. Tyngdepunktet er veldig lavt – omtrent som 911, sittestillingen, følelsen i interiøret – alt er helt Porsche.

Hva tenker du om lyd?

-Jeg liker lyden, og den er noe som hele tiden vil utvikles. Jeg tror vi kommer til å leke mye med lyd i fremtiden, og det kommer bare til å bli kulere. Når vi hørte lyden av elmotoren i 919, var det musikk – en bra ting. Det er lyden av hestekrefter.

Hvordan er den å kjøre hardt med?

-Selv om effekten er veldig høy, må du jobbe mye med kjøreegenskapene og kraftfordelingen på grunn av vekten – om du vil oppnå den rette kjørefølelsen. Det er utrolig hva de har fått til. Det er også lagt inn utrolig mye arbeid i bremsene og følelsen i pedalen, sånn at de både tilfredsstiller i vanlig rolig kjøring, og på racingbanen.

SAMTIDIG SOM DET SATSES HARDT PÅ ELBIL, LANSERER OGSÅ PORSCHE NYE FOSSILE SPORTSBILER – LES BANETEST AV NYE 718 CAYMAN GT4 HER!

Hvordan har testingen vært?

-Jeg har deltatt i testingen i halvannet år – stort sett bare med testing på bane. Men bilen er testet over 6 millioner km, så jeg kom sent inn i prosessen.

-Det er naturlig at jeg kommer med feedback, selv om jeg nesten like ofte har stilt spørsmål om hvordan de klarte å få til sånne kjøreegenskaper, som jeg har bidratt med konstruktiv kritikk.

Hva kan du og motorsport-siden bidra med i et slikt prosjekt?

-Den viktigste delen jeg har sett under utviklingsarbeidet, er faktisk linken mellom gatebiler og motorsport. Jeg mener Porsche er verdens beste på kunnskapsoverføring mellom de to avdelingene, og det har vært spesielt viktig for utviklingen av bremsene. Når det begynner å regne i LeMans, er du helt avhengig av optimal følelse i bremsene. Det er ikke enkelt å få til når et avansert regenererings-system er en del av bremsesystemet. Her har motorsport-avdelingens input etter alt de lærte med 919, vært helt essensiell.

Hvordan plasserer du den kjøremessig? I Porsche-sammenheng?

-Det er selvfølgelig vanskelig å sammenligne den med en 911, dette er en større og tyngre bil med lengre akselavstand. Men det er utvilsomt en enormt sportslig element i Taycan, det garanterer jeg dere kommer til å oppleve når dere etterhvert skal teste den selv. Den sportslige faktoren er enorm i Taycan – ytelser, ytelser, ytelser. Rekkevidde er lavere prioritert enn ytelser.

Hvordan var det å kjøre bilen på maks opp bakken her på Goodwood?

-Du har så mye krefter at du må konsentrere deg. Jeg brukte launch-kontrollen og raste i vei, og den akselererer så voldsomt at jeg virkelig måtte passe på inn mot svingene.

-Interessen for Taycan er utrolig. Vi fikk den nesten ikke ut fra garasjen og bort til traséen vi skulle kjøre, på grunn av alle menneskene som stimlet rundt. Og det er merket. Det er fordi det er Porsche. Folk har alltid syntes det har vært spennende med nye ting fra Porsche, og det topper seg med denne modellen.