Etter en enorm suksess med jubileumsmodellen som feiret merkets første 70 år – har Land Rover Classic hentet frem oppgraderinger for 90- og 110-modeller produsert mellom 1994 og 2016.
Da Land Rover feiret sitt 70-årsjubileum i 2018 introduserte de spesialmodellen Defender Works V8 i et begrenset opplag. Interessen var stor, og bilene forsvant fort.
Derfor bestemte sjefen hos Land Rover Classis, Calum McKechnie, seg for å utvikle en oppgradering av eldre biler, inspirert av jubileumsmodellen.
Oppkjøring til en helt ny modell
Defender er jo nærmest definisjonen på en entusiastbil, og derfor er det ekstra viktig for Land Rover å vise at de bryr seg om eierne, og ikke minst sørge for at de kan bruke sine biler i lang tid fremover.
Ekstra viktig blir det kanskje når en helt ny Defender skal lanseres mot slutten av året – en krevende operasjon med hele den historien som ligger bak modellen.
LES OGSÅ: HER TESTES NYE DEFENDER
Det er litt ulikt hvor mye du kan oppgradere din Defender med pakkene fra Land Rover Classics.
Alle biler som er nyere enn 1994 får tilgag til 18-tommers Sawtooth alufelger – mens oppgradering av dempere og hjuloppheng gjelder biler nyere enn 2007. Da får du et oppsett som gjør bilen betydelig bedre å kjøre på landevei. Den inkluderer både fjærer, dempere, stabiliseringsstag og andre forstillingsdetaljer.
Går du for «The Defender Handling Upgrade Kit» får du i tillegg oppgraderte bremser – noe som ganske sikkert kan være nyttig når hastigheten øker i takt med bedre kjøreegenskaper.
Mer krefter
Den største oppgraderingen blir tilgjengelig for modeller med den 2.2-liter store TDCi-motoren. Her får alle pakkene med bremser, hjuloppheng og nye felger – men også en oppgradering av motoren som gir deg 40 hestekrefter til. Denne motoren yter da 162 hestekrefter og får et moment på fine 463Nm
En komplett oppgradering vil koste rundt 170.000 kroner – alt inkludert, mens de enklere oppgraderingen starter på rundt 20.000 kroner.