Tekst og foto: David K Andersen
Volkswagen mener de skal være det første merket som produserer over en million elbiler i året. Hils på I.D. – bilen som skal gjøre jobben.
Men ikke alene. For det første skal de konvensjonelle bilene fortsatt være med – e-Golf har kommet for å bli. For det andre kommer det flere rene elbiler som denne.
Drajobben er det imidlertid I.D. som skal gjøre. Den skal løse de viktigste utfodringene elbilen slik vi kjenner den i dag har. I følge Volkswagen, vil den by på like store omveltninger for merket som Bobla og Golfen i sin tid sto for.
Det tyske merket sier de skal selge minst 1 million elbiler i året fra 2025.
Første med nytt designspråk
I.D. er først ut med designspråket som skal prege merkets utslippsfrie modeller. Som du ser av bildene har man valgt et helt annerledes utseende enn vi er vant med, poenget er tydeliggjøre hva slags bil dette er.
Den rene taklinjen i sort er dynamisk, og forsterkes fint via det grå feltet rett under. Sammen med den spesielle utformingen av linjen under vinduene, skiller øvre del seg ut fra nedre, og danner et helt spesielt look. C-stolpen minner forresten om Golf – en fin detalj.
Designspråket kommer nok til å stå sentralt når også andre elbilmodeller etterhvert står klare i produksjonsform. I.D. skal være klar for markedet i 2020.
Elmotoren yter 170 hestekrefter og du skal selv kunne velge en batteripakke som gir rekkevidden du trenger. Fra 40 til 60 mil sies det.
Helt annerledes
Det mest interessante med bilen er uten tvil måten den er bygget på, teknologien i den og ikke minst hvordan den vil påvirke fremtiden.
På bilder ser kanskje I.D. ut som «vanlig» konseptbil om du skjønner hva jeg mener. Etter å ha kikket nærmere på den på Paris-utstillingen, viser den seg å være mye mer enn det.
Jeg tenker ikke på kule ting som klimaanleggreguleringen på siden eller selvmordsdørene bak, det er noe med hele oppbygningen og tankemåten som ligger bak.
Tenk på Tesla. Ganske spesielle biler, ikke sant? Har du sittet bak rattet i en, vet du at den tross samme premium-stempel som BMW eller Mercedes, føles temmelig annerledes. Jeg mener ikke når du kjører eller at den har en stor skjerm i dashbordet, men følelsen av at den er bygget på en annen måte enn andre biler. Den har ikke en stor forbrenningsmotor under panseret som driver bakhjulene og derfor er den konstruert på en helt annen måte. Det merker du når du setter deg inn. Ting er bare annerledes.
Sånn føles I.D. også, bare mye mye mer enn Tesla. VW har tydeligvis begynt helt på scratch. Mye tyder på at de kan ha klart å tenke så nytt med I.D., at alt blir noe helt annet.
Nyskapende plassutnyttelse
Med elbil er det jo slik at om du bare gjør det, tenker helt nytt altså, så er mulighetene store. Det eneste du trenger plass til er egentlig batteripakken, og når den spres ut over et stort areal i gulvet, gir det utrolige muligheter for plassutnyttelse.
I I.D. virker det som om man for første gang virkelig har klart å utnytte dette på en god måte. Tross motoren bak og bakhjulsdrift, og størrelse generelt som en Golf, er bagasjerommet enormt. Når jeg ser på utformingen av det, tenker jeg at det er rart at ikke bare alle bagasjerom er sånn.
Det samme gjelder baksetet. Og ikke minst foran, hvor det ikke finnes noe dashbord i det hele tatt egentlig. Sitter du i passasjersetet, stikker du ikke benene forover under hanskerommet og det store dashbordpanelet. Det er bare ingenting der, bortsett fra masse plass.
Bilen har en utrolig åpen følelse og jeg tror den kommer til å by på noe helt spesielt når den etterhvert kommer på markedet.
Dette er en del av grunnen til at VW sier den innebærer den største endringen siden Bobla og Golfen. Dette er noe helt nytt. En ny måte å tenke bil på.
Må finne sin plass utenfor Norge
Om vi tenker litt utenfor Norges grenser, skjønner vi mer av hvorfor denne bilen blåses så veldig opp, hvorfor den er så viktig for VW.
De skal nemlig selge 1 million elbiler innen ni år. Da hjelper det ikke at vi køer opp i Norge. Vi er en dråpe i havet og tross alt nokså ubetydelige.
Greia er at bilen må tiltale i de store markedene som ikke er avgiftsstyrt, men hvor folk kjøper den bilen de trenger og har lyst på, og ikke den som har lavest avgifter.
En viktig brikke på veien sånn sett, blir å tilby en elbil som er så smart og bra at du velger den over en bensin- eller dieselbil fordi den er et bedre valg for deg, ikke nødvendigvis fordi den er billigere å kjøpe eller eie.
VW sier at I.D. kommer til å koste det samme som en vanlig Golf med dieselmotor. Også et poeng i denne sammenhengen.
Kjører selv
Forresten viser ikke I.D. bare retningen for nullutslippsbiler, den demonstrerer selvkjørende teknologi. «I.D. Pilot» heter systemet, og det trekker rattet inn i dashbordet når bilen kjører selv. Dette vil bli tilgjengelig fra 2025.
Her skjer det med andre ord veldig mye på en gang. Det som ved første øyekast kan se ut som en hvilken som helst konseptbil, er egentlig fremtiden according to VW. Og det er ikke bare en tanke om hvordan den vil se ut, det virker som om VW har strategien klinkende klar og er på god vei.