Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Skoda Superb 2,0 TDI 150 hk Style Stasjonsvogn

Prøvekjøring: Skoda Superb 2,0 TDI 150 hk Style Stasjonsvogn

Av Vegar Bjørge

Store stasjonsvogner var en gang populære og tronet på
salgstoppen i Norge. Det var den gangen de het Volvo 245, Opel Rekord og Ford
Granada, og det har gått noen tiår siden den tid. Nå er ikke disse praktiske og
store stasjonsvognene så populære lenger, og de har tapt markedsandeler til
mindre miljøvennlige og drivstofftørste SUVer. Forklaringen på hvorfor det er
slik er sikkert mange, men én kan være at vi har blitt hytteeiere alle sammen.
De fleste av hyttene våre ligger selvfølgelig på fjellet.
Jeg som da ikke er hytteeier tok en tur med en av de
populære bilene i en bilklasse som jeg elsker. Skoda Superb er også en av de
bestselgende i segmentet. Diesel er på vei nedover men i denne klassen velger
fortsatt mange dette alternativet. I Superbs tilfelle handler det om den
kjente 2-literen fra VAG som i denne utgaven gir 150 hestekrefter.

Man kan også få den
med 190, men de ekstra 40 trenger man egentlig ikke. Med 150 hester har du bra nok effekt til å flytte den 1445 kg lette bilen til 100 km/t på 9 sekunder. Går
vi tilbake noen tiår, hjalp det hverken å hete 245 Turbo eller 2,8i for å nå
den farten på så kort tid.

Fart har ikke så mye og si i Skoda Superb. Ute på
veien merker man at den er mer komfortabel enn sportslig, og når undertegnede prøver seg
med god aktiv kjøring langs svingete veier, er stolen for dårlig til å holde den
perfekte testkroppen på plass. Skoda gjør noe med dette i nye Superb SportLine
som har fått sportsseter som standard.

Skinnsetene i Style-utgaven er i stedet
utformet for å gi best mulig komfort, og det gjør de. Her kan man lett sitte i
flere timer i strekk uten å bli trøtt. God støtte til lår og fin korsryggstøtte
som ikke er for hard, topper det hele. Som dere sikkert skjønner, er det ikke
noe stort problem å finne en komfortabel sittestilling om du er stor eller
liten.

Nå er Superb stor og derfor også perfekt for familien på
fem. Man har til og med god plass til 3 voksne i baksetet, og avstanden frem
til stolen foran er enorm. Komforten i setene er på nivået til BMW 5-serie og
Mercedes E-klasse, uten at disse to kan skilte med like god plass.

Selv om man
sløser med plassen bak, har ikke det gått på bekostning av bagasjeplassen. Den
måler 660 liter og man kan ta med seg det man måtte ønske på turen. Maks
tilhengervekt er 2000 kg og den øker med 200 kg om man velger Superb med firehjulstrekk.

Selv om den er stor, føles den smidig på veien. Mye av
grunnen er den fine styringen som regulerer responsen elektronisk etter hvor fort
man kjører. Dette vil si at man får motstand i rattet når det går litt unna,
mens man i byen og lavere hastigheter, får lettere styring. Dermed er det
ikke så vanskelig å navigere på trange parkeringsplasser som man skulle tro.
Likevel er det lett å se at parkeringsplassene ikke er laget for store biler.
Drivstofforbruket er oppgitt til 0,43 l/mil om man har bil
med DSG-girkasse og litt store hjul, noe testbilen er utstyrt med. Regn med noe
mer om du har mye småkjøring. Velger du bort den fine DSG-kassen og utstyrer
din bil med 16″ eller 17″ hjul, skal du klare deg med 0,38
l/mil.

En slik bil fortjener likevel det beste, og derfor velger jeg en med DSG. Kassen har 6 trinn og girer meget fint både opp og ned. Skulle du ha behov for raske giringer, stiller du bilen i Sportmodus, og både gassresponsen, styringen og girkassen oppleves mer sportslig. Du kan også  bruke hendlene bak rattet om du skulle ønske det. 

Med store 19-toms hjul, er prisen på testbilen rett over
500 000 kroner. Modig for en fornuftig Skoda vil kanskje du si, men du får
mye fornuft til denne prisen. Superb gir premiumfølelse og den gjør seg godt
med litt utstyr. Med Superb i utstyrsvariant Style får du utstyr som Amundsen
Navigasjon, fjernlysassistent, LED lyspakke, elektriske stoler foran med memory,
adaptiv cruisecontroll og mer. Testbilen hadde i tillegg seter i skinn. Om du
ønsker deg en Superb stasjonsvogn men ikke vil bruke så mye penger, starter
prisene på 327 100 kroner.
Superb er den perfekte familiebilen, og har du hytte på fjellet
får du Superb med firehjulstrekk. Den starter på 402 700 kroner med en 150
hk dieselmotor. Er du ute etter sportslige egenskaper går du for Superb
SportLine som starter på 448 900 kroner. Da får du sportsstol, 15 mm
senket chassis og spoiler både foran og bak for å nevne noe.

De som vil ha toppmodellen
går for Laurin & Klement. Her er selvfølgelig det meste standard, og man har
oppgradert interiøret så det kan konkurrere med premiummerker som BMW, Audi og
Mercedes. Prisen på en Laurin & Klement starter på 458 200 kroner. Min
favoritt ble en rød Superb 2,0 TDI 150 hk med DSG-girkasse og Style
utstyrsnivå, ja akkurat som testbilen.