Med oppgradert understell, ny girkasse, økt nyttelast, oppdatert infotainment og en videreutviklet motor, skal Nissan Navara ta opp kampen i den tøffe pickup-klassen.
Kanskje det ikke synes så veldig godt, men den tøffe pick-upen til Nissan har fått en facelift. Forskjellene er ikke lett å se med engang, men om du tar deg tid og blir kjent med nye Navara, så merkes de.
Motoren har fått twin-turbo i stedet for en turbo, og dermed er kraften gått opp, og forbruket gått ned. Dreiemomentet er økt til 425 nm på inntstegsmodellen på 163 hk, mens toppmodellen med 190 hk har 450 nm. Innsprøytningssystemet har fått økt trykket fra 2000 til 2200 bar med en ny pumpe som gjør den mer presis og forbedrer effektiviteten. Kraften hentes ved lave 1500 omdreininger og gjør bilen lettkjørt selv med tung last. Nytt eksosanlegg og oppgradert kjølesystemet gjør sitt til at NOx-utslippet reduseres.
Girkassen har også fått en gjennomgang. Den manuelle kassen er helt nyutviklet og har fått en kort girstang, endret girmønster, bedre synkronisering og lavere støy. Den automatiske girkassen, med 7 trinn, har blitt oppgradert for høyere komfort og bedre respons.
Du kan fortsatt dra 3500 kg bak din Nissan Navara, og nyttelasten er økt til 1180 kg for Double Cab. Både Double Cab og King Cab har nå 5-links uavhengig fjæring i bakhjulsopphenget, noe som skal gi bedre kjøreegenskaper og komfort. Videre er bakhjulsopphenget hevet med 25 mm og fjærene stivere enn på utgående modell.
Innvendig skjer det mer enn utvendig, og blant annet ny og større infotainmentskjerm er på plass. Her kan også føreren ta glede av oppgradert Nissan Connect som nå gir muligheter for speiling av telefon. Systemet er også kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto.
Her kan du lese test av Nissan Navara