Med nye BMW 3-serie og godt oppgraderte Mercedes C-Klasse, kunne ikke Audi gjøre annet enn å hvesse blyanten å gå løs på A4. Selvfølgelig følger også mild elektrifisering med i moderniseringen.
Om du forventer store omveltninger, må du se til en annen kant, for Audi A4 er fortsatt A4, og du kjenner den fort igjen. De nye kraftigere linjene skal likevel koble den tettere sammen med det øvrige modellprogrammet hos Audi.
Lyktene har fått ny innmat, og LED er selvfølgelig standard. Om man betaler litt, så er LED-lyktene også svært så intelligente. Grillen har blitt kraftigere, støtfangeren mer moderne, og luftinntakene tøffere. Bakenden har blitt rundere med nye baklykter og støtfanger. Det ser mer moderne ut, men er fortsatt klassisk Audi.
Lett oppgraderinger innvendig med særlig vekt på MMI-opplevelse og oppkobling. MMI-touchpanel med akustisk tilbakemelding erstatter vri- og trykkebryteren. TFT-panelet har høy oppløsning, og måler 10,1 tommer. Grafikken er med overlegg ren og enkel. Menystrukturen, med sitt stramme hierarki, er skreddersydd til brukernes forventninger, og gjør betjeningen enkel. MMI-søk er basert på fri tekstinput, og gir raske treff. Naturlig stemmestyring er en annen finesse ved det nye systemet.
Navigasjonssystemet er enda mer allsidig og brukervennlig med Audi Connect og Audi Connect Plus. Sistnevnte gir muligheter for kommunikasjon mellom biler som har systemet. Dette systemet kan også påvirke den Adaptive Cruisecontrollen. Du får også tilgang på en del andre online-tjenester, og On demand-funksjoner.
Audi tilbyr etterhvert åtte motoralternativer i nye Audi A4, og tre av de er mildhybrider. Ytelsene strekker seg fra 136 til 347 hk. Mildhybridsystemet er basert på 12 volt og vil redusere drivstofforbruket med 0,3 l/ 100 km.
Ønsker du manuell giring, kan man få det i 35 TDI og 40 TSI, og da med drift på forhjulene, mens alle andre modeller leveres sammen med automatgir.
Det sportslig balanserte understellet harmonerer med karakteren til Audi A4. Kundene kan velge mellom standard-, sport- og to adaptive understell. Det ene er et komfortunderstell med dynamisk demping, som senker bilen 10 mm. Det andre er et sportsunderstell. Det kan leveres både med og uten dynamisk demping, og senker bilen 23 mm.
S4 kommer som både Sedan og Avant og får nå V6er med diesel på tanken. Effekten er 355 hk og hele 700 nm, som gir en akselerasjonstid fra 0 til 100 på 4,8 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t.
En elektrisk drevet kompressor gir sømløs kraft fra bunnen av turtallsregisteret, og eliminerer all turboforsinkelse. Kompressoren er en integrert del av den nye 48-volt elektriske anlegget, som også brukes til mildhybridsystemet.
A4 Allroad quattro får også oppgraderinger som resten av A4-familien. Allroad er norgesmodellen og med 35 mm økt bakkeklaring, vil den kombinere komfort og fremkommelighet på en fremragende måte. Om man ønsker økt komfort og sport, kan man bestille Allroad med dynamisk understell.
For de mest spontane kundene blir det også mulig å bestille Audi A4 edition one. Den blir tilgjengelig som både Sedan og Avant, med en egen eksteriørtrim, og tre utvalgte motoralternativer.
A4 lanseres i løpet av høsten.