60-åringen har aldri vært så sprek, og John Cooper Works utgaven har fått hele 306 hester under panseret.

Som seg hør og bør er du litt stolt når du fyller 60 år, og mange ser tilbake og mimrer over livets gang. For Mini har det vært en reise fra suksess, gjennom noen år mer eller mindre med dvale og tilbake til suksess med nye Mini. Nå er den sterkere enn noen sinne.

Mini har hatt stor glede å være eiet av BMW, og BMW har aldri lagt skjul på at Mini er viktig for merkevaren BMW. Likevel skilles det godt mellom de to, og Mini har fått lov til å gå sine egne veier. Utviklingen har vært snill mot Mini, og både yngre og eldre kan identifisere seg med bilen. Design-ikonet er tro mot sin arv, men i dag finnes det flere utgaver av Mini enn det gjorde for noen 10-år siden. De to største blir de to sterkeste.

Det er nemlig Mini Countryman og Mini Clubman som i første omgang får sterk motor. 306 hk er 75 hk mer enn forrige utgave av John Cooper Works modellen, og maks dreiemoment er heftige 450 nm allerede ved 1750 omdreininger. Motoren er koblet til en ny 8-trinns automatkasse, og kraften kommer til bakken via ALL4-systemet som fordeler kraften dit du trenger det. Diffsperre på framakslingen gjør det hele mer kjørbart.

– Mens Clubman-modellen er en kompakt stasjonsvogn med sine særegne seks dører, er Countryman en like kompakt crossover-SUV. Med de nye John Cooper Works-versjonene, blir 60-åringen MINI-s to største og firehjulsdrevne modeller sportsligere enn noen gang, sier Marius Tegneby, kommunikajonsdirektør i BMW Group Norge.

Sprinten til 100 går unna på 4,9 sekunder for stasjonsvogna mens den kompakte SUVen trenger to tideler ekstra tid på samme øvelse.

Både eksteriøret og interiøret har de to oppgraderte John Cooper Works-modellene fått nye og særegne trekk. To av de mest synlige detaljene er de nye LED-frontlyktene med matrix-fjernlysfunksjon og LED-baklyktene. På MINI John Cooper Works Clubman er lyssignaturen i baklyktene i det særegne Union Jack-designet. Sportssetene med de integrerte hodestøttene preger interiøret sammen med antrasitt-taktrekket og en rekke sportslige detaljer på rattet og girspaken.

For å bedre underholdning og sikkerhet har også understell, støtdempere, bremsesystem, eksosanlegg og 4ALL-systemet blitt oppgradert. Eksosanlegget har i tillegg fått bensinfilter for å gjøre påvirkningen på miljøet minst mulig.

Prisene er enda ikke klare, men ordrebøkene forventes åpnet i løpet av juni.