Av Redaksjonen
Opel kom litt sent i gang med sin småbilproduksjon. Konkurrentene fra Tyskland hadde allerede hatt Fiesta og Polo i produksjon i flere år da Corsa kom på banen. Opel prøvde seg med en litt kortere Kadett, som de kalte Kadett City, uten særlig hell.
September 1982 rullet de første Corsaene ut fra fabrikken i Zaragoza i Spania. De første årene var det 3-dørs kombi og 2-dørs sedan som gjaldt. Sedankarosseri på en småbil var uvanlig, og var et overraskende trekk fra Opel. De første månedene var det Spania og Frankrike som fikk biler, mens tyskerne måtte vente til februar 1983.
Med et konservativt men likevel elegant karosseri var Corsa en bil man la merke til. Den korte bilen hadde riktig proposisjoner, men et ganske kort panser og tøffe skjermbreddere som gjorde bilen bredere enn det den egentlig var.
Man kunne i grunnen droppet utgavene med 4 og 5 dører som kom i 1984, men dette gjorde Corsa mer praktisk. Selv om Corsa A hadde kompakte mål, kombi var 362,2 cm lang mens sedanen strakk seg til 395,5 cm, var det en forholdsvis romslig småbil. Særlig sedanversjonen fikk skryt, og her var det antydning til sløsing med plass i baksetet. I november 1984 ble Corsa nummer 500 000 produsert.
Motorutvalget besto av en mengde varianter mellom 1,0 og 1,6 liters Opel-motorer. Den første tiden var det forgasser motorer, mens det senere kom motorer med direkte insprøytning av drivstoff. Det ble også levert dieselversjoner av Corsa, og da satt det 1,5 liters motor fra Isuzu i bilen. Man fikk dieselutgaven med og uten turbo.
I 1985 kom Sprint-utgavene i samarbeid med Irmscher, og en åpen 4-seters Spyder-versjon. Opel Corsa ble også en løpsbil for de med lite budsjett. Corsa Cup ble en populær racingserie i mange land, og det var tydelig at Opel ønsket Corsa som et sportslig produkt. GSI kom i 1988 med 1,6 liters motor og 100 hk. Karosseriet fikk GSI-styling og innvendig ble sportsinstrumenter med turteller og sportsstoler en del av standardutstyret. Et strammere chassis hørte også med, og Corsa GSI fikk god mottagelse av motorpressen som en fin og morsom bil å kjøre.
Corsa GSI er selvfølgelig ganske sjelden å se på veien nå til dags, men en enda mer sjelden modell er Opel Corsa Sport som ble produsert i 500 eksemplarer. Denne ble laget for å homologisere Corsa i Gr A for det Britiske Rallymesterskapet. Sport kom i 1995 og fikk en 1300 motor med doble weberforgassere og 93 hk.
Produksjonen av Corsa A nådde imponerende 3 105 430. 218 000 av de var diesel. Corsa B kom i 1993 og da var det elegante og kantete designet byttet ut med det typisk mer runde 90-talls designet.