Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 11. desember: Peugeot 106

Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 11. desember: Peugeot 106

Av Redaksjonen

Det åpenbare Peugeot-valget i årets adventskalender er jo 205. Og den dukker nok opp skal du se. Men vi må ikke glemme 106.

Årsaken til at den er med er ikke at den er verdens største salgssuksess, banebrytende i design og konstruksjon eller at den dro småbilsegmentet inn i en ny era. Grunnen til at 106 er med, er nesten det motsatte.

Dette er nemlig en av de aller siste småbilene bygget etter vår favorittoppskrift for en sånn bil: Liten, lett og morsom å kjøre.

Pre-facelift

Lansert i 1991, var dette en av de siste lettvekterne. 790-950 kg egenvekt (avhengig av versjon og motor) varte ikke så mye lenger enn til utpå 90-tallet. Mer fokus på sikkerhet satte en stopper for det. Dessuten vokste de seg etterhvert til rundt 4 meter. 106 måler 3,56 fra støtfanger til støtfanger.

Men ett hjul i hvert hjørne og lav vekt er ikke nok til å bli en favoritt. 106ens sterkeste kort er chassiset – det gjør den til en drøm å kjøre.

Det er nesten vanskelig å si hvordan de gjorde det, franskmennene. Det startet på 80-tallet med 205. Og så fortsatte det inn på 90-tallet med blant annet denne, og ikke minst storebror 306. Chassisene på disse bilene er helt utrolige. Superkule å kjøre med skikkelig skarpe kjøreegenskaper, men samtidig overraskende komfortable.

Facelift GTI

Det er ikke noe veldig spesielt med hjulopphenget. MacPherson fjærben foran og torsjonsaksling bak. Infestingspunkter, geometri og fjærer/dempere er nok hvor man må lete for å finne svaret på hvorfor 106 er både mer sportslig og mer komfortabel i fjæringen enn Poloer og Fiestaer eller Unoer og Puntoer.

Styringen er dessuten direkte og med masse feedback fra det som skjer mellom dekk og asfalt. Nå for tiden er «dynamiske kjøreegenskaper» noe bilmerkene stadig snakker om. Sammenlignet med 106, må man nesten smile litt av at de tør å bruke det uttrykket.

Og så er det GTI og Rallye-versjonene da. Førstnevnte er den vi kjenner best her i Norge – det ble solgt noen av dem her.

Rallye

106 hadde et stort facelift i 1996 (den ble produsert mellom 1991 og 2003). Før det, hadde Rallye en 1,3-liter på 101 hester. Høres kanskje ikke så mye ut, men de ble levert på 7 200 omdreininger og med egenvekt på 825 kg takket være fravær av alt fra servostyring til sentrallås, var denne temmelig sint.

0-100 km/t gikk unna på 10,3 sekunder og med enda sprekere chassis, er disse Rallye-versjonene regnet som noen av de kuleste GTI-bilene noen sinne. Etter faceliften ble 1,3-literen skiftet ut med en 1,6-liter på 103 hester. Ikke så mye effektøkning, men med rundt 30 Nm mer i moment, klarte den 100 på 9,6.

Lettvekts-interiør på Rallye

Du fikk også en GTI-versjon med 120 hestekrefter. Den hadde i motsetning til Rallye, 4 ventiler pr sylinder, og dermed klarte den også 100 på 8,7 sekunder. Den veide imidlertid rundt 70-90 kg mer og var langt fra like ekstrem i måten den var lettet og justert inn på. Det hersker dermed noe uenighet om hvilken av de hotte 106-versjonene som er best.

106 kom også i XSI-versjoner – en slags mellomting mellom vanlig og GTI.

Og om du skulle lure: Citroën Saxo er i prinsippet samme bil som 106. Den kom imidlertid ikke på markedet før etter 106ens facelift i 96. Er du på jakt etter den hotte versjonen av den, heter den VTS og tilsvarer 106 GTI.

På Finn.no er det for øyeblikket nokså tynt utvalg av 106 og Saxo, men innimellom dukker interessante versjoner opp. Vi hadde fort kunnet hoppe på en Rallye om vi kom over en som ikke var skrudd for mye på og som hadde riktig pris. Men selv en vanlig 1,4-liter er en artig bil og et annerledes alternativ om du vil ha noe billig å kjøre med til og fra jobb.

Citroen Saxo

106 og Saxo kom også som elbiler, og det er kanskje som det mange her i landet kjenner dem. Det er imidlertid bensin på tanken som gjelder for disse modellene om du spør oss.

PS: Er du interessert i å merke 106ens chassis-magi i nyere format? Sjekk ut Citroën Cactus!