Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 9. desember: Innocenti Mini de Tomaso

Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 9. desember: Innocenti Mini de Tomaso

Av Vegar Bjørge

Med basis i British Leyland’s Mini ble en annen fantastisk supermini skapt. Innocenti Mini kom på markedet i 1976, ikke helt ulik sitt opphav, men likevel så forskjellig.

Nuccio Bertone sto bak den nye designen og man introduserte Innocenti Mini i to versjoner. Det var den lille 90 L med en 998 ccm motor på 44 hk, og en med litt større 120 L som fikk 1275 ccm motoren på 64 hk. Disse ble senere oppgradert til henholdsvis 50 og 65 hk.

Innocenti var under British Leyland Motor Corporations eierskap, men da disse gikk konkurs i 1976, ble Innocenti kjøpt opp av de Tomaso. Dermed dukket også Innocenti Mini opp i en de Tomaso versjon, og tøffere har vel aldri en Mini vært?

Bilen sto klar i 1977 med Innocenti sin opprinnelig form som basis. Med dyp spoiler i fronten, tåkelykter og tøffe skjermbreddere, skilte den seg likevel ut fra den litt mer tamme Innocenti Mini. Motoren var også oppgradert å hadde nå en effekt på 75 hk.

I 1980 kom en facelift og modellen fikk mer utstyr og noe forandringer i karosseriet som resulterte i 5 cm mer lengde. Likevel kan man si at bilen fortsatt kunne frembringe klaustrofobiske følelser med sin begrensede lengde. I sin største versjon målte Innocenti Mini de Tomaso 317 cm i lengden, 150 cm i bredden og 136,5 cm i høyden.

I 1982 ble det forandringer på motorsiden. British Leyland ønsket ikke lenger å levere motorer til det italienske firmaet, mest på grunn av konkurranseforholdet mellom engelsk og italiensk bilindustri. Daihatsu sin 3 sylindrede 1,0 liters motor ble valgt som erstatning og i de Tomaso-versjon ytet den 72 hk.
Det skjer noe med denne supre Minien utover i livssyklusen, og det blir ikke til det bedre. Innocenti-versjonen bygges i ganske ok antall, selv om noe over 20 000 årlig ikke er i nærheten av dens engelske slektning. De Tomaso produksjonen er beskjeden i forhold og disse 100-talls bilene som til slutt blir produsert, er i dag ettertraktede samleobjekter.
Vi nevnte at ting forverrer seg, og i 1990 er det kroken på døra for Innocenti Mini de Tomaso. Fiat har kjøpt opp Innocenti og ser ikke lenger poenget med å holde liv i den supre minien. I stedet forsetter de å produsere Innocenti i forskjellige versjoner frem til 1993, da den passe populære minien gikk inn i historiebøkene.