Av Vegar Bjørge

Ferrari sin nye løpsbil heter 488 Challenge. Den nye Ferrarien er allerede imponerende i standardutgave, og når den får på seg løpsklærne ser den fryktinngytende ut. Porsche, Corvette, Aston Martin og de andre konkurrentene blir kanskje statister når løpssesongen starter igjen til våren.

Girkasse og motor tilpasset for racing, skjerpet chassis og forbedret aerodynamikk. Det er så man tror hvem som helst kan vinne med denne bilen. I Ferrari sin egen Challeng-serie er det også mulig for «amatører» og kjøre denne racerbilen på baner over hele verden. Tester på Ferrari sin egen testbane, Fiorano, viser at den er 1 sekund raskere enn 458 Challenge EVO.

Motoren er den samme som i standardbilen, men vi tror effekten er noe høyere enn de 670 hk som V8eren på 3,9 liter i standardutgaven yter.

Det er verdt å merke seg at dette er første turbobil som blir tilbudt som Challenge-utgave hos Ferrari. Det er også første gang Ferraris Side Slip Controll-system finner plass i en slik type racerbil. Det vil si justerbare diffbremser og antispinnsystem, i tillegg til aktive støtdempere. Dette skal bidra til 12 % høyere utgangshastighet ut fra svinger enn standard 488.

Utseendet er det ingen ting og si på. Tøff med mye riktig styling. Innvendig er det enda mer tydelig racerbil, og komfort må vike på alle punkter.