F8 Tributo er en hyllest til V8-motoren, og denne er på plass i Genève, midt i mellom alt av elbiler. Absolutt på sin plass med en slik gest til motorkonstruksjonen som har gitt mang et guttehjerte noe å leve for.
Er det noe Ferrari kan så er det å lage motorer. De er ikke så ille på å bygge karosseriet rundt motoren heller. Det er sjelden at de kjøper chassis, girkasse og hjuloppheng, og derfor har de ekspertisen på disse områdene også i hus. Kanskje ikke så rart de bygger verdens beste biler?
Ferrari F8 Tributo har selvfølgelig en V8 under panseret. Størrelsen på motoren er 3902 ccm, og denne har blitt kåret til verdens beste motor i sin klasse tre år på rad. Det er verdt en hyllest! Nå er effekten skremt opp i 720 hk, selvfølgelig med hjelp av en turbo. Motoren er plassert bak de to setene i bilen, noe som er en optimal plassering i en supersportsbil.
Den nye modellen erstatter Ferrari 488 GTB, og er selvfølgelig bedre på alle måter. Ferrari lover til og med bedre komfort, noe som har blitt viktig i supersportsbiler. Likevel er det smart og ta det for det det er, for her er det ikke snakk om silkemyk fjæring og superlett styring.
Den er bygd for å gå fortest mulig, og det er bare på bane man får kjent på dens potensiale. Aerodynamikken er forbedret med 10 % og den er 40 kg lettere enn 488 GTB. For best mulig grep, har Ferrari forbedret Side Slip Angle Control-systemet og versjon 6.1 er nå på plass i F8 Tributo.
For å gi ekstreme kjøreegenskaper på bane, er F8 Tributo utstyrt med Ferrari Dynamic Enhancher (FDE+). Rattkransen har fått mindre diameter, som også bidrar til å forbedre mulighetene til å kjøre på grensen av hva føreren evner.
Både utvendig og innvendig er det prat om evolusjon i stedet for revolusjon, men du skiller F8 Tributo lett fra forgjengeren 488 GTB. De forandringene som er gjort, kommer kjøreegenskapene til gode ved bedre kjøling til bremser, forandret aerodynamikk for bedre downforce og større luftinntak for kjøling av motor. Ferrari gjør fortsatt sitt for å hedre fortiden, og man kjenner igjen noen trekk fra Ferrari F40 og 328 GTS.
Ferrari F8 Tributo får premiere i Genève.
Ferrari F8 Tributo | |
Motortype | V8, Bensin |
Gir | A8 |
Motorvolum ccm | 3902 |
HK v/omdr | 720 / 8000 |
Nm v/omdr | 770 / 3250 |
Sek. 0-100 km/t | 2,9 |
Sek. 0-200 km/t | 7,8 |
Topphastighet km/t | 340 |
Egenvekt kg | 1330 tørrvekt |
Lengde cm | 461,1 |
Bredde cm | 197,9 |
Høyde cm | 120,6 |
Foto: Ferrari