Til høsten lander suksesstrioen Multivan, Caravelle og Transporter med omfattende oppdateringer. Ikke bare blir den elektrisk – både design og teknologi tas til topp-nivå.

Internbetegnelsen T6.1 forteller at det til tross for omfattende designoppdateringer av fronten og helt nytt dashbord, ikke er snakk om en helt ny bil.

-Vi hat tatt et velprøvd kjøretøy og oppdatert assistentsystem, infotainmentsystemer og Connectivity til dagens «state of the art», sier Dr. Thomas Sedran, toppleder for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Med på kjøpet følger en helelektrisk versjon som naturlig nok er store nyheter for oss i Norge. Men la oss først se over de andre nyhetene.

Hydraulisk servostyring byttes ut mot elektrisk, som åpner muligheten for innførsel av en rekke assistentsystemer. Cross Wind Assist blir standard på alle utgaver, som navnet antyder stabiliserer det bilen under vanskelig forhold.

Aktiv filholder blir også mulig, og så kan parkerings-assistanse innføres. Som vi er vant til fra personbiler kan Transporter fra nå av selv styre inn i luker, mens du holder kontrollen på gass og brems.

Skulle du ønske å manøvrere selv, er sidebeskyttelsessystemet fra Crafter på plass. Det benytter ultralydsensorer rundt bilen for å varsle.

Rear Traffic Allert varsler om kryssende trafikk bak når du skal rygge ut av luken. Det er også koblet til autobremsen sånn at bilen selv stopper før sammenstøt om ikke du skulle reagere selv.

Tilhenger-hjelpen Trailer Assist, kjent fra flere andre Volkswagen-modeller gjør at du kan stille inn hvor du vil rygge med hengeren via justeringsjoysticken for speilene, og så gjør bilen selv den vanskelige biten med styringen.

Dr. Thomas Sedran

Det nye og stilige dashbordet med tydelig førerorientering får Digital Cockpit – altså skiftes analog instrumentering ut med digital. Skjermen er på 10,25 tommer og byr på en rekke oppsett etter eget ønske.

På infotainment blir det også personbilstandard; velg mellom Discover Media med 8-tommers skjerm eller Discover Pro med 9,2. Grafikk og layout i skjerm og menyer er ny.

Sim-kort er på plass og holder T6.1 på nett hele tiden. Dermed får du automatisk varsling og assistanse ved ulykke via eCall. Volkswagen We blir også tilgjengelig, hvor en rekke online-tjenester tilbys. Apple Carplay kan brukes trådløst.

Av mer praktisk sort, er 230-volts stikkontakt ved førersetet, lasteluke under passasjerbenken i varebilene for gjenstander opp til 3,3 meter (i lang utgave) og valgbart system for låsing av bilen (med splitt mellom førerhus og lasterom).

Dieselmotorprogrammet oppdateres for de to minste versjonene som blir på 90 eller 110 hestekrefter – begge 2-litere.

150-hesteren og biturboen med 199 forsetter som før, disse kan også leveres i kombinasjon med DSG og 4Motion.

Så var det elbilen da. Den skal bygges av ABT og får 112 hestekrefter. Du kan velge mellom to batteripakker: 38,8 eller 77,6 kWt. Sistnevnte får rekkevidde på over 400 km, men det er i henhold til den gamle NEDC-standarden.

Bilene lanseres i Norge til høsten.

Galleri: