Åkei – det er vanskelig å lage en julekalender med småbilfavoritter som ikke inneholder Smart.
Den lille toseteren er resultatet av et samarbeid mellom en klokkeprodusent og en bilfabrikk, med mål om å lage en smart bybil som skulle appellere med både kjøreglede, lave driftskostander og en god porsjon stil og design.
Det var sjefen for den sveitsiske plastklokkeprodusenten Swatch, Nicolas Hayek som fikk ideen om å lage noe han kalte for «Swatchmobile». Han tok først kontakt med Volkswagen, men på det tidspunktet hadde ikke selskapet den økonomiske styrken som skulle til. Så gikk veien videre til Daimler Benz – det passet perfekt, for de hadde faktisk jobbet med en slik microbil siden tidlig på 70-tallet. Etter at de to partene fant hverandre, ble Smart (Swatch Mercedes Art) en realitet.
I mars sto to biler klare til visning, en med tak, og en cabriolet. Den ene med elektromotor, den andre med en tresylindret bensinmotor. Selskapet MCC (MCC GmbH) ble eid 49 prosent av SMH (Swiss Corporation for Microelectronics and Watchmaking Industries Ltd.) og 51 prosent av Daimler-Benz.
For å kunne produsere bilen ble et tredje land involvert, nemlig Frankrike. I Hambach ble Smartville bygget opp, og sto klar til produksjon i 1994.
Alt var imidlertid ikke fryd og gammen – det tok ikke lang tid før Mercedes og Swatch havnet i diskusjoner om det meste. Hayek ville ha en bil som var liten, smart og elektrisk. Mercedes ville ha en som gikk på fossile drivstoff, og var trafikksikker. Resultatet var at Swatch trakk seg, og Mercedes sto alene igjen for å fullføre prosjektet.
Interessen var stor da de første bilene dukket opp i 1998. Mottagelsen var også god, og Smart bestemte seg for å flyte på bølgen og introduserte tre nye modeller i rask rekkefølge: Smart Roadster og Roadster Coupe i 2003. Året etter lanserte de Forfour, en større fireseter som ble bygget med basis i Mitsubishi Colt.
Mottakelsen for disse modellene var ikke helt den samme, og kundene klaget over høy pris, og at løsningene ikke var så smarte som navnet skulle tilsi. Mercedes tapte mye penger, og etter bare noen få år, bestemte man seg for å redusere modellutvalget.
Den virkelige Smart, er likevel Fortwo, den passet perfekt inn i de store byene, og leverte akkurat passe mye stil til at de kunne kjøres av både menn og kvinner.
Ute på veien utmerket Smart seg med ekstremt kort svingradius, lavt forbruk og en sekvensiell girkasse som hadde et lagg som du ikke vil tro før du har kjørt en. Det er sannsynlig at nakkeslengforbudet fikk en klar økning i medlemsantallet da bilen ble lansert.
En forsøksvis ganske komplett liste over Smart-modeller:
• Eco Sprinter and og Speedster Concepts
• Brabus Tailor Made
• Smart Brabus
• Smart City Coupe og City Cabrio
• Smart Edition #1
• Smart Forfour
• Smart Fortwo Cabrio
• Smart Fortwo Cabriolet
• Smart Fortwo ED
• Smart Fortwo Electric Drive
• Smart Fortwo
• Smart K
• Smart Roadster
• Smart Special Models
• Smart Crossblade