Hjem Nyheter Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 20. desember: MG Metro

Adventskalender: Våre 24 småbilfavoritter. 20. desember: MG Metro

Av Redaksjonen

Kjært barn har mange navn, og det stemmer til de grader ikke med MG Metro. Den har hatt mange navn, men så veldig kjær har den ikke vært. Gjennom sine 18 år i produksjon har den både vært en MG, Austin, Rover og som Rover het den både Metro og 100. Navnebyttene vitnet om en industri i oppløsning, og en modell få ville ta æren av.

Det var faktisk engelske biltidskrifter som kåret Metro til årets bil. Ikke bare en gang men to ganger. Da var den kanskje ikke så dårlig? Over 2 millioner produsert bør også tale sitt tydelige språk? Men nei, Metro er nok ikke blant verdens beste småbiler, ikke er den blant gjennomsnittet heller. Den burde være blant de vi glemmer og som tas frem en gang i fremtiden, når den ikke kan kjøres og vi kan le av at det faktisk var over 2 millioner mennesker som kjøpte den i forhistorisk tid.

Men hvorfor er denne da med i vår adventskalender? MG Metro 6R4 Rally Car! Det er grunnen!

Rallyens glanstid, Gruppe B, var opphavet til kanskje det råeste som noensinne har kommet fra engelske bilfabrikker. Kanskje å ta i? Som hjerte i bilen satt en midtmontert V6er på 3,0 liter med doble overliggende kamaksler og 4 ventiler per sylinder. Gruppe B var synonymt med overladede turbobiler med masse effekt. Engelskmennene droppa turbo, men effekten lå likevel rundt 410 hk og oppover. Permanent 4 WD var en selvfølge. Williams sto for mye av utviklingen av rallybilen. En produksjon av 200 gatebiler ble også satt igang, og disse fikk 250 hk. Bilene ble solgt for 40 000 £, en ganske horribel pris for 30 år siden.

Rallydebuten kom i november 1985. Tony Pond kjørte inn til en 3. plass i Lombard RAC Rally, bak to Lancia S4. På grunn av motorproblemer ble ikke Metro 6R4 noen suksess i rallyløypene, og den brøt i alle rallyene der den deltok i 1986.

Colin McRae hadde også en Metro 6R4 

Midtveis inn i 1986-sesongen ble Gruppe B-biler forbudt i rally på grunn av flere stygge ulykker, men Metroen var ikke død. Rallybilene ble solgt til private og fant igjen et liv på rallycrossbanene rundt omkring i Europa. Bilene ble modernisert og flere turboer ble montert. Monstrer på godt over 700 hk gjorde livet surt for nordmenn som Martin Schanche og Kjetil Bolneset. I 1992 vant Will Gollop Europamesterskapet i Rally Cross i en Metro 6R4.

Det ble ikke mer rally på Rover, hverken med Metro eller noen annen modell, men prosjektet ble solgt videre til Tom Walkinshaw Racing, som plantet motoren i Jaguar XJ220, og da fikk motoren også Turbo.

MG Metro er ikke den mest ettertraktede veteranbilen/samlerbilen fra England, men Metro 6R4 er noe av det mest spesielle som har blitt brukt i rally, så de få bilene som er igjen, oppnår svært gode priser de få gangene de kommer for salg.