Hjem Bilutstillinger Passat facelift: Får større batteri

Passat facelift: Får større batteri

Volkswagen gjør seg klare til å vise en oppdatert utgave av Passat på Genéve-utstillingen i begynnelsen av mars. Større batteri er viktigste trekkplaster for Norge.

Passat har holdt det gående siden 2015 i denne generasjonen (B8), og på vanlig Volkswagenvis, er ikke endringene på suksessfulle modeller store. Om du skulle lure: Over 30 millioner Passater har blitt produsert siden 1973.

Utvendig er forandringene små med litt endrede fangere og standard LED-lys. Men vi synes det nye fronten sitter fint – den er mer livlig enn før. Du kan også velge blant nye felger og farger.

Det er imidlertid under skallet de betydelige forbedringene ligger. Blant dem er oppdaterte selvkjørende egenskaper via Travel Assist, hvor bilen kan kjøre fra 0 til 210 km/t delvis autonomt. Med det menes adaptiv cruise og aktiv styring. Sistnevnte vil også fra nå av bistå ved unnamanøver, og rattet er utstyrt med en ny type sensorer som bedre føler av om du har hendene på det eller ikke.

«I.Q. Light LED» finner også veien over til Passat. Vi har fra før svært gode erfaringer med dette LED Matrix-systemet som er på plass i nye Touareg (les test her).

En ny generasjon infotainmentsystem får også premiere i denne bilen, MIB3. Det er permanent online, og byr blant annet på trådløs Apple Carplay. Volkswagen We gir avansert stemmestyring via online base, og det vil være mulig å bruke telefonen for tilgang og start av bilen.

Digital Cockpit tar over for Active Info Display, Volkswagen lover betydelig bedre oppløsning og funksjonalitet i instrumenteringen ved denne oppgraderingen.

Kanskje mest interessant for Norge, er at batteriet i den ladbare hybriden vokser fra 9,9 til 13 kWt. Det øker rekkeviden på strøm til 55 km, men det er i henhold til WLTP, den nye og strengere målemetoden. Omregnet til NEDC, som er sammenlignabart med utgående versjon, er tallet 70 km.

Drivlinjen er ellers lik, med 218 hestekrefter systemeffekt. Resten av motorutvalget, både bensin og diesel, er nå kompatibelt med Euro 6d Temp. Det skjer blant annet via innførsel av partikkelfilter også på bensinmotorene.