Av David K Andersen
I år satser endelig også Opel for fullt på crossover-fronten. Crossland X er først ut.
Opels modell-linup ser stadig mer upåklagelig ut. Med årets stor-satsing på crossovere og ny Insignia, i tillegg til elbilen Ampera-e, nærmer situasjonen seg komplett for Rüsselheimerne. Den større Grandland X kommer senere i år.
Lurer du på hva vitsen med Crossland X er når Opel allerede har Mokka X, er forklaringen så enkel som at selv om de er nokså like i størrelsen, er Mokka en SUV og Crossland en Crossover. Det betyr at sistnevnte er mer av høyreist vanlig bil, mens Mokka er «firehjulstrekker». Så kommer da heller ikke Crossland med annet enn trekk på forhjulene. Tenk Nissan Juke, Renault Captur og Peugeot 2008.
Designet burde tiltale de fleste – jeg synes jeg ser både Ampera-e og Adam i den nye bilen. Det samme burde de praktiske egenskapene gjøre. Crossland virker nemlig til å ha fått med seg litt av Meriva og Zafira også. Baksetet kan justeres hele 15 cm forover eller bakover, og på den måten kan man selv velge om man ønsker å prioritere passasjerkomfort eller bagasjeplass.
Eventuelt begge deler: Crosslands bagasjerom tar nemlig hele 410 liter med baksetet i bakerste posisjon. Peugeot 2008 tar 350 liter. Og skyves baksetet i fremste posisjon, kan den lille bile faktisk konkurrere med stasjonsvogner med sine 520 liter.
Opel lover topp komfort med AGR-seter og masse utstyr, på lik linje med Astra. Her er det meste av komforthevende og sikkerhetsøkende greier på plass, inkludert Onstar (les mer i denne artikkelen). 180-graders ryggekamera, autobrems med fotgjengerleser og et system som registrerer når føreren blir søvnig, er noe av hva som kommer i denne bilen.
Motorene sier ikke Opel noe om ennå, men jeg er helt sikker på at Crossland X kommer til å passe fint sammen med 1-liters turboen du får i Corsa og Astra.
Prisnivået har ingen sagt noe om, men regn med prisklasse godt under Mokka X.