Tekst og foto: David K Andersen

Opel har det siste året utmerket seg ved å tilby større motorer og mer utstyr for mindre penger. Oppdaterte Mokka X fortsetter trenden – firehjulstrekk, automatgir, mer motoreffekt og et av markedets beste infotainment- og oppkoblingssystem til lavere pris, gir mye for pengene. 

Når Mokka X kommer til Norge i oktober, byr den på et facelift av den mer omfattende typen. Både utseende, interiør og motor er betydelig endret.

Ved siden av nytt utvendig og innvendig design, er det først og fremst to nyheter som er verdt merke seg. Turbo bensinmotoren fra Astra får en liten justering og kommer med 153 hestekrefter. Den kommer i kombinasjon med automatgir og firehjulsdrift, og blir dermed en typisk «norgesbil». De andre bensinversjonene beholder samme effekt som tidligere (140 hk), og 1,6-liters dieselen på 136 hk fortsetter som før.

Den andre tingen er integrasjonen av 2017-versjonen av infotainmentsystemet Intellilink 900 med Onstar. Høres avansert ut, og det er også. Samtidig mer brukervennlig og nyskapende enn man kunne tro – noe vi erfarte etter en prat med Dr David Voss under Geneveutstillingen i vår, der Opel avduket Mokka X.

Voss er sjef for «connected customer» hos Opel og ansvarlig for infotainment og oppkobling. Han er stolt av Opels egne system Intellilink, og mener de har funnet den optimale løsningen for grensesnitt og brukervennlighet med det oppdaterte systemet som kommer i nye Mokka. Antallet knapper er sterkt redusert og du kan gjøre alt via skjermen, men man har likevel valgt å beholde noen få knapper for hurtigtilgang, og ikke minst justering av volum via hjul.

Dr David Voss og nye Mokka X

Opels touchbaserte system er spesielt av flere grunner. Blant annet gir det deg alltid muligheten til å gå direkte dit du vil i systemet uten å måtte gjøre det via flere skritt, eller gjennom hovedmenyen. Dette gir noe mer informasjon og litt flere toft-touchknapper på skjermen enn mange andre har, men du lærer deg raskt, og da setter du pris på tidsbesparelsen. I alle fall synes jeg det selv – Astra har samme opplegg.

Dessuten kan du til en viss grad sette opp menyer og hjemmeskjerm slik du selv vil – du kan plassere ikonene, eller appene om du vil, der du vil på skjermen. Appropos apper, åpner Intellilink nå også for «App Shop» hvor du kan legge inn egne tredjepartsapper. Eksempelvis værvarsel, trafikkinfo, nyheter og mye annet. Voss sier muligheten for dette vil holde bilen «ny» selv etter flere år – istedet for å måtte leve med de funksjonene som finnes i bilen da når du kjøper den, kan du oppdatere underveis i takt med at nye apper utvikles og lanseres.

Apple Carplay – her i Opel Astra. Mokka X får samme skjerm.

Geniale Apple Carplay og Android Auto er også tilgjengelig i nye Mokka, og for de av oss som har prøvd dette, kan det nesten være vanskelig å forstå hvorfor en bil i det hele tatt trenger et eget infotainmentsystem lenger. Holder det ikke bare med å bruke sin egen smarttelefon og speile den i bilens skjerm? Der har du jo alt fra kart til telefon og musikk?  -For det første ser vi at ulike kunder integrerer telefonen sin i ulik grad. Noen foretrekker å bare koble til blåtann og ellers bruke bilens system, mens andre ønsker mest mulig av telefonens innhold over i bilens infotainment, forteller Voss. -For det andre ligger hovedfunksjonene i infotainmentsystemet fortsatt i bilen og i tilknytning til den, så selv om eksempelvis Apple Carplay blir mye brukt til daglig, er det fortsatt nødvendig med vårt system i bunnen.

Carplay gir særdeles god integrasjon av eksempelvis Podkast og Spotify. En ny bil i dag bør ha dette!

Onstar er et annet system i tilknytning til infotainment som snart kommer til Norge og kan gjøre hverdagen både sikrere og mer komfortabel. Dette er et GPS-basert system knyttet til et call-senter. Det betyr ikke at bilen din hele tiden blir observert eller overvåket, men skulle du bli utsatt for en ulykke, vil et system bli aktivert og informasjon om posisjonen din sendt til call-senteret som er døgnbemannet og norsktalende. De vil tilkalle hjelp fra ambulanse, brann og politi, og ikke minst vil de uoppfordret snakke med deg over bilens håndfri-system for å spørre hvordan det går og hva de kan bistå med.

Onstar kan også aktiveres av deg – om du trenger hjelp i vanlige situasjoner. Bare trykk på en knapp inne i bilen, og du vil få call-senteret på tråden. Lurer du for eksempel på hva adressen dit du skal er, vil personen i andre enden finne den for deg, og dessuten sende den rett inn i bilens navigasjonssytem. Vips er du på rett vei med bare ett eneste knappetrykk.

Voss forteller at brukerne er svært fornøyd med Onstar: -Med mye ny og avansert teknologi på vei inn i bilene, kan mange bli bekymret for at det hele blir for komplisert og vanskelig. Med Onstar er du bare et knappetrykk unna å kunne snakke med en vanlig person i andre enden som kan hjelpe deg med det du trenger – du slipper å bekymre deg for komplekse systemer.

Med alt dette, er det liten tvil om at dagens lansering av norske priser for nye Mokka X er attraktive. I Premium utstyrsnivå, som er det høyeste og stort sett inkluderer det meste, koster bilen med 153 hk turbo bensinmotor, automatgir og firehjulstrekk 364 900 kroner. Det er 2 000 mindre enn utgående modell med 140 hk og manuell girkasse. Modellen starter for øvrig på kr. 249 900 med laveste utstyrsnivå, 140 hk, forhjulstrekk og manuelt gir.

Du kan for øvrig se de offisielle bildene av Opel Mokka X her