Hjem Prøvekjøring Prøvekjøring: Hyundai i30

Prøvekjøring: Hyundai i30

Tekst og foto: David K Andersen

Dette er den nye folkebilen, sier Hyundai om i30. Det er en tøff påstand om en bil som skal konkurrere i Europas hardeste segment – ny bil fra topp til tå og nye turbo bensin-motorer, er noe av oppskriften.

Designet avslører egentlig Hyundais taktikk med i30 – den skal likes av alle – helst som en Golf. Det med Golf er mine ord, men bilen har en drømmeposisjon i Europa, så at man velger en lignende tilnærmingsmåte til kompaktklassen fra Hyundais side, er ikke overraskende.

Design
Faren med en bil alle skal like, er naturligvis at designet blir for forsiktig og pregløst. Den biten klarer imidlertid Hyundai fint. Nye i30 er riktignok ikke crazy på noen måte, men den har definitivt særpreg, og dessuten er det noe premium-aktig over det hele.

Jeg er vet ikke om selve grillen er min favoritt, men merker at den vokser på meg gjennom de to dagene jeg hadde bilen til rådighet. Dessuten er resten av fronten særdeles attraktiv. At den er temmelig rett viser muskler, og lys, luftinntak og design er fulltreffere.

Fra siden, gir fine proporsjoner med forholdsvis langt panser og god stance, et solid inntrykk, og bakenden avslutter med stilige profiler. Legg forresten merke til de uvanlig høyt plasserte tåkelysene. Hyundai sier ett av målene var en bil som også skulle være tidløs i fremtoningen – de lykkes godt med det.

Og PS: Takk for at vi slapp «floating roof» (utsvarting av C-stolpen for å gi inntrykk av at taket flyter på toppen av bilen) – det er nok av andre som holder på med det for tiden.

Interiør
Innvendig utvikles designspråket vi kjenner fra blant annet i20 og Tucson videre. Dashbordet er tegnet og fremstilt på en slik måte at det fremstår som lavere og bredere. En relativt kompakt pod for instrumentene er en del av det, og jeg liker måten i30 har to store klassiske klokker for turteller og speedometer.

Infotainmentsystemet er nytt og skjermen måler 8 tommer. Som vanlig hos Hyundai er brukervennligheten på topp – dette systemet er superenkelt å bruke. Store hurtigvalg-knapper på siden avhjelper ytterligere, og takk for volumhjul istedet for knapper. Apple Carplay og Android Auto er naturligvis på plass, og større prosessor sørger for 30 prosent raskere respons.

Resten av interiøret funker kjempebra og i30 oppleves som en av de enkleste bilene å bruke. Filosofien går på å samle knapper i egne bolker sortert etter bruksområde. Dette er så bra at det er litt rart ikke flere merker gjør det samme.

Med utstyr som trådløs mobiltelefon-lading, kjøling i setene og adaptiv cruisekontroll, i tillegg til alt det «vanlige» utstyret som klimaanlegg og slike ting, posisjonerer i30 seg høyt i klassen på komfort.

Likedan er det forresten når det kommer til aktiv sikkerhet. i30 har med autobrems med fotgjengerleser, automatisk fjernlys, filholder, blindsonevarsler, attention allert for føreren, skiltleser og varsling for kryssende trafikk bak via radar.

Kvalitetsfølelsen innvendig er litt hemmet av et hardplast-panel nokså høyt oppe på dashbordet og litt store og triste plastflater rundt de innvendige dørhåndtakene, men ellers er nivået meget bra. Det hele fremstår dessuten som godt sammenskrudd og solid.

Plass
Idet vi går over til kjøreopplevelsen, må rattet gis noen ekstra pluss i margen. Det er for det første tøft å se på – Hyundai har fått til et sportslig og kompakt design uten å samtidig ligne på alle andre ratt. Videre er det akkurat passe tykt og er kledd i skinn med fin følelse. Sist men ikke minst er det utstyrt med svært logiske knapper som er tilfredsstillende å trykke på.

I førersetet er det meste slik det skal være. Eller mer presist: Jeg finner egentlig ikke noe å klage på i det hele tatt i løpet av denne første prøveturen. Justeringsmulighetene er glimrende i alle retninger, og sidestøtte og komfort virker til å vær veldig bra.

Bakseteplassen er forresten god, og med bagasjerom på 395 liter, plasserer Hyundaien seg helt i toppen av klassen (Golf tar 380 liter, Focus 363).

På veien
Karosseriet har blitt 20% stivere takket være at over halvparten av stålet er høyfast. Da kan man optimere dempere og fjærer mer, så sammen med 28 kg lavere karosserivekt og avansert multilink uavhengig bakhjulsoppheng, skal kjøreegenskapene ha fått en skikkelig boost.

Enten jeg kjører motorvei eller svingete fjellveier, virker det som om Hyundai har utnyttet forbedringene godt – denne bilen ligger meget fint på veien uansett situasjon. Krengingen i svinger er minimal og veigrepet betydelig.

Styringen har blitt 10% mer direkte sammenlignet med forrige modell, og det merkes godt. Det er null dødgang rundt midten, men samtidig føles bilen stabil og trygg, også i høy hastighet. Mangel på veifølelse i rattet veies delvis opp av kvikkstyrtheten og komfortperspektivet.

Fjæringskomforten leverer fint. i30 oppleves som bestemt men komfortabel – litt sånn typisk tysk. På grovt underlag bryter noe dekkstøy bakfra gjennom, og i høy hastighet kan du høre vinden rundt a-stolper og speil, men det er flisespikkeri, for i30 er virkelig støysvak innvendig. Godt resultat på komfort altså.

Motorer og gir
I Norge kommer vi i mars/april, når i30 er på plass her, til å kunne velge mellom to motorer. Den ene er en tresylindret 1-liter på 120 hester, den andre en ny 1,4-liter på 140. Jeg testet begge.

Den lille motoren kjenner vi såvidt fra før, blant annet i i20 Active og Kia Cee’d. Med turbo blir det snurr på sakene, og 120-hesteren duger finfint i denne voksne kompaktbilen. Du hører det er en tresylindret motor, men lyden er mer et pluss enn et minus: Den holder seg i bakgrunnen, og er litt sjarmerende.

1-literen får kjapt fart på turboen og drar rent og fint i et bredt turtallsregister. Noen ganger kan den føles i tynneste laget, men da plager du bilen over snittet.

Med den nye 1,4-literen på 140 hester under panseret, heves opplevelsen et tydelig hakk, og i30 føles mer voksen og kraftig. Bunndrag og toppeffekt passer utmerket til både vanlig og mer aktiv kjøring. Liker du å dra på litt langs svingete veier en gang i ny og ned, er dette motoren for deg – her får du en kjapp bil.

140-hesteren er dessuten eksepsjonelt raffinert. Vibrasjoner er totalt fraværende og gangen silkemyk enten den står på tomgang eller du jager den for fullt. Denne motoren får derfor et lite komfortpluss også sammenlignet med 1-literen.

De manuelle girkassene i de to motorvariantene er særdeles fine å bruke med presis giroverføring og naturlig og intuitiv følelse i spaken. Om du vil, får du 140-hesteren med 7-trinns dobbeltclutch-automat, DCT. Dette er Hyundais egen konstruksjon og den fungerer utrolig bra. Giringen er kjapp men myk, og vil du kjøre sportslig, er en slik girkasse kanon. Bare Golf med DSG kan matche i denne klassen.

Denne nye generasjonen i30 kommer for øvrig i både praktiske og spennende versjoner om ikke lenge. Allerede på Genéve-utstillingen i mars vises stasjonsvognutgaven, mens en skikkelig GTI-killer kommer senere i år. På slutten av året, planlagt for 2018, kommer Hyundai dessuten til å vise en fastback-versjon. Det blir spennende, det er nemlig første gang i denne bilklassen.

Konklusjon
Jeg synes det grå panelet rundt luftutslippene på dashbordet kunne vært utført i soft-plast, og at styringen kunne hatt mer veifølelse. De to punktene er egentlig de eneste minuspoengene nye i30 får ved første prøvekjøring, så da forstår du at dette er en skikkelig bra bil. Kanskje kunne den levd med litt mer karaktér, men det spørs om ikke det hadde gått ut over folkebil-målet. Interiør og ergonomi er pluss-punkter, begge motorene er veldig bra, dobbeltclutch girkasse glimrende, og kjøreegenskapene virker til å være svært konkurransedyktige. Med god plass og stilig utseende, ligger det meste til rette for nye i30.

Data:
Pris: Ikke klar, men startpris under 250 000 kroner. En fullutstyrt 1,4 turbo vil ligge rundt 300 000.
1.0 T-GDI: R3 998 ccm, 120 hk v/6 000 o/min, 171 Nm v/1 500 – 4 000 o/min. 0-100 km/t 11,1 sekunder, toppfart 190 km/t. Forbruk blandet 0,45 – 0,5 liter pr mil, utslipp CO2 103 – 115 g/km, vekt 1 194 – 1 342 (avhengig av dekkutrustning og utstyr).
1.4 T-GDI: R4 1 353 ccm, 140 hk v/6 000 o/min, 242 Nm v/1 500 o/min. 0-100 km/t 8,9 sekunder (9,2 med DCT), toppfart 210 km/t. Forbruk blandet 0,48 – 0,55, utslipp CO2 109 – 125 g/km, vekt 1 204 – 1 388 (avhengig av dekkutrustning og girkasse).
Lengde 4 340 mm, bredde 1 795 mm, høyde 1 455 mm, akselavstand 2 650 mm. Bagasje 395 – 1 301 liter.