Kanskje det er liv laga for det lille franske merket DS? Kanskje blir merket til og med en suksess? I dag er DS en liten parantes på salgsstatistikken og DS3 er omtrent ikke tilstede. Det skal det endres på!
Av Vegar Bjørge
En ny DS3 er på gang og den leveres med både bensin-, diesel- og elektrisk motor, derfor tror man på suksess. I Norge har vi størst forventninger til modellen med elektrisk drift.
Navnet er både nytt og gammelt. DS3 har levd med oss i flere år, både som Citroen-modell og egen modell i DS-serien. Nå får den tillegget Crossback som betyr at den er tøffere enn utgående modell. Den er også litt høyere, nesten på vei til og være en liten SUV.
Den elektriske versjonene, E-Tense, er den mest spennende i Norge, men også bensin- og dieselversjonen har miljøvennlige motorer. E-Tense er ikke på markedet før høsten 2019, men Bertel O. Steen åpner allerede ordrebøkene den 2. oktober når bilen avdukes på bilutstillingen i Paris.
DS skal være premiummerket hos PSA, og derfor bør den også ha en del utstyr som ikke forventes på vanlige biler. Om småbilen DS3 Crossback imponerer, vet jeg ikke, men utstyret som tilbys er blant annet; selvkjøring nivå 2, DS Matrix Led-lys, heldigital instrumentering, ekslusivt lydanlegg, flush-integrerte dørhåndtak og nøkkelfri bruk.
Rekkevidden for elbilen blir 300 km etter den nye målestandarden WLTP. Dette er realistisk tall, og den er også klar for 100 KW lading, og vil dermed lades opp til 80% kapasitet i løpet av 30 minutter. Elmotoren leverer 136 hk og 260 nm og har en batteripakke med 50 kWt effekt.
De ytre målene på bilen er 412 cm i lengde og 180 cm i bredde. Bagasjeplassen er 350 liter. Mer informasjon kommer når vi ser bilen live på bilsalongen i Paris.