Divo er en Chiron for svingete høyhastighetskjøring. Den har samme motor, lik toppfart og ekstrem høy pris, men mister noen kilo og får ekstra spoilere som gir mer marktrykk. Spesialversjonen er allerede utsolgt!
Av Vegar Bjørge
I Monterey er det biler som står i sentrum denne uken, og helgen er en fest for de som elsker gamle og nye biler. Det har blitt prestisje og vise frem nyheter på Peeble Beach, som er den store arenaen for de dyreste kjøretøyene man kan drømme om, og Bugatti er en av mange som får vist fram det grommeste de kan tilby.
Divo er den første spesialversjonen på Chiron, og satt litt på spissen er dette rallyutgaven av den eksklusive supersportsbilen. Med 1500 hk fra W16 motoren på 8,0 liter, toppfart på 380 km/t (elektronisk begrenset) og sprinten til 300 km/t omtrent like kjapt som en gjennomsnittlig familiebil klarer igangsetting, skal man ha noe mer enn en spesiell bil og gode kjøreferdigheter for å holde følge med Divo. For de som lurer når man 100 km/t på 2,4 sek.
Divo har fått større bakspoiler, større vinge i fronten og på sidene og ombygd tak for å kunne takle svinger bedre. Det totale marktrykket er på 456 kg, 90 kg mer enn standard Chiron. I tillegg er den også 35 kg lettere enn Chiron. Likevel veier den hele 1995 kg!
Den har fått navnet sitt fra en racerfører som vant et par løp for Bugatti, men de store seirene sine tok han i Sunbeam, Delage og Talbot. Vi prater om 20-tallet, før man fikk racerbiler som Ferrari, Maserati og Porsche.
Vil du ha en av de 40 bilene som bygges, må du håpe på at en av bilene finner veien til en fremtidig eksklusiv auksjon. Prisene vil nok stige ganske så kraftig fra dagens 5 mill euro. For oss vanlig dødelige kan bildene være en god trøst….
Foto: Bugatti