Kompakt-SUVen Skoda Karoq har blitt en suksess, og nå utvides den med to nye utgaver. Sportline er den sportslige, mens Scout er tøffere. Begge utgavene vil gjøre Karoq enda mer populær.
Av Vegar Bjørge
Mange vurderer Skoda når de skal kjøpe seg en ny bil, og de holder godt koken i Norge, selv uten hybrid- eller elbil å tilby. SUVene Kodiaq og Karoq har gitt en ny salgsboost for merket, og med stadig utvidelse av porteføljen, er savnet av miljøbiler dempet.
Scout-utgavene var lenge offroad-versjoner av personbilene til Skoda, og både Fabia, Octavia og Superb fikk man i denne versjonen. Litt plastikk rundt om kring, skliplater i front og hekk og noe høyere bakkeklaring skulle gi SUV-følelse i en personbil. Derfor kan det virke unødvendig å innføre Scout hos Karoq som er en fullverdig SUV.
Karoq Scout er tøffere enn standard Karoq, og den får firehjulsdrift som standard. Man kan lett se at den er bygd for tøffere forhold, med skliplate i fronten, ekstra plastikk langs siden og skliplate i baken.
Tre motoralternativer blir tilgjengelig. Bensinmotor på 1,5 liter og 150 hk, og dieselalternativer på 2,0 liter og 150 hk eller 190 hk. Bensinmotoren og den største dieselmotoren kommer med 7-trinns DSG girkasse som standard, mens den minste dieselmotoren kan leveres med enten DSG-kasse eller 6-trinns manuell girkasse. Alle utgavene har firehjulsdrift som standard, og kan leveres med en offroad-pakke, som gir enda bedre fremkommelighet i vanskelig terreng.
Innvendig er det Scout-logoer i setene, som forøvrig er i sort med kontrastsøm i brun. Man får pedaler i børsta stål og multifunksjonsratt i skinn.
For den sportslig anlagte får man nå Sportline-utgave på Karoq, noe som ikke vil si racerbilaktig oppførsel, ei heller sportsbilkjøreegenskaper. Likevel er det liten tvil om at det er denne utgaven du bør ha, om du vil piske svinger langs vestlandets fjorder.
Regn likevel med noen begrensninger, for det er som alltid et kompromiss når det gjelder «sportsutgaver» av SUVer. Du får litt stivere dempere og fortsatt høyt tyngdepunkt, selv om det er senket noe. Terrengegenskapene er også tilstede, selv om den kommer til kort i forhold til Scout.
Utseendet er sporty med sorte detaljer i front, på sidene og bak. Felgene har også sort finish. Innvendig har de sorte sportsetene fått sølvfarget kontrastsøm. Pedaler i børsta stål og sportsratt er også på plass.
Høydepunktet i Sportline blir en 2,0 TSI-motor med 190 hk, firehjulsdrift og 7-trinns DSG girkasse. Man får også 3 andre motoralternativer i Sportline-utgaven. Du kan få den som 1,5 TSI med 150 hk, eller 2,0 TDI og 150 hk eller 190 hk. Man kan velge manuell eller 7-trinns DSG girkasse på de motorsvake utgavene, mens den store dieselen har 7-trinns DSG girkasse som standard. Firehjulsdrift er også en selvfølge på denne, mens på de to 150 hesterne er det option.
På både Scout og Sportline er 18″ aluminiumsfelger standard, samtidig som man kan velge større om man ønsker dette. I Scout-utgaven er Virtual-Cockpit standard, mens dette tilbys som ekstrautstyr i Sportline-utgaven.
Debuten får begge utgavene på høstens bilutstilling i Paris.