Ford S-Max er en av markedets beste flerbruksbil, og nå får man den i ST-Line utgave. Mer sport og stilige detaljer, men gjør det 7-seteren bedre? Vi har testet!
Tekst og Foto Vegar Bjørge
Det er lett å like Ford S-Max. Man får god plass, sitter høyt (om man ønsker) og har god oversikt Den ligger godt på veien og man har godt med utstyr. ST-Line utgaven er intet unntak, men man må leve med litt stivere understell.
La oss likevel ta størrelsen først, for Ford S-Max er enten en romslig 5-seter med god bagasjeplass, eller en litt trangere 7-seter som er populær på fotballturer, men bagasjen bør da være svært begrenset.
Som de fleste flerbruksbiler er det også i S-Max smarte rom der du kan gjemme unna småting som ellers lager rot i bilen. Man har også store rom i dørene som rommer alt fra flasker, bilblader og solbriller. Likevel er det konkurrenter som kan skilte med smartere løsninger på akkurat dette.
Typiske konkurrenter er Volkswagen Touran, Opel Zafira, Renault Gran Senic og Citroen Grand C4 SpaceTourer. Vi har ikke kjørt alle, men tror nok S-Max står seg ganske godt blant disse konkurrentene.
Vi har derimot kjørt noen andre spennende utfordrere i storbilklassen, som ikke er helt konkurrenter, men på mange måter smarte valg for de som trenger plass. Vi kommer tilbake med tester av Toyota ProAce Verso og Ford Tourneo Custom, begge to som smarte 8-setere.
Man kan selvfølgelig også ta med noen SUVer som konkurrenter for disse flerbruksbilene, og både Skoda Kodiaq og VW Tiguan AllSpace er tilgjengelige med 7-seter. I tillegg er det flere andre store SUVer i prisklassen rundt en million som kan levere like mange seter som flerbruksbilene. Dermed har vi også forklart hvorfor disse flerbruksbilene ikke er like populære lenger, som de var på 2000-tallets begynnelse.
Tilbake til Ford S-Max så er en av høydepunktene førerplassen. Her sitter man meget godt i sportstoler i semsket skinn. I testbilen er stolen i tillegg elektrisk stillbar, og etter litt fram og tilbake finner man en fin sittestilling. Med en liten justering av rattet så er man i mål.
Plassen på andre seterad er god nok for voksne, og beinplassen er særlig imponerende. Her kan man strekke godt på beina, og justere ryggen i en god posisjon. Setene kan også justeres i lengderetning, om de aller bakerst trenger litt mer plass. Romslig blir det aldri på tredje rad, men undertegnede kan også tilbringe en del av turen her, selv om de to bakerste setene passer best for barn. Med alle 7 setene i aksjon, må man legge igjen det meste av bagasjen hjemme, eller ha den på taket i takboksen.
Testbilen er godt utstyrt med adaptive lys, adaptiv cruisecontrol, førerassistenter som filskifteassistent, bremseassistent og parkeringsassistent, ryggekamera, stor stereo fra Sony med 12 høyttalere, 3-sone klimaanlegg og en del annet som man snart tar som en selvfølge.
Hva er så fordelen med S-Max i ST-Line versjon? Mye av fordelen er at man får en bil som ser tøffere ut. Grillen er sort, man har fått litt nye plastdetaljer i fronten, på sidene og litt i bakenden. Styling het det før i tiden. Tøft er det fortsatt. ST-Line er også senket med 10 mm, og har fått en spoiler på bakluka.
Innvendig har sportstolene semsket skinn og røde sømmer. Røde sømmer går også igjen på alt som er trukket i skinn slik som ratt, midtkonsoll og girspak. Ellers er det meste likt fra den 2,0 liters store dieselmotoren, 6 trinns dobbelclutsjkassen og det effektive firehjulsdriftsystemet. Alt dette får du også om du velger S-Max i Titanium- eller Vignale-versjon.
I S-Max fungerer dieselmotoren med 180 hk helt upåklagelig. Den har godt skyv og støyer ikke all verden. Dobbelclutsjkassen med 6 gir er effektiv, selv om det mangler litt til DSG-kassen i Volkswagen. Firehjulsdriftsystemet er effektivt og bidrar til at hytteveien kan være så bratt den vil.
Styring og chassis er satt mot det sportslige, og er du ute etter best mulig komfort, anbefales Vignale eller Titanium fremfor ST-Line. Jeg lar bilen piske svinger og det blir et imponerende tempo, tatt bilstørrelsen i betraktning. Bremsene svarer også godt, og man lærer seg fort hvordan den oppfører seg ved hard nedbremsing sving. Litt vekt forskyves, men man merker godt at Ford er gode på chassis og styring. Det meste av vektfordelingen svelges av understell og dempere, så man blir nesten overmodig i det man tar svingene litt for nær grensen.
Selv om den er litt mer sporty enn vanlige S-Max, mangler det ikke på komforten. Støy fra motor, vind og hjul er godt isolert, og man kan føre vanlige samtaler i god autobahn-fart. Stolene er faste, sportslige men også gode å sitte i over lengre perioder. med andre ord, man slapper godt av bak rattet på S-Max, uansett utstyrsvariant.
For å ta en konklusjon så er fortsatt Ford S-Max en meget god familiebil, selv om det står ST-Line på koffertlokket. Plass, kjøreegenskaper og design er av klassens beste. Interiøret er fortsatt litt traust Ford-aktig, selv om det fungere tilfredsstillende. Skulle vi ønske oss noe mer, må det være lavere pris.
Teknisk data:
Ford S-Max 2,0 TDCI AWD 180 HK ST-Line
Pris Fra: Kr 458 900,-
Pris Testbil: Kr 637 050,-
Motortype: 4 sylindrer, Turbo Diesel
HK: 180
NM: 400
0-100 km/t: 10,5 sek
Toppfart: 206 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,57 l/mil
Utslipp CO2: 149 g/km
Egenvekt: 1857 kg
Tilhengervekt: 2000 kg
Bagasjerom liter: 700 – 2020 (280 med 7 seter)
Lengde: 479,6 cm
Bredde: 191,6 cm
Høyde: 164,8 cm